• idisb

Barn utan sugbehov?

Mitt barn fick ligga på neo vid födseln för lågt blodsocker och svalt avföring. Han sondmatades för få upp sockret och få i sig näring. 
    Han total vägrade amma. Bet mig hårt i bröstet varje gång. Tog flaskan men med protester.  Nappen har aldrig gått trots neo försökte. Han är smal men ändå växt på längden , menaldrig ätit mer än max 120. Bvc gav rådet att ge mat redan vid 3 mån.
    Nu vid 8 mån blir han tokig om han ens ser flaskan! Nappen är något hemskt man slänger iväg!  Inte ens o  han är super hungrig går flaskan utan bara ta fram mat.
    Får ett så litet barn i sig allt på fast föda? Och ska inte små barn ha inbyggd sug reflex ?

• Svar på tråden Barn utan sugbehov?
  • Ruter

Min son hade sugreflex och åt fint hela tiden fock började han snabbt tappa i vikt trots att han åt bra. Så vi fick också rådet att börja ge riktig mat vid 3 månader. Han älskade det och från 7 månader åt han bara mat. Växte som han skulle och BVC sa att så länge han går upp i vikt och växer som han ska så tillgodoser han sig sitt behov via den vanliga maten och vi skulle nöja oss med att bara ge det.

• Maymom

Vid 8 månader klarar sig även barn som börjat med mat vid 6 mån sig bra på bara eller nästan bara mat. Har BVC sagt att det gått bra fram tills nu så är det väl inget att vara orolig för framöver. Det är inte alla barn som tar napp, mitt ena gjorde inte det, andra tog den direkt.
    Dricker han inget ur glas eller mugg eller pipmugg? 

Svar på tråden Barn utan sugbehov?