• Anonym (M)

Oense om barnvakt

Jag o min sambo är oense om en sak. Vi har en son på 6 månader. Min familj dvs mormor morfar o moster träffar han nästan dagligen O har tillbringat mycket tid ihop. Min sambos familj har han bara träffat 2 tillfällen tidigare. när min syster tex varit ute på promenad o han vaknar märker man att han är lite fundersam att inte mamma är där som det brukar vara men brukar gå bra. Min sambo tycker att hans bror ska få vara barnvakt. jag tycker det känns lite jobbigt då jag dels bara träffat han 3 gånger tidigare o han bara träffat vår son 2 gånger. Han är ändå i den åldern när främlingar kan vara jobbiga. Vad anser ni Är bäst för barnet? 

• Svar på tråden Oense om barnvakt
  • Anonym (Hmmm ....)

Varför behöver ni barnvakt så mycket till en 6 månaders spädbarn???

• Anonym (M)
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2023-12-12 20:33:57 följande:

Varför behöver ni barnvakt så mycket till en 6 månaders spädbarn???

Kanske var otydlig men har aldrig haft barnvakt. Eller inte längre stunder . Min syster har tagit promenader dels för hon velat o för att jag kanske ska duscha tex. Nu är det egebtligen inte barnvakt heller. Men han tycker hans bror kan ge sig ut på promenad till helgen när vi ska hälsa på. För mig känns det osäkert då han dels inte har något erfarenhet alls samt att han är en främling för barnet
  • Anonym (Jupp)

Först måste han ju träffa barnet tillsammans med er flera gånger så att de lär känna varandra. Sen kan man börja snacka om barnvakt/passning. 

• Anonym (,-. ömö;_MK)

Givetvis låter man inte en främling gå ut med barnet själv. 

Din man må känna sin bror, men det gör inte barnet. 

• Spucks

Jag skulle inte låta honom vara barnvakt under de omständigheter. Bara om jag eller pappan är i närheten, dvs. att han passar barnet medan jag är i duschen eller fixar i köket. Eller har går en promenad i närheten med ett sovande barn och kan vara tillbaka inom några minuter ifall barnet skulle vakna.

Men VILL han ens vara barnvakt, eller är det bara pappan som vill att hans bror ska vara barnvakt? 

• Anonym (M)
    Spucks skrev 2023-12-12 21:15:07 följande:

Jag skulle inte låta honom vara barnvakt under de omständigheter. Bara om jag eller pappan är i närheten, dvs. att han passar barnet medan jag är i duschen eller fixar i köket. Eller har går en promenad i närheten med ett sovande barn och kan vara tillbaka inom några minuter ifall barnet skulle vakna.

Men VILL han ens vara barnvakt, eller är det bara pappan som vill att hans bror ska vara barnvakt? 

nej pappan vill han ska vara barnvakt Då jag tror han innerst inne är ledsen för att hans familj inte visar intresse att träffa vårt barn så som min familj gör. Jag känner också så att tänk om barnet vaknar när han är ute o går o då ser bara denna främling. som jag skrev kan t.o.m. barnet bli lite skeptisk o orolig när mormor är där som han nästan träffar dagligen. jag vet bara inte vad jag ska säga om min sambo söger år sin bror att gå ut o gå? kan jag säga att han kan bli rädd om jag inte är där? 
  • Anonym (M)
    Anonym (Jupp) skrev 2023-12-12 21:08:49 följande:

Först måste han ju träffa barnet tillsammans med er flera gånger så att de lär känna varandra. Sen kan man börja snacka om barnvakt/passning. 

Ja asså det är väl inte så konstigt att påstå att de faktiskt inte kånner varandra när de träffats 2 gånger tidigare bara för att de är släkt? Det är väl bara att konstatera att de inte känner varandra utan att det låter dumt? För så är det ju..
  • Anonym (JB)

Jag hade absolut inte lämnat mitt barn till brodern! Däremot har vårt barn varit hos barnvakt i några timmar redan från fyra månaders ålder, men då var det någon han kände väldigt väl. 

• Anonym (A)

Hade inte lämnat barnet till brodern.

Svar på tråden Oense om barnvakt