Oense om skola
Hej
Lite historia. Jag och exet bodde ihop i en liten by. Byns skola är nedlagd och barnen i byn går i skolan inne i "staden" och åker skolbuss dit. När vi flyttade till byn så valde vi av då praktiska skäl en annan skola/förskola utanför byn (1.5 mil bort, åt andra hållet från staden) till barnen pga att det var på vägen till mitt jobb. Där har nu barnen gått ett antal år och trivs bra. För några år sedan så separerade vi och han bor kvar. Jag flyttade närmare barnens skola/fsk i några år, men trivdes inte där, och ska nu flytta närmare mitt jobb istället, som ligger inne i "staden".
Jag hade gärna sett att barnen skulle byta skola in till den som dem egentligen tillhör, alltså den inne i staden. Men exet vill inte det, han tycker dem ska gå kvar i gamla skolan, även om det är sjukt opraktiskt och vi inte kan få skolskjuts från någon av oss. Från mig har dem gångavstånd till mitt förslag av skola och skolskjuts från honom
Finns det några möjligheter för mig att få igenom ett skolbyte om vi inte är överens? Hur då isåfall? Vart vänder jag mig? Jag är inte intresserad av vårdnadstvist om det kan undvikas.