• Lindax1988

    Vad tycker ni om namnet Mille?

    Som rubriken lyder, vad tycker ni om namnet Mille? Helt ärligt!

    Har fastnat lite för det här namnet ifall jag skulle få en pojk men är rädd för att det kanske blir mobbning osv. Det är ju ett ganska ovanligt namn...

    Andra namn jag funderar på är Hannes, Elvin, Leon, Theo, Malte, Oscar, Joel eller Emil! Finns så många fina namn men gillar nog Mille mest men vill samtidigt inte välja ett namn som man kan bli retad för väldigt lätt och så, så kom med era åsikter.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Mille?
  • Anonym (Hedda)

    Ja jag vet inte riktigt om jag tycker att det passar på en pojke...

    Jag tycker det passar på en häst..

    Mille ska dra in en mille idag, 😄

    Men någon av dom andra namnen är ju fina o skulle kanske passa bättre- speciellt - Theo,  Leo (utan N på slutet) Oscar, Joel o ev Emil, 
    men men det är ju du som ska gilla namnet först o främst..

  • Anonym (Smeknamn)

    Inte riktigt min stil på namn tyvärr. Har lite svårt för namn som egentligen kanske passar mer som ett smeknamn som Mille, Nisse, Elli osv 

  • Anonym (A)

    Mille för mig är ett smeknamn för Emilio. Inget jag skulle döpa någon till.
    Dina övriga namnförslag är fina allihop. Oscar är en stor favorit.

  • Anonym (Hm)

    Jag ser det som namnet på ett barn, men endast ett barn. Jag tror det är svårt att ta en vuxen man seriöst som heter Mille. Namnet i sig är det inget fel på, men det låter som ett mer feminint namn som endast passar upp till typ 10 års ålder. Lite som namnet Linus och Pontus. Det är barnnamn utan pondus. 

  • Anonym (tyvärr...)

    Jag tänker på Mille Markovic, den kriminella porrklubbsägaren. 

  • Cathariiina

    Tyvärr, jag tycker att Mille är ett hemskt namn, om det ens är ett namn. Jag ser det mera som ett enkelt smeknamn. Dels är det en förkortning - med lite löjlig klang - för "en miljon kronor", och dels är det väldigt likt Milla, så det kan tolkas som ett tjejnamn. Det är även för mjukt för ett pojknamn. Nä - tio tummar ner!

    De andra namnen, då:

    Hannes - OK men lite smeknamnsbetonat, jag skulle ta antingen Johannes eller Hans

    Elvin - vad är det, en korsning mellan Elvis och Alvin? Nä.

    Leon - är ett fint och stiligt namn i Medelhavsområdet, men det verkar ha blivit WT här

    Theo - Nä, det är ett smeknamn. Ta i så fall Theodor och kalla honom Theo. Fast jag tycker inte att Theodor är särskilt fint heller ärligt talat... Det har även skett ett tragiskt barnamord i Sverige där den lille pojken som mördades hette Theo, jag skulle inte vilja ha den associationen (av samma anledning känns det vackra namnet Esmeralda också förstört för alltid).

    Malte - Ljudmässigt fult, dessutom tänker jag på "malt". Då kan brorsan heta Humle, liksom!  Skrattande

    Oscar - är ett gammalt kunganamn i Sverige och därmed oklanderligt SÅ... men jag tycker inte att det är särskilt fint ljudmässigt

    Joel - det bästa av dina namn. Lättstavat och lättuttalat utan att vara ett smeknamn, allmogesvenskt utan att vara bonnigt, och har dessutom något "visst". Gillar't!

    Emil! - nä. Alla tänker bara på buspojken i böckerna och filmerna. Ett svårt namn att bli vuxen med tror jag, även om det är gulligt så länge som bäraren är en liten pojke.

  • Anonym (ABC)

    Hade en katt som barn som hette Mille så för mig är det ett kattnamn

  • Gullvivor

    Låter inte som ett riktigt namn och dessutom för feminint. Man får inte glömma att pojkar blir män en dag.

  • Anonym (Em)

    Jag tycker att det är ett fint namn! Vet både vuxna och barn som heter Mille. En i mitt barns förra klass hette Mille. Ingen mobbning av namnet förekom, varför skulle det? 

  • trollhona
    Lindax1988 skrev 2023-12-06 02:14:26 följande:
    Vad tycker ni om namnet Mille?

    Som rubriken lyder, vad tycker ni om namnet Mille? Helt ärligt!

    Har fastnat lite för det här namnet ifall jag skulle få en pojk men är rädd för att det kanske blir mobbning osv. Det är ju ett ganska ovanligt namn...

    Andra namn jag funderar på är Hannes, Elvin, Leon, Theo, Malte, Oscar, Joel eller Emil! Finns så många fina namn men gillar nog Mille mest men vill samtidigt inte välja ett namn som man kan bli retad för väldigt lätt och så, så kom med era åsikter.

    Tack på förhand!


    Mille är ett fint namn, tror inte att det är särskilt hög mobbingfaktor på det namnet. Finns väl snarare problematiken att folk misstar det för Millie, dvs tror att det är en flicka.
    Av de andra namnen var Oscar, Theo och Emil de finaste, Hannes och Leon också, Malte och Joel ok.
    Som du säger finns det många fina namn.
  • Anonym (Svärje)

    Mille är även smeknamn på Milad (persiskt) eller Milan (slaviskt), så jag hade trott att minst en av killens föräldrar var från ett annat land än Sverige då.

  • Blue Waffle

    Skulle välja ett mer riktigt etablerat namn, och ge Mille som andranamn. Typ Oscar Mille Ert efternamn låter fint.

  • Xenia
    Lindax1988 skrev 2023-12-06 02:14:26 följande:
    Vad tycker ni om namnet Mille?

    Som rubriken lyder, vad tycker ni om namnet Mille? Helt ärligt!

    Har fastnat lite för det här namnet ifall jag skulle få en pojk men är rädd för att det kanske blir mobbning osv. Det är ju ett ganska ovanligt namn...

    Andra namn jag funderar på är Hannes, Elvin, Leon, Theo, Malte, Oscar, Joel eller Emil! Finns så många fina namn men gillar nog Mille mest men vill samtidigt inte välja ett namn som man kan bli retad för väldigt lätt och så, så kom med era åsikter.

    Tack på förhand!


    Jag tror inte du behover oroa dig for mobbning. Ovanliga namn ar vanligare idag an for 40 ar sedan.

    Det jag reagerar pa ar att det later som ett smeknamn for t ex Emil. Enklast att dopa honom till Emil och kalla honom Mille. Sedan kan han sjalv valja om han ska andra namnet till Mille el fortsatta formellt heta Emil, kanske kalla sig for Emil. 

    Alla dina namn ar fina tycker jag, men personligen gillar jag Joel bast.
  • Anonym (Manboy)
    Den mest kända Mille, måste vara Mille Schmidt! Svensk skådespelare, komiker och regissör. Hette egentligen Emil Åkerblom!
Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Mille?