• Torna

Vad har ni för jobb HEMIFRÅN??

Frågan riktar sig enbart till de som jobbar heltid hemifrån (inte att man är på jobbet ibland).

Vad har ni för jobb?
    Är det något ni förhandlat er till?

Jag jobbar delvis hemifrån men det kan skifta snabbt och jag klarar inte den stressen att inte veta. Men tycker det är väldigt, väldigt svårt att hitta jobb helt hemifrån! 

(Kan plugga igen om så behövs, har en 3 årig e. gymnasial utbildning)

• Svar på tråden Vad har ni för jobb HEMIFRÅN??
  • Anonym (Hemma)

Inte jag men min bror.  Han är Sverigeexpert inom en myndighet

Några vänner också, de jobbar som
    Översättare
    Konstnär
    Guldsmed
    Företagsjurist

• Anonym (Hemma)

Glömde en släkting
    Skogsbonde

• Anonym (Jessica)

Medicinsk vårdadministratör. Pluggade 2 år på högskola. 

• Anonym (Jessica)

Aha läste nu att man inte ska vara på jobbet ibland, då var det inget. Fast jag känner dock vissa som enbart jobbar hemifrån. Det är olika. 

• Anonym (Thor)

Jag kan jobba hemifrån när jag vill, men är 99% av tiden på jobbet.
    Tycker att det är skönt att komma från hemmet och slipper höra kan - du ta å städa lite när du ändå är hemma. Nä jag jobbar och vill ha nåt gjort på dagarna 

sitter som chef på ett företag med ca 150 anställda 
    Så är inget skrivet i nåt avtal då jag är delägare 50/50 

Mina anställda får jobba hemifrån när som, förutom vissa dagar när vi har div möten mm.
    Men tror / hoppas att vi har god arbetsmiljö då många är alltid på jobbet ändå 😀

Men när det är VAB och liknande så är dom hemma, kan till och med köra hem datorn till dom. 
    Men vill att det tar hand om barn i första hand då familjen är viktigare än jobbet. Och det påpekar jag när jag är där. 

Nu är jag ledig fram till 10/1 och har inte öppnat dator än och hoppas att slippa göra det. Familjen går före 
    Och har en som är på plats som jag litar på, ej delägaren då han är själv ledig 
    som får ringa om nån panik händelse.

• Silverjenny

Jobbar som resekonsult, 100% hemifrån med hemarbete i anställningsavtalet så de kan inte tvinga mig till kontoret.
    Men jag kan inte jobba ifrån varsomhelst i världen, jag måste hålla mig inom landets gränser (bor i Spanien).

• Torna
    Silverjenny skrev 2023-12-27 13:17:55 följande:

Jobbar som resekonsult, 100% hemifrån med hemarbete i anställningsavtalet så de kan inte tvinga mig till kontoret.
    Men jag kan inte jobba ifrån varsomhelst i världen, jag måste hålla mig inom landets gränser (bor i Spanien).

Spännande! Vad innebär det jobbet? 😊
  • Torna

Anonym (Thor)

Låter som en väldigt bra arbetsplats!
    Vad är det för typ av företag?
    Ni kommer inte behöva mer personal snart? 😅

• Core
    Anonym (Hemma) skrev 2023-12-27 13:00:23 följande:

Inte jag men min bror.  Han är Sverigeexpert inom en myndighet

Några vänner också, de jobbar som
    Översättare
    Konstnär
    Guldsmed
    Företagsjurist

🤣 jag har neddraget ljus i skärmen, läste översittare
  • Silverjenny
    Torna skrev 2023-12-27 17:31:29 följande:
    Spännande! Vad innebär det jobbet? 😊
    Våra kunder mailar eller ringer oss för att få hjälp med bokning av flyg, tåg, hotell, hyrbilar, färjor.

Vi har bara business-resenärer som kunder, deras företag har avtal med mitt företag så de bokar alla sina resor genom oss. De kan göra det mesta själv på hemsidan fast en del är för bekväma/har inte tid att göra det själv så det kan vara superenkla bokningar, men oftast kontaktar de oss när något strular. Så det kan vara lite dramatiskt ibland som när någon ringer från flygplatsen 45 min innan flygets avgång och det visar sig att biljetten inte blivit bokad av någon anledning eller flyget är inställt, och då måste jag lösa det och kanske hitta ett annat flyg, och se till att kunden hinner till sin konferens i USA. Vi har kunder som ringer från hela världen; Australien, Singapore, Sverige osv.

Vi använder olika bokningsprogram som kan vara mer eller mindre krångliga att lära sig. En del är lika enkla som när man bokar resa själv på en bokningssajt, andra program måste man lära sig massa kodspråk för att utföra de olika momenten.

