• Beachez

    Äggdonation

    Hej! 
    Jag är en svensk tjej på 35 år som är på jakt efter att donera ägg. 

    Själv har jag inga barn och jag är lite sen med donationsbiten men känner nu mer än någonsin att det är rätt beslut att donera. 

    Eftersom jag är folkbokförd i Norge har jag fått nej från flera kliniker i Sverige men väntar fortfarande på några svar. Jag kommer troligtvis att donera i Norge men mitt hjärta ligger i Sverige. 

    Jag vet att det finns extremt många par som är ofrivilligt barnlösa och jag skulle vilja hjälpa. 

    En anonym donation känns absolut ok men samtidigt skulle jag gärna veta var mitt ägg skulle ta vägen.
    Jag har gått i funderingar om jag har någon vän som skulle behöva ett ägg men vet ingen. Så jag tänkte slänga ut frågan här... 
    Finns det någon som önskar en direkt donation oss emellan så skulle vi kunna ha ett möte och se om det känns bra? 

    (Jag vet faktiskt inte ens om detta är lagligt, så stoppa mig om jag är fel ute, men det kan väl inte vara mycket annorlunda än att donera till en vän, gammal som ny...)

  • Svar på tråden Äggdonation
  • Zorrorro

    Tror det är för sent påkommet. Grejen med donatorägg är att de ska vara riktigt unga o spänstiga. Även om du som individ skulle ha bra ägg så brukar man helst vilja ha äggdonatorer i 20 årsåldern

  • Aliona
    Zorrorro skrev 2023-12-14 18:58:21 följande:

    Tror det är för sent påkommet. Grejen med donatorägg är att de ska vara riktigt unga o spänstiga. Även om du som individ skulle ha bra ägg så brukar man helst vilja ha äggdonatorer i 20 årsåldern


    Det är 36 års-gräns på äggdonation i Sverige. 
  • Kronärtskocka

    Fint att du vill donera.

    Det är tillåtet att donera till ett speciellt par, men klinikerna brukar rekommendera att man istället gör en korsdonation. Dvs att ett speciellt par du valt kommer fram före i kön för att de skaffat dig som donator, även om du sedan donerar till någon okänd. Att klinikerna ofta föreslår det istället är för att man tänker sig att det kan uppstå luriga situationer om både du och mottagarna vet vem du är. Men, det är inte på något sätt olagligt och det förekommer att ex systrar donerar till en syster som inte själv har fungerande ägg. Men räkna med att kliniken kommer ställa fler frågor och att det kommer problematiseras vid samtalet med kuratorn/psykologen som ska se om du kan godkännas som donator.

    Vissa kliniker drar åldersgränsen vid 35år medan andra drar den vid 36år, så det brinner i knutarna för dig om du vill donera.

    Kan du tänka dig att donera utan att känna till mottagarna är det nog snabbaste och säkraste sättet att du hinner donera innan du blivit för gammal.

    Lycka till!!

Svar på tråden Äggdonation