• Separationsmamman

Första julen som separerade

Hej!
    Det är första julen min familj firar sedan vår separation. Jag har funderat en del kring hur det kommer att bli och hur barnen kommer att reagera.

Är det någon som känner igen sig? Hur gör ni för att det ska bli så bra som möjligt för barnen?

Jag har skrivit lite om detta med juletider på min blogg. Inlägget heter "Nostalgisk i juletider?" Länk finns nedan:

separationsmammanblog.wordpress.com/

God Jul önskar "Separationsmamman"

• Svar på tråden Första julen som separerade
  • Anonym (Schema)

Ett tips är att fixa ett umgängesschema som även definierar storhelger, lov och högtider om ni inte redan har det. Vi fick vårt från Tingsrätten i samma mål som skilsmässan, men annars kan familjerätten hjälpa er med det.

Det absolut sämsta för barnen är otydlighet och planer som kastas omkull och föräldrar som bråkar. Barn behöver veta vad som gäller och vem dom ska vara hos.

• Separationsmamman

Hej!
    Tack för svar!

Bra idé med schema för perioder framåt. Hittills har just det fungerat okej för oss, förutom smådetaljer. Men framåt är det nog bra om vi har lite bättre framförhållning med dagar för semester och storhelger. Ovisshet kan verkligen skapa oro hos både stora och små...

Ja, jag håller med dig om detta med tydlighet för barnen är så viktigt. Min yngsta har frågat flera gånger om själva julafton och vilka tider som kommer att gälla. Detta kommer vi göra bättre nästa år.

Mina funderingar är också kring känslan av att inte vara "hela" familjen under julen. För mig känns det okej och jag ser fram emot jul och ledighet. Men det är svårt att veta med barnen. Hur är känslan för dem? 

God Jul
    separationsmammanblog.wordpress.com/

Svar på tråden Första julen som separerade