• Lynne

    Övervikt och gravid

    Jag var idag hos bm för inskrivning med andra barnet och fick en chock när jag fick veta att jag väger 118 kg (178 cm lång). Har ju vetat att jag är överviktig men på bilder till exempel tycker jag inte att jag ser så här tung ut. Förväntade mig att jag skulle väga typ 100. Bm var lugn och sa att jag är ju lång och förklarade att man gör en sockerbelastning vid övervikt.
    Jag har ett barn född 2021 och innan den graviditeten så tränade jag 6 gånger i veckan, åt hälsosamt och nästan aldrig godis eller snacks. Vägde 74 kg innan den graviditeten. Har alltid haft lätt att gå upp i vikt om jag inte har stenkoll hela tiden på hur jag äter. Jag äter ju inte pizza och hamburgare utan vanlig husmanskost, mycket lax och kyckling osv. Lagar i princip alltid egen mat. Visst äter ibland för mycket och en del chocklad på helgerna. Tränar fortfarande också lite grann och har även sprungit två lopp nyligen på 10 km (visst så gick jag delar av dessa men ändå). Rädd för att detta kommer påverka graviditeten. Har ni andra erfarenheter kring detta?

  • Svar på tråden Övervikt och gravid
  • Lynx123

    Först och främst: ingen panik! Det här kan du komma till rätta med! Du har tid på dig så det kommer gå jättebra. Vill gärna råda dig att inte kasta dig in i något extremt utan ät normalt men håll ett öga på kalorierna. Träna gärna men inte hysteriskt. Ta det lugnt - du fixar det här!

  • Kvinna1989

    Du kan till och med gå ner i vikt.

    Jag födde 2021 mitt första, innan den graviditeten var jag vältränad och normal vikt. Under 6 mån efter förlossningen gick jag upp över 20kg (åt inga snax, rörde mig för lite eller snarare inget alls typ).

    Blev gravid 2022 födde nu maj 2023 och var så orolig över min vikt. Under hela den graviditeten gick jag bara upp 4-5kg och efter förlossningen gick jag ner 15kg genom att äta regelbundet (ingen diet eller så) och under själva graviditeten och efter gick jag en promenad ensam i skogen ca 1 timme/kväll. Min BM sa att troligen var de graviditet nr 2 som hjälpte mig att gå ner samt promenaderna med kombination av att äta regelbundet.

    Med min första gjorde jag det misstaget att jag åt när jag blev hungrig vilket ofta var seeeeent på kvällen och rörde mig inget alls nästan, sorligt nog.

    Så prova promenader och att äta regelbundet :)

  • Lynne

    Tack för lugnande svar! I övrigt är jag väldigt frisk och aldrig haft problem med högt blodtryck eller dyl. Idag hos bm var blodtrycket 113/65. Så försöker trösta mig med det och att tänka extra mycket på kost och rörelse nu framöver :) eftersom jag kan ju inte påverka nuläget längre.

  • 19Richie88

    Jag kom dit som en skengravid Fader jag är.. och väger många, många pannor mer det än 118 kg, det skulle idag kunna vara min drömvikt faktiskt, vännen. Men det är det inte tyvärr. Hmm.

    Men vet du..
    Så gör något åt det då.
    Du kan ju påverka det, du skriver att 'du inte kan påverka nuläget?!
    Menar inget illa. Men det kan du visst det, du klarar det här!
    Annars heter det ju att 'ge upp?

    Du verkar medveten om saker. Det du äter osv.
    Vet du med dig till första graviditeten att du tidigare vägde 74 kg, så känns det som att du gick upp efter du fick barnet såklart. lite i taget eller allt nu sista veckorna vet jag inte.

    Det här vågar jag säga utan att känna dig.
    Och nä, du behöver inte vara rädd!
    Ta upp träningen igen bara, vet inte om du har slutat ens men tänk inte över det här 'för mycket' bara.. för det gör inte saken lättare.

    *Sen tidigare idag skrev du:
    Du har inget och inte problem med högt blodtryck osv.
    Skitbra ju! Kämpa.

Svar på tråden Övervikt och gravid