• Sunnysoda23

    VIKTUPPGÅNG GRAVID

    Hej ! 

    Jag är gravid med mitt första barn och jag är livrädd för att gå upp i vikt . det skapar stor ångest och oro hos mig. Har flera panikattacker i veckan då jag tänker att jag möjligtvis kommer gå upp 10-20 kg. Känner också stark oro över att inte kommer kunna gå ner i vikt igen , panikattackerna håller i sig i 3-4 timmar per gång. Jag börjar räkna kalorier och utesluta viss mat. 

    Har någon känt likadant eller någon som gått ner 15-20 kg efter graviditeten ? 

    Jag väger nu 81 kg och är i vecka 7 , jag vägde 78 kg innan graviditeten. Dock har jag alltid vägt mellan 68-72 kg som max. 

    HJÄLP NÅGON

  • Svar på tråden VIKTUPPGÅNG GRAVID
  • Zorrorro

    Redan tidigt så ökar vätskan i kroppen. Tänk på att bara vätska i kroppen ,moderkaka barn , och fostervatten ingår i den vikten.  Väljer du att fortsätta din graviditet är det viktigt att acceptera vad som ingår i en frisk graviditet annars kommer den stressen bli övermäktig. Visst finns det kvinnor som har svårt att gå ner i vikt efter graviditet men är det vad som är viktigast i livet? är du redan överviktig och mår dåligt rent fysiskt av det så förstår jag oron men i vilket fall så behöver du söka hjälp omgående. Det är ganska vanligt att själva graviditeten kan ge ångestkänslor pga hormoner som rasar runt i kroppen. 

  • Sunnysoda23

    @zorrorro 

    Jag har längtat efter att få barn och försökt i över 1 år , nu blev jag äntligen gravid men det slog mig också att jag kommer gå upp i vikt. Jag vet dock inte hur mycket jag kommer gå upp , att det sätter sig på magen spelar ingen roll det är övriga kroppsdelar som skrämmer mig.


    Jag har aldrig varit överviktig , är 170 lång och tränar 2-3 gånger i veckan men det är en återkommande oro som jag känner flera gånger i veckan , vågar ej berätta för barnmorskan eller någon annan om detta då jag är rädd att det inte gynnar mig på något positivt sätt. 

  • Molnenhimmel

    Grattis till graviditete!!

    Jag gick upp 20 kg när jag var gravid och oroade mig lite lätt hur svårt det skulle bli att gå ner sen. Det som hände var att jag tappade allt och lite till på några månader, oroade mig tillslut över att jag knappt hann att äta! 


    Under min graviditet visste jag dock att vi naturligt ökar i vikt ca 13 kg. Blodet ökar i mängd hos den gravida, vatten, fostervatten, moderkakan, barnet osv så tänk på de! 


    Försvinner inte dina attacker tills imorgon så sök stöd. Du kommer få den hjälp du behöver så att ni båda mår bra ❤️

  • SierraLeone

    Hej TS!
    Det är inte bra för barnet eller dig om du inte äter tillräckligt. Bara barnet, fostervatten, moderkaka och ökad mängd blod i kroppen kommer göra att du efter 9 månader kommer att ha ökat i vikt med 9 kilo och det är helt ok! Den extra vikten kommer försvinna direkt efter när du fött barnet. Det är absolut inte bra att banta eller liknande under en graviditet utan ät dina vanliga måltider under dagen. Tänk på att du inte behöver äta för 2 utan det är först under andra och tredje trimestern du behöver äta ca 300 kalorier extra per dag. 

  • Zorrorro

    Att det inte gynnar dig att berätta om din oro låter som ett möjligen skevt tänkande om du redan börjat räkna kalorier o vakta din vikt, det är ett ohälsosamt beteende för en normalviktig människa som faktiskt ska gå upp i vikt.  Redan nu så börjar din föräldraroll, ett av det viktigaste är att söka hjälp innan! ditt handlande blir negativt för barnet. Jag har insikt i hur vård o social tänker på hur föräldrar med div problem hanterar sina problem. Söker de hjälp självmant så är det en helt annan femma än att de skulle få tips om att en gravid kvinna lider av ätstörning. Får de reda på detta av andra kommer de hålla dig under väldigt hård uppsyn.  Så sök hjälp innan det går så långt. Och innan du mår ännu sämmre. 

Svar på tråden VIKTUPPGÅNG GRAVID