• asdasdasdasd123123

Rullar över till mage och vaknar, 6 månader

Hej vårt barn på 6 månader somnar alltid på rygg eller sidoläge,
    och nu från ingenstans så har barnet börjat rullat över till mageläge och vaknar, och detta sker ganska så tidigt in i sömnen ~ 30min cirka, sen händer det några gånger igen. 
    Vi får gå in och rulla tillbaka barnet på rygg eller sidoläge, eftersom barnet inte somnar om i det läget, och barnet somnar oftast direkt när den hamnar på sidoläge eller rygg, sen hinner man inte göra så mycket innan barnet har rullat till mage och är vaken igen, jag läser att många barn rullar över till mage här med men oftast så sover/somnar dom om, men så är inte läget här då barnet "nyvaken" i magläget och kollar runt lite lätt.
    Att tillägga är att barnet ser ut att ställa sig på knä med armbågarna i marken till och från också.
    Vad kan man göra åt saken? Detta har pågått knappt en vecka så är kanske tidigt ute. 
    Tar gärna emot tips eller liknande.

• Svar på tråden Rullar över till mage och vaknar, 6 månader
  • partytsljus75

Ni kanske kan palla upp så hen inte kan vända sig. Typ nest med tjocka kanter / sovorm. Känns som hen tränar på krypning. Det är vanligt att de gör det på natten (tyvärr). Min lille tog sig framåt redan vid 5 månader. 

• asdasdasdasd123123
    partytsljus75 skrev 2023-12-18 15:53:36 följande:

Ni kanske kan palla upp så hen inte kan vända sig. Typ nest med tjocka kanter / sovorm. Känns som hen tränar på krypning. Det är vanligt att de gör det på natten (tyvärr). Min lille tog sig framåt redan vid 5 månader. 

Ja vi får testa med lite höga kanter, just nu sover barnet i vår säng utan nest eller liknande.
  • Tusse89

Sådär höll vår på ett tag också, rullade, vaknade och man fick rulla tillbaka, det som hjälpte var att öva på dagtid att lära barnet att rulla tillbaka till rygg och ligga mycket på mage på dagtid så han vande sig, tillslut släppte det. 
    Sen när han började ställa sig upp så kunde han göra det i sömnen sen istället och va ledsen för att han inte kunde sätta/lägga sig ner :D 

• asdasdasdasd123123
    Tusse89 skrev 2023-12-19 11:35:51 följande:

Sådär höll vår på ett tag också, rullade, vaknade och man fick rulla tillbaka, det som hjälpte var att öva på dagtid att lära barnet att rulla tillbaka till rygg och ligga mycket på mage på dagtid så han vande sig, tillslut släppte det. 
    Sen när han började ställa sig upp så kunde han göra det i sömnen sen istället och va ledsen för att han inte kunde sätta/lägga sig ner :D 

Okej, tack för tipset.

Vi har barnet på magläge väldigt ofta på dagarna, barnet rullade mycket tillbaka på rygg tidigare i livet, men händer mer sällan nu, varför vet vi inte.
    Intressant hur dom utvecklas dom små liven Cool

Svar på tråden Rullar över till mage och vaknar, 6 månader