• Tom Araya

    Modern musik - på riktigt eller inte.

    Nu hamnade denna tråd under samhälle - etik, då det kan vara en etisk fråga, men jag ville egentligen ha den inom en kategori för kultur.

    Något jag avskyr med modern mainstream musik är att den är så manipulerad och inte låter dig höra vad människor faktiskt kan presentera med sina instrument och sångröster. Kraven för perfektion i toner är över mänsklig förmåga och inom mainstreammusiken så tolereras inte längre de naturliga brister och kvalitetsskillnader som finns även hos de mest talangfulla, skickliga och övade av musiker. Möjligen gör man också stjärnor av de som annars inte hade haft förmågan. Musiken känns inte äkta utan är alldeles för polerad och opersonlig.

    Det här är bara ett av otaliga exempel och här nämns även möjliga konsekvenser.




    Vad tycker du?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-12-25 10:40
    Det skulle stå prestera, inte presentera i meningen "...och inte låter dig höra vad människor faktiskt kan presentera med..."

  • Svar på tråden Modern musik - på riktigt eller inte.
  • Anonym (.)

    Jag tycker att det finns så mkt musisk att det finns något alla gillar. Gillar man inte något så lyssna inte. 


    Det är så oattraktivt när folk gnäller om saker som de lätt kan välja bort. Skaffa ett liv, liksom. 

  • Anonym (Ztore)

    Jag gillar musik som känns genuin. Som när The Hellacopters spelade in gitarrsolon till en låt och Nicke inte spelade perfekt. Han lyssnade på låten och sa "vi kör på det". Han kände att det funkade, det var rätt energi. Det är charmigt och mänskligt med småfel. Mark Knopflers röst i kontrast till hans gitarrspel. Karaktär.

  • Anonym (Ztore)

    Minns en som sa att Hendrix var dålig gitarrist. Han spelade inte exakt som på skiva. Nej, det var för att han inte var en robot. Musik för honom var ett sätt att uttrycka sig. 

  • Silverjenny

    Håller med, mainstream musik är för polerad och manipulerad. Man behöver inte alls kunna sjunga utan artisterna handplockas till musikfabriken pga sitt utseende och utstrålning, vilket är det som säljer den konstgjorda produkten. Det är ju egentligen musikproducenten som är artisten som ska uppmärksammas, inte plastdockan som håller i mikrofonen.

    När du hör dessa artister "live" låter de exakt som på skiva. Riktiga artister och band däremot t.o.m legender som uppfann den elektroniska musiken som Kraftwerk och Depeche Mode, är en massiv upplevelse att se och höra live. De är riktiga musiker som skapar konst. 

  • Anonym (Ztore)
    Silverjenny skrev 2023-12-25 09:00:04 följande:

    Håller med, mainstream musik är för polerad och manipulerad. Man behöver inte alls kunna sjunga utan artisterna handplockas till musikfabriken pga sitt utseende och utstrålning, vilket är det som säljer den konstgjorda produkten. Det är ju egentligen musikproducenten som är artisten som ska uppmärksammas, inte plastdockan som håller i mikrofonen.

    När du hör dessa artister "live" låter de exakt som på skiva. Riktiga artister och band däremot t.o.m legender som uppfann den elektroniska musiken som Kraftwerk och Depeche Mode, är en massiv upplevelse att se och höra live. De är riktiga musiker som skapar konst. 


    Finns de som fnyser åt elektronisk musik och inte tycker att det är riktig musik. Saknar känsla. Håller inte med. Aphex Twin (speciellt Selected Ambient Works 85-92), Boards of Canada, The Future Sound of London (Lifeforms)
  • Tom Araya
    Anonym (.) skrev 2023-12-25 06:52:56 följande:

    Jag tycker att det finns så mkt musisk att det finns något alla gillar. Gillar man inte något så lyssna inte. 


    Det är så oattraktivt när folk gnäller om saker som de lätt kan välja bort. Skaffa ett liv, liksom. 


    Du missar en del av poängen med tråden, något som inte kan väljas bort. Såg du videon jag länkade?
Svar på tråden Modern musik - på riktigt eller inte.