• Lugnoro

Behöver namnförslag till tjej!

Min sambo gillar namnen Runa, Rubina, Tova. 

Jag gillar namnen Ada, Ellie, Edith, Ilse. 

Vi funderar just nu på Hildur, Lova, Hilda, Gilda, Hermina. Men namnet måste kännas rätt för båda. 

Vilka namn tror ni att båda gillar? 

• Svar på tråden Behöver namnförslag till tjej!
  • Lugnoro
    Ruter skrev 2023-12-16 13:01:56 följande:

Liora?

Tack! Det gillar inte jag. Vill helst ha ett etablerat namn. 
  • Ruter
    Lugnoro skrev 2023-12-16 13:05:02 följande:
    Tack! Det gillar inte jag. Vill helst ha ett etablerat namn. 
    Alla har vi olika smak med namn men det roliga att du skriver att du vill ha ett etablerat namn där två av namnen du ger som förslag inte är etablerade namn. 

Liora 107 personer 
    Gilda 178 personer 
    Hermina 138 personer 
  • Lugnoro
    Ruter skrev 2023-12-16 13:17:03 följande:
    Alla har vi olika smak med namn men det roliga att du skriver att du vill ha ett etablerat namn där två av namnen du ger som förslag inte är etablerade namn. 

Liora 107 personer 
    Gilda 178 personer 
    Hermina 138 personer 
    Vi är osäkra på de namnen som det står att vi funderar på. Många av dem känns inte riktigt rätt, men vi behöver smaka på dem. 

Men jag var otydlig. Jag tycker inte heller om hur Liora låter. 
  • trollhona
    Lugnoro skrev 2023-12-16 12:49:11 följande:

Vi funderar just nu på Hildur, Lova, Hilda, Gilda, Hermina. Men namnet måste kännas rätt för båda. 

Så gamla etablerade namn med äldre nordisk klang är vad ni gillar.

Ilse är min favorit av de ni har på listan. Vad tror du om namn som: Elvy, Hulda, Svea, Birgit, Frigga, Rigmor, Agda
  • Lugnoro
    trollhona skrev 2023-12-16 17:43:16 följande:
    Så gamla etablerade namn med äldre nordisk klang är vad ni gillar.

Ilse är min favorit av de ni har på listan. Vad tror du om namn som: Elvy, Hulda, Svea, Birgit, Frigga, Rigmor, Agda
    Tack för de fina förslagen! Frigga är så vackert! Men hellre Elny än Elvy. Är Elny också ett äldre namn?
  • Nandez

Av dessa så tycker jag Edith och Hilda men alla har sin charm

• Lugnoro
    Allvis skrev 2023-12-16 20:58:20 följande:

Vad tror du om Asta, Unni eller Ylva? 

Asta är fint! Ska fråga sambon! 
  • OlgaElvira

Blrja med att testa era förslag mot det efternamn er dotter kommer att bära. Säg namnet högt tillsammans med efternamnet. Man uppofattar namn bättre när man hör än när man bara läser den. Största delen av sitt kiv är det både förnamn och efternamn som gäller. Ex.vix EdithTorkelsson blir lite hårt och såvrt att sägga med två t tillsammans.
    Testa också era förslag mot troliga smeknamn (det blir alltd nåt) är dessa ok eller låter de inte alla bra. Jag gillar namnet Edirh men så är jag förtjust i flicknamn som avslutas med konsonant , det ger en bilf av en stark och självständig tjej. Ett fornnordiskt namn skulle kanske passa.
    https://www.motherhood.se/bebis-och-smabarn/fornnordiska-namn-barnnamn-pojke-flicka-inspiration/8848883

L
    ycka till, kärt besvär det där.

• Blue Waffle
    Lugnoro skrev 2023-12-16 12:49:11 följande:

Hjördis kanske

Disa, Tora, Frigga, Freja, Idun, Görel, Boel, Ragna, Siv
  • Cathariiina

Vilka namn ni båda gillar måste ni ju prata med varandra om... Men så här tycker jag om namnen du räknade upp i alla fall:

Ada - Kålle å Ada-vitsarna. Nä.

Ellie - ett enkelt, simpelt smeknamn. Nä. 

Edith - tantnamn. Går bort.

Ilse - är ett tyskt smeknamn. Blir lite konstigt om ni inte har tyskt påbrå  
    Hildur - isländskt. Blir lite konstigt om ni inte har isländskt påbrå

Lova - ett av dessa konstiga, korta, enkla namn som varit populära länge nu. Låter inte som ett flicknamn överhuvudtaget. Gillar inte.

Hilda - OK. För mig är det ett tantnamn, men det kan vara en generationsfråga. 

Gilda - är en hemsk kvinna, en egoistisk, självcentrerad femme fatale i en "film noir" med samma namn. Nu vet jag inte hur många av dagens unga som känner till filmen, men för mig har namnet i alla fall starka olycksbådande associationer. Dessutom kommer det att bli uttalsambivalent - ska det uttalas med G eller J eller med det engelska J-ljudet i början? Onödigt.