Det är ett kul jobb om man gillar problemlösning och att ge god service. Mkt höga krav på servicenivån. Även om vi såklart alltid ska fråga om de t.ex har hotell ordnat om de ringer för att boka flyg så är det inte ett säljjobb där man ska försöka prångla på folk det dyraste eller sälja så mkt som möjligt, vilket jag uppskattar. Man ska hitta bästa möjliga resan för kunden helt enkelt, vare sig kunden prioriterar bekvämlighet och struntar i vad det kostar, eller vill hitta en så billig resa som möjligt.
  • Torna
    Silverjenny skrev 2023-12-27 18:22:43 följande:
    Våra kunder mailar eller ringer oss för att få hjälp med bokning av flyg, tåg, hotell, hyrbilar, färjor.

Vi har bara business-resenärer som kunder, deras företag har avtal med mitt företag så de bokar alla sina resor genom oss. De kan göra det mesta själv på hemsidan fast en del är för bekväma/har inte tid att göra det själv så det kan vara superenkla bokningar, men oftast kontaktar de oss när något strular. Så det kan vara lite dramatiskt ibland som när någon ringer från flygplatsen 45 min innan flygets avgång och det visar sig att biljetten inte blivit bokad av någon anledning eller flyget är inställt, och då måste jag lösa det och kanske hitta ett annat flyg, och se till att kunden hinner till sin konferens i USA. Vi har kunder som ringer från hela världen; Australien, Singapore, Sverige osv.

Vi använder olika bokningsprogram som kan vara mer eller mindre krångliga att lära sig. En del är lika enkla som när man bokar resa själv på en bokningssajt, andra program måste man lära sig massa kodspråk för att utföra de olika momenten.

Det är ett kul jobb om man gillar problemlösning och att ge god service. Mkt höga krav på servicenivån. Även om vi såklart alltid ska fråga om de t.ex har hotell ordnat om de ringer för att boka flyg så är det inte ett säljjobb där man ska försöka prångla på folk det dyraste eller sälja så mkt som möjligt, vilket jag uppskattar. Man ska hitta bästa möjliga resan för kunden helt enkelt, vare sig kunden prioriterar bekvämlighet och struntar i vad det kostar, eller vill hitta en så billig resa som möjligt.
    Låter superkul ju! Påminner till stor del om det jag gör idag, så ska nog kika på om det kan finnas något liknande 😊 Vet du om det brukar vara krav på någon speciell utbildning? 🙂
  • Silverjenny
    Torna skrev 2023-12-27 19:27:14 följande:
    Låter superkul ju! Påminner till stor del om det jag gör idag, så ska nog kika på om det kan finnas något liknande 😊 Vet du om det brukar vara krav på någon speciell utbildning? 🙂
    Det här jobbet började med 3 månders betald utbildning.

Vill du utbilda dig på egen hand till resekonsult finns den här på distans:
    tec.se/utbildningar/trac-turism-och-resekonsult-med-iata/

De program som är viktiga att kunna är Amadeus och/eller Sabre om du vill söka på youtube t.ex för att få en idé om hur det funkar.
  • Studentpappa
    Silverjenny skrev 2023-12-27 18:22:43 följande:

Vi hade amex business travel på mitt förra arbete, hade såklart även tillgång till hemsidan och kunde boka via den. Men hur man ändå gjorde blev det ändå billigare om man ringde för dom kunde alltid sy ihop en billigare resa. Åtminstone om det var långflyg med mellanlandningar.
    Ride it like you stole it
  • Studentpappa

Jag har jobbat på satellitkontor sen 2013, och på senaste jobbet är jag hemstationerad på heltid. Är ingenjör och arbetar internationellt, senaste jobben jag har haft så oavsett om jag suttit på kontor sitter jag ändå i teamsmöten med människor i andra städer i Sverige eller andra länder. Så det enda som gör skillnad är sällskapet vid fikarasten. 

Jag reser rätt mycket så jag får tillräckligt stor interaktion med människor då så det är bara skönt att jobba hemma resten av tiden. 

Ride it like you stole it
  • Anonym (Elli)

Jag har jobbar många år med internationell projektledning, de senaste åren helt hemifrån. Har rest en del och tagit jobbet med mig dit jag åkt. Det finns ju dock vissa skattemässiga och arbetsrättsliga begränsningar, så för några månader sedan bestämde jag mig för att säga upp mig och jobba på konsultbasis, så att jag verkligen kan jobba varifrån jag vill. Just nu är jag hemma i Sverige, efter nyår srar jag till Asien och jobbar därifrån resten av vintern. 

• Hjelm

Finns massor med administrativa yrken som fungerar att göra hemifrån. Om du startar eget kan du säkert också jobba hemifrån även om det är i en bransch som normalt sett inte funkar så. Finns ju t.ex. psykologer som nischat sig helt på att erbjuda samtal på distans.

Ett råd på vägen bara: om du ska söka jobb, så sök enbart jobb som redan i annonsen erbjuder flexibel arbetsplats/hemarbete. Man gör sig otroligt impopulär om man först tar ett jobb som inte är ett uttalat hemmajobb och sedan försöker få det till det.

Svar på tråden Vad har ni för jobb HEMIFRÅN??