• Anonym (misstanke)

En jag känner jobbar svart?

Jag misstänker att en person i min närhet tjänar svarta pengar. Personen har gått från att leva på marginalen till att ha ganska mycket pengar, något man kan utläsa av personens dyra hobby som hen visar upp på youtube, tiktok och insta, men jag vet att personen har aktivitetsersättning/sjukersättning från försäkringskassan och inte kan få ett vanligt jobb.

Ska jag anmäla till skatteverket och försäkringskassan? Det är ju en misstanke, jag har inga bevis.

• Svar på tråden En jag känner jobbar svart?
  • Anonym (r)

Det går att fejka väldigt mycket online.

• Anonym (M)

Kan ju vara arv, lottovinst?

• Anonym (N)

Varför ska du göra det? Du har inga bevis och känns mest som att du är missunsam.

• Anonym (misstanke)
    Anonym (r) skrev 2023-12-21 22:47:21 följande:

Det går att fejka väldigt mycket online.

Visst men inte intressen som kostar flera tusen i månaden.
  • Anonym (misstanke)
    Anonym (M) skrev 2023-12-21 22:53:22 följande:

Kan ju vara arv, lottovinst?

Inte arv för det hade jag fått veta väldigt väl. Lottovinst kanske men inte troligt då jag vet att hen är totalt emot att spela om pengar. 
  • Anonym (misstanke)
    Anonym (N) skrev 2023-12-21 22:56:27 följande:

Varför ska du göra det? Du har inga bevis och känns mest som att du är missunsam.

Rättskänsla snarare. Om det handlar om svarta pengar så är jag starkt emot det, särskilt om personen redan får pengar av samhället för att hen inte "kan" arbeta.
  • Anonym (Carinata)

Jo du har en rättskänsla men du har ingen upplysningsplikt. Tycker du mest känns som en missunnsam surhöna. Jag kan dock hålla med om att bidragsfuskare ska sättas åt. Är det en vanlig Svensson arbetare som gör ett svartjobb då och då må det vara hänt. 

Har du inga bevis kan du inte göra något. Ord kommer stå mot ord. Personen kommer ju att blåneka. 

• Anonym (Wa)

Men herregud! Vad fan är det för fel på folk. Lägg dig inte i

• Anonym (När ska man bry sig?)
    Anonym (Wa) skrev 2023-12-22 07:32:31 följande:

Men herregud! Vad fan är det för fel på folk. Lägg dig inte i

När ska man lägga sig i om folk eventuellt fuskar?
    Varför ska andra jobba och försörja dig om du klarar av det själv?
    Tror många skulle nappa på att få sjukpeng och sen även få in sidoinkomst som verkar vara rätt bra
    Skattepengar ska täcka mycket och jag vill helst inte att mina täcker fusk
  • Anonym (Wa)
    Anonym (När ska man bry sig?) skrev 2023-12-22 07:40:05 följande:
    Tror många skulle nappa på att få sjukpeng och sen även få in sidoinkomst som verkar vara rätt bra
    För att kunna tjäna mkt pengar i Sverige så krävs de ofta att man jobbar svart. Går ju inte att klara sig på pisslön som ofta är o matpriser vara stiger 
  • Anonym (Hmmm ....)
    Anonym (När ska man bry sig?) skrev 2023-12-22 07:40:05 följande:
    Så DU mår bättre om personen lever ett miserabelt liv på marginalen utan att någonsin kunna få lite guldkant på tillvaron?

Herregud, människan skadar INTE Dig på något vis! Låt hen vara och sköt ditt!

Fy f*n för missunsamma människor utan minsta omtanke och empati.
  • Anonym (Hmmm ....)
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2023-12-22 07:48:09 följande:
    Så DU mår bättre om personen lever ett miserabelt liv på marginalen utan att någonsin kunna få lite guldkant på tillvaron?

Herregud, människan skadar INTE Dig på något vis! Låt hen vara och sköt ditt!

Fy f*n för missunsamma människor utan minsta omtanke och empati.
    Menat till TS.
  • Anonym (Andy)

Jag hade anmält och därmed överlämnat till respektive myndighet att utreda.
    Visar det sig att det är fullt legit så är ingen skada skedd. Om det är arv tex.
    Hade det varit en person som redan hade ett jobb och vid sidan om fick in svarta pengar hade jag inte brytt mig. Men har man i grunden en ersättning som finansieras av skattemedel så ska de pengarna hanteras klokt, det är allas våra pengar. 

• SmulanFnulan

Anmäl, sen låter du myndigheterna utreda om dina iakttagelser stämmer eller inte. Lyssna inte på idioterna här inne som uppmuntrar dig till att sitta på sofflocket och inte göra något. Det är människor likt den du beskriver som är direkt systemhotande och förstör för oss andra.

• Skön55

Anmäl såklart! Då han bevisligen kan jobba och tjäna egna pengar varför ska alla andra som jobbar och betalar skatt vara med och betala till hans bidrag! Jag vet flera personer som är bidragstagare och förtidspensionärer som ?inte kan jobba ? trotts att dom  hemma kan måla huset jobba som fan i trädgården, snickra på huset, åka till bygghandeln köpa bräder, köra bil, fyrhjuling cykla promenera mm. Då kan man fanimej också ha ett jobb kanske inte 8 timmar om dagen men kanske 4! Jag har anmält flera som bara utnyttjar systemet./Micke

• Anonym (Svartjobbare)

Vad har du med det att göra överhuvudtaget? 
    Vill du anmäla för att du är avundsjuk på oss som tjänar stora pengar svart, haha.

Ja man kan ju tjäna mycket pengar online nuförtiden, utan att ens gå hemifrån och genom att sätta in pengarna på ett speciellt konto som finns så KAN inte skattemynigheterna se hur mycket man än tjänar..Iaf inte om pengarna sätts in på just det här stället..

Men även om du anmäler 1 stackars person bara för att du är avis så finns det många många flera än hen som tjänar svarta pengar varje dag och säkert mer pengar än den du vill tjalla på..Så vad hjälper det?

Svar på tråden En jag känner jobbar svart?