• Anonym (P)

Oense om barn och ekonomi

Jag o min sambo är extremt oense om vissa saker gällande vårt barn har jag insett nu. Jag vet inte om det handlar om att vi har  växt upp på olika sätt eller så men det skiljer så. Jag är uppvuxen med föräldrar som har det otroligt gott ställt. vi har tex aldrig behövt leva snålt eller haft det svårt att gå runt. Jag har alltid fått resor betalda, kläder och andra saker betalda. Däremot har det absolut inte varit på ett bortskämt sätt! Jag har fått de kläder jag behövt, men det har inte vart dyra märkes kläder utan kan ha vart gekps, hm, Lindex o så. När vi blivit äldre har vi fått tex datorer o mobiler i present men absolut inte så att vi haft det nyaste varje år utan vi har tex fått en dator under uppväxten. Jag har fått körkort o en billigare bil. Sen när jag fått eget jobb har jag fått betala lite varje månad hemma o sen när jag flyttat hemifrån hsr jag fått stå för allt. Detta har gjort att jag nu i vuxen ålder haft pengar till kontantinsats till framtida hus mm. Min sambo däremot har fått betala körkort sjölv, köpa bil, moppe sjölv för att så har deras förutsättning varit. Vi har nu en dotter och vi har inte Överdrivet bra lön men ändå helt ok. Vi tjpnar runt 40 000 kr i månaden båda 2. Jag fick tjata ganska mycket på att vi skulle månadsspara till henne sen hon föddes. Han tycker hon ska få betala körkort, moppe, köpa dator om hon vill ha det helt själv eller få spara månadspeng till det. Hon är dock bara 4 år just nu.  Jag tycker det är så synd att när vi ändå har förutsättningen så kunde vi gott o väl hjälpa henne med detta i framtiden. Jag har tyckt att det varit så otroligt skönt att jag växt upp såhär o har sluppit spara o spara för att kunna köpa hus o lögenhet. det har även gjort att jag tvekar på att skaffa ett till barn då det alltid varit jag som fått köpa saker till barnet då allt alltid varit för dyrt enligt honom. Jag inser ju att det tydligen är jag som ska få köpa allt fram över.. vad anser ni om vår situation?

• Svar på tråden Oense om barn och ekonomi
  • Anonym (Ullis)

Ja det är ju synd att era vilt skilda uppfattningar kring ekonomin kom fram först när ni fått barn.
    Jag är devis uppvuxen på samma sätt som dig och till en del som din man.
    Med er ekonomiska status skulle jag absolut sätta in ett sparande.
    Jag som helt ensamstående med en betydligt lägre inkomst kan omöjligt ge mitt barn pengar till hens boende men körkortet spar jag till och hoppas att hen tar chansen när det väl är dags.

Varför är han så envis kring detta med sparande?
    Man kan lära sina pengars värde och hushålla med dem trots att man ger sina barn en bra start livet.
    Bara för att man själv har fått kämpa ihop sina egna pengar och materiella ting tidigt i ålder behöver det inte betyda att det är detta enda rätta.

Tråkigt ifall det är en principsak utan någon egentlig anledning.

• Spucks

Varför bråkar ni om saker som dator och körkort nu, om hon bara är 4 år? Har ni för tråkig?

• Anonym (Ammi)

Varför inte kompromissa? Spara till henne men i ditt namn. Sedan om ex antal år när det är dags för moppe, körkort och dyligt, så gör en deal med henne. Hon sparar ihop till en del och ni bidrar med en del. Då lär ni också veta hur hon hanterar pengar, om hon vill jobba extra etc. 

• Tecum

Din man verkar missunnsam och snål, klart man ska spara till barnen om man kan. Det är inte samma sak som att de ska få allt de pekar på, men t ex körkort och hjälp med lgh underlättar för dem att skaffa utbildning, att kunna komma igång och försörja sig själva. Så din man har fel.

• Anonym (Detta)
    Tecum skrev 2023-12-16 15:28:30 följande:

Din man verkar missunnsam och snål, klart man ska spara till barnen om man kan. Det är inte samma sak som att de ska få allt de pekar på, men t ex körkort och hjälp med lgh underlättar för dem att skaffa utbildning, att kunna komma igång och försörja sig själva. Så din man har fel.

Precis. Och sparandet kan ju stå på ena föräldern så inte barnet får en klumpsumma när det blir myndigt

Körkort är ju ett krav för nästan alla jobb pch blir allt dyrare. Hjälp med insats till lgh kan ju vara avgörande, där även en lägre summa kan betyda mkt.

Kan man inte spara så kan man inte, men att vägra spara bara av principskäl är ju bara dumt.
  • Anonym (Rebecca)
    Tecum skrev 2023-12-16 15:28:30 följande:

Precis. Jag känner många i 25-30-årsåldern som inte fick hjälp med körkort som inte kunnat skaffa körkort  just för att det blivit för dyrt. Om de flyttat för att gå på universitetet eller för jobb har de inte kunnat övningsköra med föräldern och då blir det för dyrt att bara köra på körskola. 
  • Anonym (P)
    Anonym (Ullis) skrev 2023-12-16 14:58:25 följande:

Ja det är ju synd att era vilt skilda uppfattningar kring ekonomin kom fram först när ni fått barn.
    Jag är devis uppvuxen på samma sätt som dig och till en del som din man.
    Med er ekonomiska status skulle jag absolut sätta in ett sparande.
    Jag som helt ensamstående med en betydligt lägre inkomst kan omöjligt ge mitt barn pengar till hens boende men körkortet spar jag till och hoppas att hen tar chansen när det väl är dags.

Varför är han så envis kring detta med sparande?
    Man kan lära sina pengars värde och hushålla med dem trots att man ger sina barn en bra start livet.
    Bara för att man själv har fått kämpa ihop sina egna pengar och materiella ting tidigt i ålder behöver det inte betyda att det är detta enda rätta.

Tråkigt ifall det är en principsak utan någon egentlig anledning.

Mest princip Tror jag. mwn jag har ju märkt att när det gäller barngrejer ska allt tyvärr vara av det billigaste. Tråkigt då han köper det ena o det andra till sig. T.o.m. bilstol ska vars billig så antar det handlar om snålhet med. Jag hae tagit ut minimalt med dagar för att kunna ha hemma barnet längre och knappt gått runt. Inte kunnat köpa något till mig om jag inte velat plocka från mitt sparande som jag tack o lov har. När han var hemma tog han ut fullt enbart för att få så mycket som möjligt i pengar. Konstigt det dära?
  • Anonym (Ui)

Jag håller med din sambo, men i hemlighet kan ni spara till hennes kontantinsats.

• Anonym (A)
    Spucks skrev 2023-12-16 15:11:16 följande:

Varför bråkar ni om saker som dator och körkort nu, om hon bara är 4 år? Har ni för tråkig?

Det undrar jag med
  • Jemp

Det känns ju som ett större problem att ni inte ens planerar föräldraledigheten ihop och att du skulle betala allt (även nödvändigt?) för henne. Ni har helt separat ekonomi alltså? 

Jag är uppvuxen utan hjälp med sparande osv. Fick lite stöttning med körkort av en släkting. 

Sparar till barnen. Kommer troligen inte bli en kontantinsats (har inte känts rimlig prio för oss) men ordentlig buffert/start. Körkort hoppas jag vi kan betala (utöver sparandet). Övrigt du nämner har vi nog inte diskuterat specifikt. 

Svar på tråden Oense om barn och ekonomi