• Anonym (Undrande)

Kontakta föräldrar till bråkigt barn på förskolan?

Jag står lite i valet och kvalet om jag ska kontakta föräldrarna till en av barnets förskolekamrater. Mitt barn kommer hem varje vecka med märken och historier om att hem blivit sparkad i ansiktet, slagen och strypt av vederbörande. Förskolan bekräftat att det hänt, men tycker inte att det gör så mycket, då det var i leken och vårt barn inte verkar ta så illa vid sig. 

Själv tycker jag att det är oacceptabelt och inte minst då det ständigt är samma barn som gör det här. Barnen är fyra och fem, så det är inga pyttesmå barn som inte förstår bättre. 

Är det fel att kontakta föräldrarna och prata med dem? Hur hade ni reagerat?

• Svar på tråden Kontakta föräldrar till bråkigt barn på förskolan?
  • Anonym

Du ska inte kontakta föräldrarna. 
    Det är förskolan som har ansvaret för barnen och verksamheten. 
    Det du beskriver är inte acceptabelt
    Du ska kontakta chefen på förskolan och du ska be om en åtgärdsplan. Du ska också skriva att du kommer kontakta Skolinspektionen om det inte blir bättre eller du inte får en skriftlig åtgärdsplan.
    Om du inte får någon respons från förskolan så går du vidare med anmälan till Skolinspektionen. Då är det bra att du har skrivit till förskolan och försökt lösa detta med förskolan men de har inte gjort något. 

• Anonym (Förskollärare)

Föräldrarna kan inte påverka barnet när det är på förskolan.
    När ditt barn råkar ut för skador ska du be förskolan att göra en Stella anmälan och be om en kopia.
    Tillräckligt många anmälningar ger underlag för ev åtgärder som fler pedagoger.
    Sen ska förskolan inte tillåta sådana lekar utan styra upp verksamheten.

• Anonym (Ja, varför inte)

Jag har visserligen äldre barn (9). Men jag hörde i veckan av mig till ett par föräldrar kring en konflikt som hänt i skolan. Inte egentligen arg utan för att informera om vad som hänt. 

Typ ?x kom hem och berättade att ?? hade hänt, x del i det hela verkar vara detta och detta jag har tagit det med honom, sedan berättade han om att ditt barn y gjorde?? vilket fick x att känna sig väldigt utsatt. har du möjlighet att prata med y om det som hänt är jag tacksam så de kan hitta en god relation och trivas framöver i samma klass?.

Tycker faktiskt att det landade rätt bra. Jag och respektive förälder hade ett bra samtal men nyckeln är nog att man inte är arg själv. Konflikten (som min son nog kände sig mest utsatt i men också var skuld för den fortsatte) som hade återkommit under ett par dagar la sig helt dagen efter. Viktigt också är att våga se sitt eget barns del i det och ta tag i det med.

Barnen som det handlade om återkommer ofta i skit som sonen berättade om och fritids var faktiskt rätt uppgivna och når jag föreslog att jag skulle ringa själv såg de positivt på det. De får inte ge ut nummer men ofta kan man ju hitta själv. De får inte heller outa de andra barnen, men jag lät sonen berätta själv så fick fritidspedagogen bekräfta om det var sant eller inte. 

Får återkomma om det varar över tid, men tycker ändå att jag nu hellre skulle höra av mig själv till just de föräldrarna igen. Man är ju starkare tillsammans som vårdnadshavare om man pratar med varann. 

• Anonym (A)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-12-16 19:33:10 följande:

Föräldrarna kan inte påverka barnet när det är på förskolan.
    När ditt barn råkar ut för skador ska du be förskolan att göra en Stella anmälan och be om en kopia.
    Tillräckligt många anmälningar ger underlag för ev åtgärder som fler pedagoger.
    Sen ska förskolan inte tillåta sådana lekar utan styra upp verksamheten.

+1
  • Anonym (Undrande)

Jag är inte ute efter att kasta skit på någon. Tyvärr har förskolan totalt havererat kring detta. Jag är absolut inte främmande för att mitt barn kan ha skuld i detta också, och jag är intresserad av vad deras barn berättar om det hela. För förskolan rycker på axlarna och menar att det hände i lek, att de inte hann se och att det är lugnt eftersom mitt barn inte tagit illa vid sig. Jag tänker att om vi gemensamt kan jobba med våra barn, så kanske vi kan skapa lite bättre stämning med lite mindre våld i gruppen i alla fall. 

• Anonym (Mamma Mu)
    Anonym (Undrande) skrev 2023-12-16 21:49:51 följande:

Jag är inte ute efter att kasta skit på någon. Tyvärr har förskolan totalt havererat kring detta. Jag är absolut inte främmande för att mitt barn kan ha skuld i detta också, och jag är intresserad av vad deras barn berättar om det hela. För förskolan rycker på axlarna och menar att det hände i lek, att de inte hann se och att det är lugnt eftersom mitt barn inte tagit illa vid sig. Jag tänker att om vi gemensamt kan jobba med våra barn, så kanske vi kan skapa lite bättre stämning med lite mindre våld i gruppen i alla fall. 

Fast,bara för att förskolläraren säger att ditt barn inte tog illa vid dig behöver ju inte stämma. Det är väldigt vanligt att barnen vänder saker inåt. Det viktigaste är vad ditt barn kände och upplevde det, om hen kände sig kränkt.
    På vår förskola kontaktas vederbörande vårdnadshavare direkt vid en kränkning eller skada på ett barn. Båda vårdnadshavare kontaktas gör att få del av händelsen.
    De har även uppföljning dagen efter och gör också en händelserapport om det som skett. 

Även barnen får också enskilt,direkt efter händelse,innan VH kontaktas ge  ( om de vill) sin version ifall man inte sett hela händelseförloppet.
    Det känns tryggt med hur de aggerar.

• Anonym

Har personalen tappat det fullständigt? Är de allvarliga?
    De tror att de ska avgöra vem som tar illa vid sig och anser att det är ok "för att det hände vid lek"?!?!
    Dessutom är det ännu mer ok för att de just vid tillfället inte kände för att utföra sitt arbete och alltså inte "hann se"?

Är inte problemet att:
    A. Det leks så att man får sparkar i ansiktet och blir strypt under deras ansvar (vilket anses ok?) och
    B. att ju mindre ansvar de tar och ju mer de tittar bort, desto mer blir ok?

Och som lök på laxajäveln ska de sen dessutom bestämma att deras nonchalans inte har haft någon betydelse för andra?

Är det inte dags att lägga ner en förskola när den övergått från barnomsorg till att bara vara arbetstillfälle för idioter?

"Ja, jo, han kördes ihjäl i viss utsträckning men han gick ju trots förbi ett olagligt race och han som körde bilen sov ju faktiskt så familjen klarar sig".

• Anonym (Byt förskola)

Men fy fan. Jag hade försökt byta förskola. Och givetvis dra detta vidare till rektor osv

Svar på tråden Kontakta föräldrar till bråkigt barn på förskolan?