• unknownsleepaddict

    Bank/swish

    Hej! Jag undrar, kan Swedbank se ens swishar och om de märker något konstigt, tillexempel tecken på att man säljer nakenbilder osv, kan dom då ringa till ens föräldrar? Alltså om man får tillexempel en swish från samma person (en medelålders man), samma tid (runt 00:00), och samma belopp (100 kr) nästan varje dag i flerq veckors tid. Kan dom då ringa mina föräldrar och berätta detta eller ser dom inte ens min swish? Kan tillägga att jag är 16 snart 17 år. Tacksam för svar! (:

  • Svar på tråden Bank/swish
  • Anonym (S)

    Klart de kan, det är ju deras tjänst! De kan se bilderna också. Så ta lite mer betalt då det är fler än du tror som tittar.

  • Anonym (Nono)

    Tänk på att såna där personer kan sälja dina bilder vidare, så de läggs på sajter på nätet.

  • Anonym (M)

    Ja, banken ser din swish och kan både spärra ditt konto och polisanmäla ifall de misstänker olagligheter (och att köpa nakenbilder på minderåriga är väldigt olagligt). 

    Huruvida de kontaktar dina föräldrar vet jag inte, men jag antar att de blir informerade ifall ärendet går till polisen.

  • Anonym (Pernilla)

    Till TS: Banken kan se swishen. De kommer skicka en förfrågan till dina föräldrar där ni ska bevisa varifrån pengarna kommer, hur ni känner personen som skickat dem, varför personen swishat etc. Det blir alltså i första hand inte en polisanmälan. Du kan få swish avstängt och kontot spärrat. 


    Mannen du säljer bilderna till kan lägga ut dem på nätet och där finns de kvar för alltid. Skaffa ett vanligt extrajobb istället. 


    Anonym (S) skrev 2023-12-22 00:31:22 följande:

    Klart de kan, det är ju deras tjänst! De kan se bilderna också. Så ta lite mer betalt då det är fler än du tror som tittar.


    Hur skulle en bank kunna se bilderna? De kan de inte. Däremot kan de såklart se swishen. 
  • Anonym (mamma)

    När det gäller swish för ungdomar kan ju även föräldrarna se vad som swishats. 

    Jag har full koll på mitt barns konton. 

    Tänk på dig själv istället för på swishen. Ta hand om dig och värna din kropp och din mentala hälsa. Du är värd mer än en 100-lapp. Skit i den där gubben och försök hitta ett jobb på närmaste mataffär till exempel. 

  • Anonym

    Banken kontaktar såklart inte föräldrarna för att upplysa direkt men informationen kommer ju ändå fram så fort någon form av utredning påbörjas.

    Lyssna inte på de som säger att du ska sälja dyra nakenbilder i mataffären.

Svar på tråden Bank/swish