-
Vill bara skriva av mig...Julafton kom och gick.Jag (+ man och 2 barn i lågstadieålder) hade bjudit hem mina föräldrar samt min syster och hennes man. Precis som vi gjort de senaste åren. Trots att jag egentligen inte hade tid eller ork att styra upp julfirandet (mycket på gång på jobbet just nu, plus ett inte så bra psykiskt mående) så vill jag ändå ha det så traditionsenligt som möjligt. Barnen gillar det också.
Jag vände ut och in på mig med att fixa och dona. Köpte genomtänkta julklappar, lagade mat, städade huset skinande rent. Stämningsfull julmusik sorlade svagt ur högtalarna. Stannade uppe sent den 23:e för att förbereda och steg upp efter några få timmars sömn för att börja förbereda dagen. Gästerna skulle komma vid lunch (de bor en timmes bilresa från oss och skulle köra hem till oss i gemensam bil).
Gästerna kom vid uttalad tid lagom till att julmaten var färdig. Bordet var dukat och fint.Sakta hör man klagomål att skinkan var torr och smaklös. Prinskorven har trist smak. Tillbehören var tråkiga.
Kände mig nedslagen över att buffén inte verkade vara uppskattad. Det var verkligen ingen konstig julmat, det var samma klassiska julsorter som vi brukar ha (och som jag är van vid från mina uppväxtår).Jag och maken städade undan maten och barnen väntade förväntansfullt på att få öppna julklapparna. Gästerna väntade i vardagsrummet. Jag själv hade noga planerat mina julklappsinköp till föräldrar och syster + man. Kan vara lite knepigt då all är vuxna och givetvis "har allt". Mina föräldrar och systern hade från nov-dec frågat om vad jag önskat mig denna jul. Inte alltför lätt då man ju har det man behöver, men gett några förslag på inköp. Inga dyra saker. Exempelvis hade jag önskat mig en elektrisk värmedyna som kostar omkring 300 kronor som jag visserligen kunnat köpa själv, men tänkte att jag ju kunde önska mig en sådan lagom till jul istället för att köpa den själv (hade som sagt kunnat köpa den själv, har helt normal ekonomi, men kändes passande att önska den till jul. Hade det inte varit jul så hade jag köpt den själv).
Nåja. Julklapparna delades ut och barnen tackade alla personer personligen för varje enskild klapp de öppnade. Gästerna rafsade upp sina julklappar och slängde ner allt i sina väskor. Fick inget tack. Jag hade exempelvis köpt noga genomtänkta julklappar till min syster för ca 1000 kr. Medan jag fick en hårprodukt värd 150 kr.Gästerna, särskilt en, tog flera nävar med inplastat julgodis och tryckte ned i sin väska, plus flera flaskor must och läsk som stod framme.De packade ihop allt och sa att det var dags att åka.Klumpen i magen bara växte och växte. Även om man nu bortser från julklapparnas värde så sitter jag ändå kvar med en olustig känsla. Var det bara gratis mat och hämta julklappar som betydde något? Här fixar man så att det ska bli så stämningsfullt som möjligt och man får knappt ett tack?! Känner mig tom inombords. Hade lagt tid och energi, tagit några dagar ledigt från jobbet och jobbat bort flera uppgifter enbart för att hinna med allt. Maken har ett jobb som han lätt kan lämna på jobbet så han hade ju tid att, tillsammans med mig, fixa med julplaneringen/julbestyren.Är folk verkligen så otacksamma? Funderar om det var något vi gjorde fel?! Eller är det jag själv som överanalyserar? -
Svar på tråden Besviken över julen
-
Det var det värsta jag hört! Jag blir upprörd å TS vägnar; så oförskämt! God julmat och genomtänkta presenter; det dög inte! En hårprodukt i julklapp, så snålt! Jag hade aldrig ordnat någonting för dem, någonsin, jag hade tagit med mig familjen och rest bort över julen i fortsättningen. Detta hade varit sista julen jag ordnat någonting för släkten.
-
Dina gäster är ouppfostrade och rent oförskämda. Fira själva nästa år det där skulle jag inte stå ut med.
-
Ha ha
TS
Ta inte åt dig. Låt inte de få förstöra din jul. Du gjorde en bra insats. Var glad för det. Gör inte om den här proceduren nästa jul.
Det hela låter nästan som hämtat från en fars. Att ta med sig godis och dricka hem? Skämtar du?
Situationen visar egentligen bara att några av dina anhöriga är oerhört ohövliga och vilse i livet. -
Goneril skrev 2023-12-26 05:42:27 följande:Anonym (L) skrev 2023-12-26 05:46:56 följande:Anonym (GodJul) skrev 2023-12-26 05:58:48 följande:
Tack för er feedback.
