• Kaga

Julklappar på julafton eller då man ses?

Om ni inte firar julafton med släkt som brukar ge barnen julklappar, firar ni då mer jul på juldagen eller annandagen och byter julklappar. Eller lämnas paketen i förväg så barnen får öppna dem alla på julafton.

Nu pratat jag såklart om när detta är möjligt. Inte när släkten bor 50 mil bort så det inte går. Men även i dessa fall kanske endel skickar?

Tycker ni det är viktigt att barnen får majoriteten av julklapparna på själva julafton och att det liksom tar udden av julafton om det mesta kommer några dagar senare på en släktträff?
    Är det viktigt att givaren är med då mottagaren öppnar sina paket om det är möjligt? Eller är det viktigare att då dem på rätta dagen?

• Svar på tråden Julklappar på julafton eller då man ses?
  • Anonym (Mamma)

Julklapparna ges på julafton och inget annat!

• Anonym

Julklappar när man ses. Juldagen och Annandag Jul är också Jul. 
    Ja julen sträcker sig faktiskt till tjugondedag knut. 
    Julafton är julen första dag. Inte den sista
    Roligt när inte allt blir avbrakat på en dag bara. Lättare att uppskata det man får när allt inte bara försvinner i en jättehög

• Anonym (Hm)

När det passar bäst

• Anonym (Patricia)

Då jag är skild får barnet oftast två tillfällen med julklappar.  Vi har varannan julafton så då blir det julfirande med den föräldern och släkten på julafton, när barnet byter förälder blir det julfirande med nästa förälder och släktingar.  Ibland kan det bli nån kompromiss i olika varianter när julafton ligger på knepiga dagar för dom som jobbar eller på annat sätt krockar.  
    Dom eventuella julklappar som inte kan ges personligen pga jobb eller annat brukar tas med av släkt och vänner . Nån enstaka gång har det blivit nån typ av julfika i mellandagarna då kvarvarande klappar har delats ut. 

• Anonym (Blandat)

Om vi ska ses juldagen eller annandagen eller rent av nyårsafton blir de klappar de dagarna. Ska vi inte ses de dagarna kommer klapparna dagarna innan och läggs undrat granen bland de andra. Och delas ut på julafton. 

• Anonym (Li)

Tar det inte udden av julafton att det då ibland kanske blir mer klappar i mellandagarna än själva julafton, tar man inte ifrån barnen glädjen med julafton ( ja när man är barn kretsar det ju mycket runt spänningen med julklappar)

• Jemp

Vi firar vartannat år med respektive släkt. Den andras släkt träffar vi i mellandagarna. Ofta blir det mesta på julafton oavsett, men är väl snarare bara uppskattat att sprida ut gåvorna lite. 

• Anonym (Li)
    Jemp skrev 2023-12-17 00:23:42 följande:
    Julklappar på julafton eller då man ses?

Vi firar vartannat år med respektive släkt. Den andras släkt träffar vi i mellandagarna. Ofta blir det mesta på julafton oavsett, men är väl snarare bara uppskattat att sprida ut gåvorna lite. 

Blir det tomte och julmat bägge gånger då
  • Jemp
    Anonym (Li) skrev 2023-12-17 00:30:15 följande:
    Blir det tomte och julmat bägge gånger då
    Inte tomte (det har vi bara på julafton), men oftast julmat.
  • Anonym (Moster)
    Anonym (Li) skrev 2023-12-17 00:01:37 följande:

Tar det inte udden av julafton att det då ibland kanske blir mer klappar i mellandagarna än själva julafton, tar man inte ifrån barnen glädjen med julafton ( ja när man är barn kretsar det ju mycket runt spänningen med julklappar)

Nu har jag inte barn själv, men jag firar både med barn som får enorma berg klappar på julafton och med barn som får klapparna fördelade på några olika tillfällen. Och i synnerhet när de var små har jag upplevt det som en bra grej att dela upp det.

Ett barn på 3-4 år blir lätt blassé och har svårt att riktigt glädjas åt den tionde, femtonde, tjugonde presenten. De vill hellre börja leka med det de redan fått.
Svar på tråden Julklappar på julafton eller då man ses?