• HemligaM

Dricka celsius som gravid

Hej!

Jag vet när man googlar att celsius rekommenderar att man INTE dricker deras dryck som gravid. Samtidigt så kan man ju dricka 200mg koffein per dag, som mest.

Jag har inte konsumerat koffein sen jag blev gravid, är nu i vecka 18, bara cola zero vid ett par tillfällen.

Men nu har jag fått min första riktiga craving, såklart en Celsius... 

Är det dumt att chansa eller borde det vara OK? Drack en celsius i veckan innan jag blev gravid så är inte beroende sen tidigare eller nåt sånt, aldrig tyckt om kaffe eller te heller.

• Svar på tråden Dricka celsius som gravid
  • Anonym (qwerty)

LÅT BLI.
    Det är inte bara koffein i enegergidrycker, det är massa annat som inte är bra för barnet.

• Aliona

Nu svarar jag bara angående koffein, det kan ju innehålla andra saker också. Så länge du inte får i dig annan koffein ftån tex kaffe och te så är det ok att dricka Celcius i mindre mängder. En burk innehåller maxdosen för gravida. 

Så här står det på Livsmedelsverket: 

Kan gravida dricka energidrycker?
  • Anonym (Elin79)

Du kan inte hitta nån annan läskedryck som har ungefär samma smak? 
    Jag drack nån Nocco under min senaste graviditet men det var absolut ingen craving. Och så här i efterhand kunde jag nog ha överlevt utan.

• Anonym (T)

Koffeinmässigt så faller energidrycker (Celsius/Nocco) under gränsen. Men samtidigt så innehåller Celsius annat och jag själv, som är rätt beroende av energidrycker, valde att avstå under graviditeten. 

Jag drack läsk istället!

• Anonym (S)

Om tillverkarna själva avråder gravida så måste du ju fatta att det finns en anledning!

Svar på tråden Dricka celsius som gravid