Ja, det må låta som hämtat från en fars men tyvärr helt sant..
Även om det är ett år kvar till nästa jul så överväger jag starkt att lägga fram förslaget till man och barn om att resa bort nästa jul. Behöver inte vara någon långresa/utlandsresa, lite miljöombyte i någon närliggande stad hade säkert fungerat bra det också. Eller helt enkelt strunta i att skicka ut de vanliga julinbjudningarna och fira bara vår familj.
Ena delen av mig tänker att det bara är mina hjärnspöken som gör att jag överreagerar, men att ni är några som kommenterat enligt ovan så får jag ett "kvitto" på att det verkligen inte ska vara såhär.
Jag är verkligen inte felfri, vill inte tillskriva mig några egenskaper om att jag verkligen gjort det bästa, bästa, bästa, men försökte ju verkligen så gott jag kunnat (eller vi, maken också såklart).
Ska göra mitt bästa och tänka positivt. Sluta grubbla sömnlös natten igenom... -
Herregud alltså..Anonym (besviken) skrev 2023-12-26 02:53:32 följande:Besviken över julenVill bara skriva av mig...Gästerna kom vid uttalad tid lagom till att julmaten var färdig. Bordet var dukat och fint.Sakta hör man klagomål att skinkan var torr och smaklös. Prinskorven har trist smak. Tillbehören var tråkiga.Nåja. Julklapparna delades ut och barnen tackade alla personer personligen för varje enskild klapp de öppnade. Gästerna rafsade upp sina julklappar och slängde ner allt i sina väskor. Fick inget tack. Jag hade exempelvis köpt noga genomtänkta julklappar till min syster för ca 1000 kr. Medan jag fick en hårprodukt värd 150 kr.Gästerna, särskilt en, tog flera nävar med inplastat julgodis och tryckte ned i sin väska, plus flera flaskor must och läsk som stod framme.Är folk verkligen så otacksamma? Funderar om det var något vi gjorde fel?! Eller är det jag själv som överanalyserar?
Nej, det är nog förhoppningsvis bara dom..
Eftersom du inte har fått något tack, så får jag väl säga tack för att du fixade! Förstår fullständigt att det är tråkigt att bjuda in folk om dom är så jäkla otacksamma. -
julen är en tid av stress och ångest för många... synd, tror inte att det var det som var meningen
-
Fast vadå. Du känner väl dessa människor du bjöd in? Då borde du väl veta hur deras beteende är. Är de vanligtvis mer tacksamma och generösa? Det verkar som att du förväntat dig ett annat beteende trots att ni ses varje jul.
-
Det här låter kanske inte som något du vill upprepa? Kanske någon annans tur att ordna jul nästa år, och erbjuder sig ingen kanske fira själv med kärnfamilj. Det här låter som dömt att misslyckas, med så otacksamma gäster. Sa ingen något när en av gästerna tryckte ner läskflaskor i väskan? Det låter verkligen som udda beteende. Om något är man väl extra generös mot värden?
-
Fy fan.
Snacka om gäster från helvetet...
Jag beklagar det som hänt dig TS, det där var inte kul någonstans.
Ett tips, bjud inte in dessa oförskämda människor nästa jul. Skulle de fåras så säg sanningen. Det är det minsta du kan göra, säga sanningen till dem. För så beter man sig inte om man är gäst, även om värden råkar vara familj.
-
Men fira inte med dessa personer mer, då! Du är vuxen, du har en egen familj. Fira bara med dem i fortsättningen, eller med några utvalda vänner som du VET kan uppföra sig!
Eller sluta fira jul helt, och se det bara som lugna, lediga dagar. Eller lägg in ett annat innehåll i julen, kan ju vara andliga värden, kyrkobesök o.s.v. i stället för att fundera över julklappar och mat.
Här har vi skalat bort alla måsten, vi har bara sådant som vi VILL ha nuförtiden. Mina svärisar kommer inte längre hit på Julafton, utan min man och de av barnen som önskar (det brukar inte vara alla) besöker dem på Annandagen. Jag är inte intresserad, och det får de ta som de vill.
Man måste inte griljera en hel skinka, man kan äta färdigskivat vörtbröd med färdigskivad, färdiggriljerad julskinka. Det blir minst lika gott. Finns många andra förenklingar också. Det enda som behöver göras till julbordet är egentligen att koka potatis, och den kokar sig ju själv. Resten ställer man fram kallskuret.