Hermina - det bästa av de här namnen. Ett starkt kvinnonamn med germanskt ursprung. Jag associerar även lite till djuret hermelin, vars päls hade hög status förr - kungamantlarna brämades ju med hermelinpäls. Sedan är hermelinerna vackra coh smidiga i sig själva också. Sedan tror jag att många kommer att associera till Hermine i Harry Potter också. Det är säkert olika om man tycker att det är bra eller inte.

Har du tänkt på Elise? Det är lite likt Ellie, och också ett smeknamnsnamn, men ett namn som varit accepterat som riktigt förnamn mycket längre, och som har en helt annan klass. Det associerar även till Tyskland, och det verkar som att det är positivt för er..?

Renate och Gisela är också fina tyska namn, tycker jag, som inte är omöliga i Sverige heller. Petra är vanligt i Tyskland, även om det inte är tyskt från början. Men kanske för hårt?
    Annars kanske något fornnordiskt namn: Sigrid, Sigrun, Gudrun, Disa, Tora, Torun, Ingrid? 
  • Lugnoro
    Cathariiina skrev 2023-12-20 04:04:57 följande:

Vilka namn ni båda gillar måste ni ju prata med varandra om... Men så här tycker jag om namnen du räknade upp i alla fall:

Ada - Kålle å Ada-vitsarna. Nä.

Ellie - ett enkelt, simpelt smeknamn. Nä. 

Edith - tantnamn. Går bort.

Ilse - är ett tyskt smeknamn. Blir lite konstigt om ni inte har tyskt påbrå  
    Hildur - isländskt. Blir lite konstigt om ni inte har isländskt påbrå

Lova - ett av dessa konstiga, korta, enkla namn som varit populära länge nu. Låter inte som ett flicknamn överhuvudtaget. Gillar inte.

Hilda - OK. För mig är det ett tantnamn, men det kan vara en generationsfråga. 

Gilda - är en hemsk kvinna, en egoistisk, självcentrerad femme fatale i en "film noir" med samma namn. Nu vet jag inte hur många av dagens unga som känner till filmen, men för mig har namnet i alla fall starka olycksbådande associationer. Dessutom kommer det att bli uttalsambivalent - ska det uttalas med G eller J eller med det engelska J-ljudet i början? Onödigt.

Hermina - det bästa av de här namnen. Ett starkt kvinnonamn med germanskt ursprung. Jag associerar även lite till djuret hermelin, vars päls hade hög status förr - kungamantlarna brämades ju med hermelinpäls. Sedan är hermelinerna vackra coh smidiga i sig själva också. Sedan tror jag att många kommer att associera till Hermine i Harry Potter också. Det är säkert olika om man tycker att det är bra eller inte.

Har du tänkt på Elise? Det är lite likt Ellie, och också ett smeknamnsnamn, men ett namn som varit accepterat som riktigt förnamn mycket längre, och som har en helt annan klass. Det associerar även till Tyskland, och det verkar som att det är positivt för er..?

Renate och Gisela är också fina tyska namn, tycker jag, som inte är omöliga i Sverige heller. Petra är vanligt i Tyskland, även om det inte är tyskt från början. Men kanske för hårt?
    Annars kanske något fornnordiskt namn: Sigrid, Sigrun, Gudrun, Disa, Tora, Torun, Ingrid? 
    Jag tycker om Elise, men inte sambon. Torun är fint! 
  • söderortsböna

Jag tycker alla era förslag är fina!! Så jag langar en lista då jag tror vi har liknande smak

Agatha

Alfrida

Alma

Amalia

Anna-Vera

Arvida

Asta
    Augusta

Beata

Daga

Dorotea

Edith

Eira 

Eivor

Elsie

Elvy

Ethel

Fredrika

Gloria

Greta

Harriet

Hedda

Helga

Helmi

Herta

Hilda

Hildegard 

Hillevi

Hilma

Inez

Ingeborg

Ingrid

Iris

Liv

Maggie 

Maj

Malva 

Marie-Louise

Marion

Miriam

Myra

Märta

Oda 

Ottilia

Rita

Rut

Saga

Signe

Thea/Theodora

Tora

Tova

Vilda

Vilhelmina 

Vilja

Viola

• Lugnoro
    söderortsböna skrev 2023-12-22 10:36:24 följande:

Jag tycker alla era förslag är fina!! Så jag langar en lista då jag tror vi har liknande smak

Agatha

Alfrida

Alma

Amalia

Anna-Vera

Arvida

Asta
    Augusta

Beata

Daga

Dorotea

Edith

Eira 

Eivor

Elsie

Elvy

Ethel

Fredrika

Gloria

Greta

Harriet

Hedda

Helga

Helmi

Herta

Hilda

Hildegard 

Hillevi

Hilma

Inez

Ingeborg

Ingrid

Iris

Liv

Maggie 

Maj

Malva 

Marie-Louise

Marion

Miriam

Myra

Märta

Oda 

Ottilia

Rita

Rut

Saga

Signe

Thea/Theodora

Tora

Tova

Vilda

Vilhelmina 

Vilja

Viola

Många fina namn! Tack! 
Svar på tråden Behöver namnförslag till tjej!