• lussekatts

    Att flytta till annan ort under graviditeten

    Hej! Jag ber vänligast om att inte döma eller ifrågasätta mig i det här, jag har fått ta tillräckligt av det irl. Jag är gravid och inte tillsammans med pappan. Bor i en stad långt bort från mina föräldrar och mitt nätverk. Här har jag bott ett tag men trivs inte och känner inte många alls. Vill alltså flytta tillbaka, kruxet är att pappan bor här och vill inte flytta. Ska tilläggas att han även dricker en hel del och inte har varit villig att ändra på sitt liv pga graviditeten, därav är vi inte heller ihop.

    Jag har läst en hel del om kvinnor som får rådet att flytta innan barnet är fött, och jag undrar om det är någon som faktiskt gjort detta? Hur gick det sen med umgänge mm? 


    I det här fallet så säger pappan att han ska vara föräldraledig och ta barnet ifrån mig ett par månader för att åka till sin stad. Det kan han väl inte göra när barnet är så litet, och dessutom inte ens sovit hos pappan än med tanke på det långa avståndet..?

    Så..hur har det gått för er som
    flyttat? 

  • Svar på tråden Att flytta till annan ort under graviditeten
  • Saara90

    Först och främst....
    Har du bra kontakt med DIN familj, vänner mm som bor långt bort bör du enligt mig flytta för att må bra som individ och blivande mamma. Hat du berättat för de även din barnmorska om känslorna och situationen?

    Om pappan till bebisen föredrar alkoholen före och inte ändrat sitt beteende ännu kommer han ej att göra det, då brukar också mödravården göra input till soc om olämplig förälder.  Sköter du dig, är ärlig och vill ifrån det kan inte han komma å begära ta bebisen 2 månader ensam, inte ens 1 dag.
    Här i kommunen har de koll på föräldrarna å lämplighet,  även vid bb.
    Jag hade defentivt flyttat hemåt till tryggheten. 
    Du kommer ju bli mamma, ditt barn är viktigare än honom. 

  • lussekatts

    Tack så mycket för svar! Jag har jättefin kontakt med min familj och mina barndomsvänner..här är jag ensam varje kväll, och har inte så mycket mer än mitt jobb. Jag skulle gå under om jag fastnade här och dessutom nu när jag ska få ett litet barn så behöver jag stödet!

    Jag är däremot rädd för konsekvenserna..kommer självklart jobba för att även pappan ska få bra kontakt med barnet, men tänk om han skulle stämma mig och det ser illa ut att jag flyttat? Så mycket tankar och oro just nu :( Sen kan jag tycka att han skulle vara villig att flytta eller överhuvudtaget ändra på sitt liv men det kommer inte hända..däremot vill han ha gemensam vårdnad och växelvis boende, men det kommer vara 60mil mellan oss..vet inte hur allt ska fungera i praktiken

  • lussekatts

    Jag har berättat för min barnmorska och även en kurator som jag pratat med..de hänvisar till familjerådgivning. Pappan har varit och pratat med familjerätten men jag vet inte om vad riktigt.

Svar på tråden Att flytta till annan ort under graviditeten