• Darthtyranus

Rehab samtal.. Nervös..

Hej
    Blev sjukskriven första veckan i december och har inte varit på jobbet sen dess såklart.. Är ett ganska nytt jobb men varit så mycket privat som stressat mig lääänge och nya jobbet fick bägaren att rinna över och orken tog slut. Men idag ska jag åka dit på rehabsamtal och är orolig o mår inte skitbra just nu.. Saken är den att jag vet inte vad chefen vill prata om? Vad tar de upp på såna här rehabutredningar?? Nån med erfarenhet??
    Även ångestfylld om huruvida jag ska ta upp saker som jag inte trivts med eller inte och personer... Jag är ju ny så känns typ dumt att klaga på en kollega eller så, eller på chefens egna beteende.. Hatar konfrontationer 😑😑 Men samtidigt har den kollegan fått mig att må dåligt ibland och även chefen har sagt saker han inte får säga egentligen... Kollegan dundrade in i mitt kontor en dag o skällde ut mig för en skitsak och jag blev helt chockad. Var inte alls beredd på det. Efter det har hon varit kall och sur mot mig tycker jag och det påverkar ju en varje dag typ.. Chefen själv gjorde fel då han när jag vabbade skrev ett sms om hur det var ohållbart och att han mer eller mindre tyckte att mamman borde ta vabben. Vi är inte tillsammans längre och har barnen varannan vecka så sådär funkar det ju inte i verkligheten. Jag har ju ansvar för mina veckor och barn bmir sjuka liksom... Första gången i hela mitt arbetsliv som en chef gnäller ang vabb faktiskt.. Mådde riktigt piss efter det smset... Ett tag senare blev jag sjukskriven då... Men vet inte om jag ska ta upp dessa saker idag eller ej.. Jag är ju ny fortfarande och de kanske börjar hata mig eller tycka illa om mig??... Om de inte redan gör det 😔😔 Usch jag vill inte åka på samtalet egentligen... Önskar man kunde tagit det över telefon...

• Svar på tråden Rehab samtal.. Nervös..
  • Fjäril kär

Ett rehab-samtal handlar om att du ska få berätta hur du verkligen mår, vad du behöver för att må bättre och vad din chef kan göra för att underlätta på ditt jobb med tex anpassningar av olika slag.  Det brukar även presenteras nån form av sjukvårdsplan för hur länge du kan behöva vara sjukskriven,  eventuell arbetsträning  samt om du är i behov av annan hjälp typ kuratorsamtal, medicin, stödsamtal i din roll som förälder etc. 

Och ja om dina erfarenheter av jobbet är relevant för sammanhanget så ska du berätta om det givetvis,  annars hamnar du i moment 22 där du aldrig tillfrisknar och känner ständig ångest över kollegor och chef . Chefen får ju då ingen chans att hjälpa dig och ge dig rätt hjälp och anpassningar.  

• Darthtyranus
    Fjäril kär skrev 2023-12-27 11:03:00 följande:

Ett rehab-samtal handlar om att du ska få berätta hur du verkligen mår, vad du behöver för att må bättre och vad din chef kan göra för att underlätta på ditt jobb med tex anpassningar av olika slag.  Det brukar även presenteras nån form av sjukvårdsplan för hur länge du kan behöva vara sjukskriven,  eventuell arbetsträning  samt om du är i behov av annan hjälp typ kuratorsamtal, medicin, stödsamtal i din roll som förälder etc. 

Och ja om dina erfarenheter av jobbet är relevant för sammanhanget så ska du berätta om det givetvis,  annars hamnar du i moment 22 där du aldrig tillfrisknar och känner ständig ångest över kollegor och chef . Chefen får ju då ingen chans att hjälpa dig och ge dig rätt hjälp och anpassningar.  

Okej tack för ditt svar. Svårt detta med då jag inte varit hemma speciellt länge ännu ens och inte vet när jag kommer tillbaka än osv. Ska träffa läkaren 5e januari nästa gång o det är ju då man bestämmer om huruvida sjukskrivning ska forsätta..
    Känns inte som det finns något jobbet kan göra direkt ändå så vet inte vad jag ska säga där riktigt.. Kan ju sluta klaga på vab då och hon som är sur kan sluta skälla på mig. Men i övrigt är det redan försent då mycket stress kom när jag inte fick nån vettig överlämning eller upplärning alls. Mer eller mindre blev satt vid ett skrivbord o skulle bara fortsätta där föregångare slutade kändes det som.. Men det kan de ju inte ändra nu. Försent liksom.. Sen är det mycket stress överlag i livet liksom och inte bara jobbet. Så det är saker de inte kan påverka.. Hela livet sammantaget som fick mig att bli utmattad. Hoppas på att kunna återhämta mig lite och sen orka med mer igen när jag kommer tillbaka.. 

Vill inte göra detta på plats verkligen.. Men min chef är så himla petnoga med att man skall minsann vara på plats o yadayada... Måste pendla massa mil dit idag bara för detta samtalet.. Och han brukar ändå stressa igenom möten eftersom han har så mycket annat så får väl se om detta ens ger nåt.... 
  • FillippaFL

Skulle tro att de vill veta vad du har för planer och tankar själv på hur du ska hantera stressen i framtiden. Jag tror tyvärr inte att några veckors vila gör någon större skillnad i längden. Du behöver hitta verktyg för att hantera det du känner. Terapi eller stödsamtal kanske. Eller mindfulness. Gissar att ni ska ta fram en plan från båda håll, så att säga. Vad arbetsgivare och du själv kan göra för att lösa situationen.

Lycka till!

Svar på tråden Rehab samtal.. Nervös..