• Solblomman23

    Gravid med låg AMH värde?

    Hej,

    Jag är en kvinna på 33 år. Redan när jag var 17-18 år började jag få magkänsla att jag kommer ha svårt att bli gravid. Det grunda sig i att jag från 15år ålder började ha regelbunden sex med min dåvarande pojkvän. Vi skyddade oss inte (Dumt ja vet). Tiden gick. Under 4-5 år och 3 olika pojkvänner och aktivt sexliv utan skydd så blev jag aldrig gravid. Oron låg ständigt och gnagde i bakhuvudet. Jag hade regelbunden mens på ca 28-30 dagar. 


    När jag var runt 20 år började jag med p-piller. Även om jag tänkte att jag förmodligen inte behövde dem. Vill jag ha barn kommer jag nog behöva hjälp. Det var min magkänsla. 


    När jag var runt 30 år ville jag göra en undersökning av min fertilitet. Jag skrev egenremisser flera gånger till olika ställen där jag förklarade min oro. Men jag fick höra av mig igen när vi hade försökt bli gravida 1 år. 


    I augusti 2023 så slutade jag med mina p-piller för att försöka bli gravida. Jag fick direkt en cykel på 22 dagar. Började använda Natural cykels för att pricka ägglossning. Men ingen graviditet. jag vet om att det kan ta tid. 

    Men så läste jag om att rubbningar i sköldkörteln kan påverka chansen att bli graviditet. i oktober skrev jag en till remiss till två gynekologmottagningar och lade till att jag har opererat min sköldkörtel har idag högt TSH värde. Jag fick tid till båda DIREKT! Tacksam. 


    Nu har jag varit på den privata kliniken och alla värden man kan ha emot sig har jag när det kommer till fertilitet. Att magkänslan kan stämma så bra. Läkaren sa också att de har som regel att man måste försöka 1 år själva men pga att jag har så extremt dåliga värden och förutsättningar för att kunna bli gravid själv så får jag fortsätta utredning direkt utan att vänta och sättas i kö till IVF. Så tacksam för det. 


    Det jag har är: 
    - Extremt låg MHV värde 0,1 
    - Hjärtformad livmoder
    - Tunn slemhinna
    - Få äggblåsor 
    - cykel på 22 dagar
    - Högt TSH 4.0 
    - Allergisk mot Levaxin 

    Det jag undrar är om någon har en positiv historia med liknande värden som mig? Jag vill höra positiva historier. Hur ni gick till väga och vad som gjorde er gravida trots svag fertilitet. 


    kram 

  • Svar på tråden Gravid med låg AMH värde?
  • Solblomman23

    Jag läste om inlägget jag skrev här ovan. Det låter som jag hittade på min operation av sköldkörtel när jag skrev remissen. Men den är sann! Av en slump när jag va hos läkare för annan orsak så hittade de rubbningar i sköldkörteln. Jag hade då överproduktion. Fick operera bort ena körteln pga förkalkningar. 


    Jag tog levaxin inför operationen men fick nässelutslag över hela kroppen så fick sluta direkt. 


    Detta var 2018. 


     

Svar på tråden Gravid med låg AMH värde?