risker efter 35, stanna på 3?
jag är 36år, har 3 friska barn mellan 1-8år.
Jag vet att jag egentligen vill ha en fyra (kommer själv från en skara på fyra och ha alltid älskat att vi varit "många")
men är det dumt att skaffa en fyra när man passerat 35?, hur stora är riskerna för komplikationer såsom högt blodtryck, blodpropp, övriga vanliga?
mina tidigare graviditeter har varit bra, dom två första förlossningarna var enkla inga problem alls. med nummer tre blev jag igångsatt (enda gången jag blivit igång satt) min kropp reagerade väldigt starkt på det så förlossningen blev kämpig, värkarna kom "på varann" och jag hann inte andas emellan vilket ledde till en panik känsla i kroppen (jag trodde nästan jag skulle dö) barnmorskan och jag funkade inte särskilt bra så samarbetet blev inte helt bra. när bebisen kom ut var dom tvungen att ge honom andningshjälp PGA att han hade haft de kämpigt på vägen ut, han hade låg temp så dom fick ha honom på värmemadrass.. så vi fick ligga på barnavdelningen 1 dygn men sen va de ingen fara, han är frisk och ha inte haft några problem efter det.
Jag däremot fick efter förlossningen högt blodtryck som jag fick ligga inne för en period och äta medicin för i 3månader. Men efter det har jag inte haft några problem alls.
Men med det i bagaget undrar jag såklart om någon här inne vet hur vanligt det är att samma problem upprepar sig? är risken stor att jag fåt högt blodtryck igen efter förlossningen (men nu kanske redan under för att jag passerat 35) eller att nästa bebis också kommer få det kämpigt ut? frågorna är många så!.. tar tacksamt emot era erfarenheter