Hjälp - min svägerska är allergisk, kan jag skaffa hund?
Hej!
Måste bolla en sak angående att skaffa djur och allergiker i släkten.
Jag och min man kommer att skaffa en hund nu till julen. Vi har varit tillsammans i 10 år, har två barn och flyttade till hus för ca 3 år sedan. Vi har pratat om att skaffa ett husdjur länge, antingen en katt eller en hund. Det senaste året har jag skrivit till ca 3 olika kattägare och två hundägare och har nu äntligen hittat en liten valp som känns perfekt för oss och vår familj. Dagen innan vi skulle hälsa på valpen första gången får vi veta att min brors flickvän är pälsdjursallergiker. De har varit tillsammans i ca 1,5 år och har fått en bebis ihop. Allt gick väldigt fort för dem. Jag blev chockad över att hon ens var allergisk för ingen i vår familj hade fått reda på det. Min syster jobbar i stall och vi har en häst i familjen som vi har åkt direkt från och hem till dem. Vi har också haft hundar hemma i vårt hus flera gånger och hundägare har varit hemma hos oss under kalas när hon varit där. Bara ett under att ingen hund varit där samtidigt som henne. Men hon menar i vilket fall att hon har haft extremt starka reaktioner tidigare i hennes liv bara av att sitta bredvid någon som har hund eller någon leksak som haft katthår på sig. Jag blev såklart jätte besviken och försökte hitta alla möjliga lösningar. Har bl.a köpt hem luftrenare som samlar in allergener, speciellt filter till dammsugaren och allergischampo från allergenius.se och försäkrat henne om att hunden såklart inte kommer vara i huset när hon är här. Hon är inte hos oss jätte ofta än så länge, mestadels när det är kalas, men min bror och deras bebis kan komma förbi någon vardag och bara hänga. Då säger hon att det finns risker att de kan ta med sig allergener hem sen.
De är alldeles till sig för att vi ska skaffa den här hunden, de tycker att vi totalt skiter i henne och hennes välmående och sätter vår relation på spel. Känns mer just nu som att det handlar om en princip sak än något annat, om någon är allergisk i familjen så ska man inte skaffa hund liksom. Jag har pratat med otaligt många människor med erfarenheter av allergi som tycker att det här känns orimligt och att vi borde skaffa hund om vi vill det och att jag verkligen försökat hitta lösningar. Men det är tydligen inte lösningar om de inte är 100%iga.
Någon som har erfarenheter av det här eller åsikter att dela med sig av. Hur 17 ska man tänka i denna situation?
Tacksam för svar.