Hur lägga upp föräldraledighet?
Vad menar de med regeln med tre föräldraperioder under ett år? Hur räknas semester in? Bryter det en period? Är det per kalenderår eller hur räknas det?
Jag är sjukskriven och vi har inte så bra ekonomi då vi lever på en lön. Därför måste vi ta ut många dagar i veckan och spara inför föräldraledigheten.
Vi tänkte såhär:
Vi är hemma tillsammans i 8 mån.
Först en månad där min partner är fl 7 dagar i veckan, sedan har hen semester i en månad, sedan är hen fl 7 dagar i veckan i fem månader, sedan semester i en månad. Under dessa totalt sex månader får han föräldralön också. Hen tar alltså ut fl på högstanivå då.
När barnet är 8 månader jobbar min partner 25%, hen tar ut fl högstanivå 3,5 dagar i veckan, lägstanivå 2 dagar i veckan och jag tar ut fl högstanivå 1,5 dagar i veckan. Hur länge vi gör såhär beror på hur mycket vi lyckats spara till. Men tills barnet börjar förskola iaf.
Jag har ingen SGI, och vi räknar inte med att jag kommer orka ta hand om barnet på heltid pga sjukskrivning. Men om jag klarar av mer än vi tror så får min partner jobba mer. Påhopp undanbedes!