• Lil Em

    Har jag skadat fostret?!

    Hej! Jag fick positivt på ett ägglossningstest då jag och min partner känner att en bebis är dags. 

    Under fredagen och lördagen samma helg hade vi samlag. Under lördags natten blev jag farligt full, drack nästan en hel flaska vodka. Har insett att jag behöver ta tag i mitt liv innan jag kan ha barn. MEN! om jag nu är gravid så kommer jag inte klara av att göra abort, utan jag vill ha barnet, och då kommer jag göra allt för mitt barn. 
    Jag är bara så extremt rädd att ägget befruktades och jag skadade fostret. 

    Detta va denna helgen, 1-3 december. 

    Vad ska jag göra? Hur ska jag lugna mina tankar?  Om jag nu är gravid, har jag av misstag skadat fostret...? :( 

  • Svar på tråden Har jag skadat fostret?!
  • Anonym (Hm)

    Du har absolut ingenting alls att oroa dig för (om inte dina alkoholvanor då). fostret får inte någon näring från dig som mamma i det här potentiella stadiet utan all näring från gulesäcken. Det är många innan dig som blivit gravida på eller i anslutning till en fylla. Finns absolut ingenting att oroa sig för.

  • Anonym (Oj)

    Det du borde oroa dig för är ju dina alkoholvanor, och inte bara för ev graviditet och föräldraskap utan för att det kan vara rent livsfarligt att dricka en hel flaska vodka på en kväll, sagt i välmening. 

  • Lil Em

    Jo jag vet, fick en blackout efter en fjärdedel och sen druckit utan att vara medveten om det. 
    Efter denna händelse så kommer jag inte dricka igen. Har alkoholism i släkten så jag vägrar att gå den vägen fram i livet. 

  • Anonym (Du)
    Lil Em skrev 2023-12-05 21:23:26 följande:

    Jo jag vet, fick en blackout efter en fjärdedel och sen druckit utan att vara medveten om det. 
    Efter denna händelse så kommer jag inte dricka igen. Har alkoholism i släkten så jag vägrar att gå den vägen fram i livet. 


    Fast du har ju uppenbarligen alkoholproblem.
  • Lil Em

    Ja och därför tänker jag inte fortsätta efter som jag inte har ett behöver av att få i mig alkohol. 
    Det spårar bara när jag mår dåligt och börjar dricka, men jag kan avstå det, det är många gånger jag inte mått bra och inte har druckit. Så jag vet att jag kan klara detta, jag är bara extremt rädd för ifall jag har skadat ett foster som jag har ansvar över att ta hand om.

  • Anonym (A)
    Anonym (Hm) skrev 2023-12-05 20:47:27 följande:

    Du har absolut ingenting alls att oroa dig för (om inte dina alkoholvanor då). fostret får inte någon näring från dig som mamma i det här potentiella stadiet utan all näring från gulesäcken. Det är många innan dig som blivit gravida på eller i anslutning till en fylla. Finns absolut ingenting att oroa sig för.


    Håller med, det är ingen fara
  • Anonym (Ingen fara)

    Som flera skriver, ingen risk för skada. Men ja, du bör se över dina alkoholvanor. Kanske en graviditet är väldigt välkomet för dig? Då måste du ju va nykter i 9 månader och sen är min personliga åsikt att barn och alkohol inte alls här ihop, så jag har faktiskt inte druckit sn droppe sen jag fick barn för två år sen. Finns så många goda alkoholfria alternativ idag. Och att vara påverkad när man har hand om barn (även du har barnvakt vid enstaka tillfällen, har man ju fortfarande sitt föräldraansvar), så jag ser inte poängen med att dricka.


    Tycket du ska överväga att behålla och se denna graviditet som en gåva att sluta dricka. Förutsatt att du vill ha barn och är redo. Barn är ju inte antabus, missförstå mig rätt. Men har du alkoholism i släkten kanske du ska ta till vara på detta tillfälle och sluta dricka? Kram

  • Lil Em

    #7 
    Tusen tack för dina fina ord, det hjälpte mycket. 
    Ska ta till mig det du sa! ♡ 

Svar på tråden Har jag skadat fostret?!