• Anonym (Liten)

Födelsdagskalas frå se om de kommer

Vi har förlorat barnens farmor o farfar tidigt o mannen har ingen kontakt med sina syskon efter att de försökt lura honom på pengar. 

Min mamma o pappa mormor o morfar blir de enda vi har o mina syskon. Själv är jag storasyster o min lillasyster har alltid tagit all fokus. Även om vi inte har farmor o farfar i livet o hon bor jämte sin svärmor så är det alltid fokus på dem.

Nu fyller vår lilla dotter 4 år o min syster fyller samma helg. Berättade för mamma o pappa att vi ska ha kalas på lördagen o de är välkomna. Dottern älskar när det kommer. Alla andra födelsedagar har de sagt nej d åska vi till min syster på kalas men gärna en annan dag. 

Nu säger mamma din syster fyller samma helg o vi får se vilken dag de vill ses. De bor 1.5 h bort o visst de har en annan familj med farmor o farfar att planera in på kalas men det gör så ont att vi alltid ska anpassa oss till min syster som redan har en massa runt sig. Blir så ledsen eller överreagerar jag kanske. Har så mycket sedan barndomen med mig o jag har känt mig så utanför o vet därför inte om jag överreagerar

• Svar på tråden Födelsdagskalas frå se om de kommer
  • Anonym (Ut)

Du skulle kunna ringa din syrra i god tid och planera helgen med henne innan ni bjuder in andra. 

• Anonym (Ulrika)

Men varför ringer du inte din syster först, och koordinerar firandena med henne? Du bjuder in henne (med familj) att komma på din dotters kalas, men vill kolla så att det inte krockar, och om din syster redan har bestämt dag tar du den andra. Eller brukar du inte fira din syster på hennes födelsedag?

• Anonym (Liten)

Nej vi firar inte födelsedagar tillsammans. Vi firar jul men inte födelsedagar. Så därför blir det bara mamma o pappa som kommer på dotterns kalas o sedan har hon kompis kalas. 
    Vi ses min syster o jag men har inte alls de relationen som man önskar. Hon slukar all energi o jag skjuts tillbaka till hur allt var när man var liten. 

Barnen har kul ihop o vi ses ofta hos föräldrarna men inte mer. Känns vikigt för mig att kusinerna ses men hade de inte varit för dem så hade jag gärna avstått från att umgås med min syster. 

• Anonym (Liten)

Därför kände jag att denna gången är jag ute i god tid bjuder mamma o pappa. O för en gångs skull få de anpassa sig efter oss. Det har varit hemma 3 nätter i jul hos mamma o pappa o sitter o ska bli serverade med allt. 

• Anonym (Ut)

Kan du prata med dina föräldrar om det här med din syster? Förstår de dig eller slår de det ifrån sig? 

• Anonym (Liten)

Slår ifrån sig. Gått till psykolog för detta. För mig är det så uppenbart. Vi kan sitta vid en påskmiddag o min pappa pratar inte med mig på hela middagen utan det är konversation mellan dem o min bror. Vi har pratat om detta o jag har gråtit floder o haft ångest. 

Min pappa drar in min syster om jag påtalar något o så går de mot mig. Jag har förstått att det alltid kommer vara såhär . Men jag kommer aldrig förlika mig med känslan av att inte duga. Det är som att stå på skolgården o vara 7 år blir helt utfryst. Därför överreagerar jag säkert på detta, därav frågan . Jag hade inte svarat ja vi kommer om vi inte blir bjudna till någon annan. 

Vi är ensamma i så mycket o hade verkligen behövt mamma o pappa lika mycket som min syster. 

