Vilka namn ni båda gillar måste ni ju prata med varandra om... Men så här tycker jag om namnen du räknade upp i alla fall:
Ada - Kålle å Ada-vitsarna. Nä.
Ellie - ett enkelt, simpelt smeknamn. Nä.
Edith - tantnamn. Går bort.
Ilse - är ett tyskt smeknamn. Blir lite konstigt om ni inte har tyskt påbrå
Hildur - isländskt. Blir lite konstigt om ni inte har isländskt påbrå
Lova - ett av dessa konstiga, korta, enkla namn som varit populära länge nu. Låter inte som ett flicknamn överhuvudtaget. Gillar inte.
Hilda - OK. För mig är det ett tantnamn, men det kan vara en generationsfråga.
Gilda - är en hemsk kvinna, en egoistisk, självcentrerad femme fatale i en "film noir" med samma namn. Nu vet jag inte hur många av dagens unga som känner till filmen, men för mig har namnet i alla fall starka olycksbådande associationer. Dessutom kommer det att bli uttalsambivalent - ska det uttalas med G eller J eller med det engelska J-ljudet i början? Onödigt.
Hermina - det bästa av de här namnen. Ett starkt kvinnonamn med germanskt ursprung. Jag associerar även lite till djuret hermelin, vars päls hade hög status förr - kungamantlarna brämades ju med hermelinpäls. Sedan är hermelinerna vackra coh smidiga i sig själva också. Sedan tror jag att många kommer att associera till Hermine i Harry Potter också. Det är säkert olika om man tycker att det är bra eller inte.
Har du tänkt på Elise? Det är lite likt Ellie, och också ett smeknamnsnamn, men ett namn som varit accepterat som riktigt förnamn mycket längre, och som har en helt annan klass. Det associerar även till Tyskland, och det verkar som att det är positivt för er..?
Renate och Gisela är också fina tyska namn, tycker jag, som inte är omöliga i Sverige heller. Petra är vanligt i Tyskland, även om det inte är tyskt från början. Men kanske för hårt?
Annars kanske något fornnordiskt namn:
Sigrid, Sigrun, Gudrun, Disa, Tora, Torun, Ingrid?