Jag har visserligen äldre barn (9). Men jag hörde i veckan av mig till ett par föräldrar kring en konflikt som hänt i skolan. Inte egentligen arg utan för att informera om vad som hänt.
Typ ?x kom hem och berättade att ?? hade hänt, x del i det hela verkar vara detta och detta jag har tagit det med honom, sedan berättade han om att ditt barn y gjorde?? vilket fick x att känna sig väldigt utsatt. har du möjlighet att prata med y om det som hänt är jag tacksam så de kan hitta en god relation och trivas framöver i samma klass?.
Tycker faktiskt att det landade rätt bra. Jag och respektive förälder hade ett bra samtal men nyckeln är nog att man inte är arg själv. Konflikten (som min son nog kände sig mest utsatt i men också var skuld för den fortsatte) som hade återkommit under ett par dagar la sig helt dagen efter. Viktigt också är att våga se sitt eget barns del i det och ta tag i det med.
Barnen som det handlade om återkommer ofta i skit som sonen berättade om och fritids var faktiskt rätt uppgivna och når jag föreslog att jag skulle ringa själv såg de positivt på det. De får inte ge ut nummer men ofta kan man ju hitta själv. De får inte heller outa de andra barnen, men jag lät sonen berätta själv så fick fritidspedagogen bekräfta om det var sant eller inte.
Får återkomma om det varar över tid, men tycker ändå att jag nu hellre skulle höra av mig själv till just de föräldrarna igen. Man är ju starkare tillsammans som vårdnadshavare om man pratar med varann.