• Anonym (Ts)

Syskon som växer upp i familjer där ett syskon dött?

Hur blir det för barn som växer upp i en familj där ett syskon dött? Jag tänker inte enbart på själva syskonets bortgång men också hur klarar föräldrarna av föräldrarollen framåt? Vad får mest uppmärksamhet, det barn som dött (i sorgen) eller det eller de som lever?

Jag ser tex på föräldrars sociala medier. Där syns ju ofta det bortgångna barnet mycket mer än de som lever. Hur påverkar det självbilden?

• Svar på tråden Syskon som växer upp i familjer där ett syskon dött?
  • MrsJenka

Barn har mist syskon genom alla tider och det är såklart lika stor variation mellan hur familjer som förlorat barn har det, hanterar sorgen och lever vidare som det är mellan familjer generellt.
    Men att de skulle få sämre självbild för att en förälder uttrycker saknad på nätet låter underligt.
    Det går att sörja de barn som dött och glädjas över de barn som lever samtidigt.  

• Anonym (G)

Jag tänker att det är hur man beter sig IRL som är det viktiga, inte vad man postar på sociala medier. 

• Anonym (syster)

Det är olika ifrån olika familjer hur man tacklar det.

Jag förlorade mitt syskon i en olycka.
    Ja mina föräldrar sörjde mycket, det var deras barn som rycktes bort.
    Dom kommer aldrig över det och nu när jag själv har barn förstår jag deras sorg ännu mer, är det värsta man kan tänka sig.

Men jag känner inte att jag eller mitt andra syskon inte är lika älskade för det.
    Har aldrig känt att mina föräldrar älskat mitt döda syskon mer.
    Visst mitt syskon dog när vi var yngre och nu är jag vuxen och mina föräldrar höll inte på med FB och annat då men tror inte att det skulle ha påverkat att jag känt att dom älskat mitt syskon mer.
    Vi hade en gemensam sorg men för mina föräldrar var det outhärdligt ett tag.
    Tror faktiskt att alla barnbarn på senare år har hjälpt dom genom sorgen. 

Svar på tråden Syskon som växer upp i familjer där ett syskon dött?