• Anonym (Malin)

Supertråkigt att era föräldrar prioriterar som de gör.
    Tycker inte att det ligger på dig endast att kolla upp med syrran om födelsedagen,även HON kan ju lyfta på luren och checka med dig.
    Men antar att hon tar för givet att hon inte behöver ta någon annans hänsyn än sig själv.
    Tycker verkligen att ett barns firande går FÖRE ett barns.
    Snacka om att din syster och föräldrar är egoistiska som inte kan sätta ett litet barn främst!
    Det känns som att din syster ännu hänger i kjolen på era föräldrar och ännu ses som den lilla tjejen?.
    Jag förstår att det inte är lätt med smulorna av uppmärksamhet och att det är jättesvårt att bara klippa av familjeband och jag säger inte att du ska göra det,men jag skulle ha väldigt svårt för att åka och fira en syster när hon så uppenbarligen struntar i din dotters?jag skulle komma med undanflykter och säga att det krockar med annat.
    Jag skulle heller inte ändra datum för dotterns firande,hon kommer att ha ett barnkalas att se fram emot med mycket skoj och uppmärksamhet sedan kan ni som familj göra något mysigt ihop och kanske gå på en kul aktivitet och äta mat på någon restaurang som hon uppskattar! 

Sedan om familjen vill fira dottern får dem komma när de vill men inte förvänta sig tårta el dyl..
    ibland får det bränna till lite så folk fattar vad de gör.

Jag har iallafall slutat att fjäska för familjen i de situationer som får mig att må dåligt.
    Kanske det räcker att bjuda kusinerna på barnkalaset? 

Då får ju dottern ändå träffa dem hon gillar i familjen..?

• Anonym (Malin)
    Anonym (Malin) skrev 2023-12-28 13:56:40 följande:

Supertråkigt att era föräldrar prioriterar som de gör.
    Tycker inte att det ligger på dig endast att kolla upp med syrran om födelsedagen,även HON kan ju lyfta på luren och checka med dig.
    Men antar att hon tar för givet att hon inte behöver ta någon annans hänsyn än sig själv.
    Tycker verkligen att ett barns firande går FÖRE ett barns.
    Snacka om att din syster och föräldrar är egoistiska som inte kan sätta ett litet barn främst!
    Det känns som att din syster ännu hänger i kjolen på era föräldrar och ännu ses som den lilla tjejen?.
    Jag förstår att det inte är lätt med smulorna av uppmärksamhet och att det är jättesvårt att bara klippa av familjeband och jag säger inte att du ska göra det,men jag skulle ha väldigt svårt för att åka och fira en syster när hon så uppenbarligen struntar i din dotters?jag skulle komma med undanflykter och säga att det krockar med annat.
    Jag skulle heller inte ändra datum för dotterns firande,hon kommer att ha ett barnkalas att se fram emot med mycket skoj och uppmärksamhet sedan kan ni som familj göra något mysigt ihop och kanske gå på en kul aktivitet och äta mat på någon restaurang som hon uppskattar! 

Sedan om familjen vill fira dottern får dem komma när de vill men inte förvänta sig tårta el dyl..
    ibland får det bränna till lite så folk fattar vad de gör.

Jag har iallafall slutat att fjäska för familjen i de situationer som får mig att må dåligt.
    Kanske det räcker att bjuda kusinerna på barnkalaset? 

Då får ju dottern ändå träffa dem hon gillar i familjen..?

* ett barns firande går före en vuxens skulle det stå
  • Anonym (Svar på tal)

Nä nä, så går det inte till. Ni bestämmer en dag som passar er för kalas och så får föräldrarna meddela senast dag X om de kommer eller inte. Vill ni så kan ni så klart försöka samköra med systern så ni har olika dagar.

• Anonym (Mila)

Ts, vilken jobbig situation. Hade det varit jag hade jag faktiskt gett upp hoppet om att bli behandlad som en jämlike med mina syskon. Det är så uppenbart att dina föräldrar väljer bort dig varje gång, och jag hade inte orkar utstå den behandlingen längre. Det leder bara till mer besvikelse, smärta och bitterhet. Dessutom risk att det barnet också lär sig framöver att hon inte är lika viktig som övriga barnbarn. För detta kommer att pågå för alltid. 

Har ni vänner ni kan bjuda in istället? Alternativt att ni fokuserar på att göra hennes födelsedag till en jättemysig dag för bara er tre, och så har ni barnkalas en annan dag. Vi firar sällan med släktkalas även om vi har både engagerade mor - och farföräldrar, de är utspridda och tar ganska mycket plats så att säga :) så vi firar när vi väl ses. 

Svar på tråden Födelsdagskalas frå se om de kommer