• Anonym (Burs)

Julafton, ta med alla julklappar?

Vi ska fira jul med min syster. Vi kommer vara hos hennes mans föräldrar.de har barn, vi har barn.

Hur gör ni då ni ska bort, ta med alla julklappar till era egna barn för att ge där, eller ge dem hemma innan man åker? Kanske öppna hemma och sedan ta med ett fåtal?

• Svar på tråden Julafton, ta med alla julklappar?
  • Anonym (Em)

Tar med alla! Så gjorde mina föräldrar när jag var liten och så har jag alltid gjort med mina barn. 

du kan ju stämma av med sin syster ungefär hur många hennes barn får var så att det blir någorlunda jämnt. När jag var liten fick jag typ 4 gånger så mycket som mina jämnåriga kusiner, jag tyckte det va kul, men inte lika roligt för dem? 

• blomman 2

Det bästa är väll att fråga systern?
    Kanske ta med ungefär lika många julklappar som deras barn får?
    Och öppna resten hemma när ni kommer hem?
    Så gjorde våra föräldrar när vi skulle fira jul hos andra med barn. Vi hade en stor släkt som skickade julklappar till oss och våra föräldrar ville inte att de andra barnen skulle bli ledsna kring mängden vi barn fick.
    Det blev ?Ooooops,tomten glömde nog några paket? 

• Anonym (Hmm)

Jag skulle öppna allt hemma före. Sedan får barnet ta med något att roa sig med.

• Anonym (Fru Lagom)

Jag stämmer av med dem vi firar med så att barnen får ungefär lika många klappar och det som kan ge värst avund hos barnen (eller om man har tykna släktingar som ska ha åsikter om hur mycket man ger för) ger vi hemma istället.

Släpa inte med en halv flyghangar med prylar och skryt inte när du är bortbjuden, är bra råd enligt mig.

• Anonym (H)

Vi tar med. Men den andra barnfamiljen som är där ger så många och dyra julklappar till sina barn så de öppnar det mesta hemma hos sig innan de åker till det gemensamma firandet för att våra barn inte ska bli ledsna (och för att julklappsutdelningen skulle ta en evighet om allt gjordes på en gång). Det är snällt av dem, tycker jag. :)  Så stäm av med den andra familjen. Kan ju vara bra att kolla hur de vuxna gör där också. I vissa släkter ger ju vuxna inget till varandra medan andra köper rätt mycket. 

• Anonym (Burs)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-12-22 16:25:16 följande:

Jag skulle öppna allt hemma före. Sedan får barnet ta med något att roa sig med.

Men stressigt öppna allt hemma vid lunchtid, för att sedan åka på julfirande där tomten kommer, men tomten kommer bara med julklappar till de andra barnen, det känns väl inte direkt kul. 
  • Anonym (Burs)
    Anonym (Fru Lagom) skrev 2023-12-22 16:37:53 följande:

Jag stämmer av med dem vi firar med så att barnen får ungefär lika många klappar och det som kan ge värst avund hos barnen (eller om man har tykna släktingar som ska ha åsikter om hur mycket man ger för) ger vi hemma istället.

Släpa inte med en halv flyghangar med prylar och skryt inte när du är bortbjuden, är bra råd enligt mig.

Men när ger ni pakten hemma? Morgon? En annan dag?
  • Anonym (Burs)
    blomman 2 skrev 2023-12-22 10:18:29 följande:

Det bästa är väll att fråga systern?
    Kanske ta med ungefär lika många julklappar som deras barn får?
    Och öppna resten hemma när ni kommer hem?
    Så gjorde våra föräldrar när vi skulle fira jul hos andra med barn. Vi hade en stor släkt som skickade julklappar till oss och våra föräldrar ville inte att de andra barnen skulle bli ledsna kring mängden vi barn fick.
    Det blev ?Ooooops,tomten glömde nog några paket? 

Jo det vore ju det bästa, känns bara konstigt att börja fråga hur mpnga paket deras barn ska få. Rädd att det missuppfattas. Att det verkar löjligt fokusera på antal paket osv. Eller att det ska tolkas som att man ska vara värst. 
  • Kvittning
    Anonym (Burs) skrev 2023-12-23 02:10:31 följande:
    Jo det vore ju det bästa, känns bara konstigt att börja fråga hur mpnga paket deras barn ska få. Rädd att det missuppfattas. Att det verkar löjligt fokusera på antal paket osv. Eller att det ska tolkas som att man ska vara värst. 
    Inte alls om man lägger fram det på rätt sätt. Dialog är alltid det bästa. Framför det inte som att ni förutsätter något utan bara att det är ju bra om alla barn får ungefär lika många julklappar plus att det är trevligt att inte ha en evighetslång öppning så ni kanske kan planera tillsammans hur många som tas med och att resten öppnas hemma.

Och jättemysigt att ha julklappsöppning efter frukost 
  • Anonym (Jenny)

Vi har åkt till släktingarna över jul och skall fira med bla barnets kusin. lämnade bara ett stort paket hemma.

vi borde såklart ha stämt av hur många klappar det andra barnet får, då vårt eget?bara? får 4 klappar av oss föräldrar. och ingA superdyra då barnet bara är tre år. vet att han förra året var väldigt glad att han fick flest paket nämligen.

• Anonym (Jenny)

Barnets kusin fick betydligt fler alltså

Svar på tråden Julafton, ta med alla julklappar?