• Ida83

Förskola eller VAB?

Vårt barn blev sjuk i slutet av förra veckan (förkylning, lite feber) och var bra igen på söndagen. Sov och åt som vanligt och vi var ute. Mycket energi, plaskade i vattenpölar mm. Han fick vara hemma ändå på måndagen för att vara på den säkra sidan. I tisdags var han tillbaka på förskolan och det var inga problem. Idag fick jag samtal om att jag behöver komma då han var ledsen och inte ville äta eller sova. Han hostade även (vilket kan hänga i flera veckor efter en förkylning). Väl hemma har han varit pigg och glad, inte alls sjuk. Det visade sig sedan att det var en rätt på förskolan som han inte gillar och aldrig äter hemma. Det kan även gå upp och ner med sömnen oavsett sjukdom eller inte. Vi tycker inte att han är sjuk men jag känner mig ändå osäker på om det är ok att han går till förskolan imorgon.

• Svar på tråden Förskola eller VAB?
  • Anonym (Mamma)

Låt honom vara hemma. Skadar inte att vara försiktig.

• Anonym (S)

Han kanske inte sjuk-sjuk men kanske fortfarande påverkad av infektionen, vilket gör att hans förmåga att klara av mentala hinder och utmanande sociala situationer påverkas.
    Att vara hemma och plaska tar kanske inte lika mycket mental energi som att förhålla sig till en hel barngrupp och förskolans vardag...

• Anonym (Förskollärare)

Han kan vara pigg hemma men fortfarande inte såpass pigg att han orkar gå på förskolan.
    Många barn och få vuxna samt annan aktiv lek än hemma.

• MsM84

Jag vet inte hur det brukar funka hos er, men vi får aldrig samtal om att ta hem sjukt barn utan att barnet varit tydligt dålig i förskolan, så jag hade vabbat de sista dagarna och gett barnet en något tidig julledighet med ett antagande om att barnet inte orkat med tempot på förskolan. 

• Anonym (Hej)

Hur är förskolan annars, ringer de snabbt hem barnen eller ringer de när det behövs.
    I nästan alla fall jag känner till så ringer ger man till föräldrarna för att pedagogerna känner att barnet inte mår bra och inte klarar av en hel dag där. Det görs av omtanke för barnet. Inte roligt att vara på jobbet och inte orka. Tror nog de har tänkt både två och tre gånger innan de tog beslut att ringa. Håll hemma och ha en mys dag 

• Tow2Mater

Att i princip leta orsak for att vabba är ju missbruk. Klart han kan gå till fsk om han verkar ok. Att vabba bara for att de inte äter som de brukar eller hostar lite - låter som fskpersonal vill ta sig lite julefrid pa jobbet innan ledigheterna ens borjat. Kanske vill någon ha ledigt tidigare så det hittar sätt att minska barngrupperna.

Svar på tråden Förskola eller VAB?