Torna skrev 2023-12-27 17:31:29 följande:
Spännande! Vad innebär det jobbet? 😊
Våra kunder mailar eller ringer oss för att få hjälp med bokning av flyg, tåg, hotell, hyrbilar, färjor.
Vi har bara business-resenärer som kunder, deras företag har avtal med mitt företag så de bokar alla sina resor genom oss. De kan göra det mesta själv på hemsidan fast en del är för bekväma/har inte tid att göra det själv så det kan vara superenkla bokningar, men oftast kontaktar de oss när något strular. Så det kan vara lite dramatiskt ibland som när någon ringer från flygplatsen 45 min innan flygets avgång och det visar sig att biljetten inte blivit bokad av någon anledning eller flyget är inställt, och då måste jag lösa det och kanske hitta ett annat flyg, och se till att kunden hinner till sin konferens i USA. Vi har kunder som ringer från hela världen; Australien, Singapore, Sverige osv.
Vi använder olika bokningsprogram som kan vara mer eller mindre krångliga att lära sig. En del är lika enkla som när man bokar resa själv på en bokningssajt, andra program måste man lära sig massa kodspråk för att utföra de olika momenten.
Det är ett kul jobb om man gillar problemlösning och att ge god service. Mkt höga krav på servicenivån. Även om vi såklart alltid ska fråga om de t.ex har hotell ordnat om de ringer för att boka flyg så är det inte ett säljjobb där man ska försöka prångla på folk det dyraste eller sälja så mkt som möjligt, vilket jag uppskattar. Man ska hitta bästa möjliga resan för kunden helt enkelt, vare sig kunden prioriterar bekvämlighet och struntar i vad det kostar, eller vill hitta en så billig resa som möjligt.