• ssafeheaven

Det här med napp till bebis - en dålig vana?

Vår son är 10 månader och vi upplever att han tycker mycket om sin napp och att den ger honom såväl lugn som trygghet.

Vi försöker att ge napp endast när han blir orolig eller ängslig av något slag och/eller när vi provat olika saker, men ingenting riktigt hjälpt.

När han ser den tar han den gärna själv oberoende hur han mår, något som leder till att vi ofta får ta ut den och lägga undan. Han reagerar då aldrig och tycks glömma bort den direkt, men min känsla är att detta kan ändras när han blir större.

Han använder den gärna också napp för att somna då han annars kan ha svårt att komma till ro, men spottar ut den själv när han har somnat.

Jag undrar hur andra barn använder napp och om ni föräldrar har något speciellt förhållningssätt när det gäller nappanvändning samt om det kan vara skadligt eller på något sätt en dålig vana att använda napp?

Tack på förhand Skäms

• Svar på tråden Det här med napp till bebis - en dålig vana?
  • Anonym (Volvo)

Sluta ha dåligt samvete över napp.  Den fyller ett syfte och låt honom ha den, han är ju ändå bebis fortfarande. 
    Skadligt blir det först när nappen sitter i munnen 24/7 och/eller barnet är 3 år..  

Andas 

• Aliona

Vi gav napp utan att tveka en sekund. Bebisar har ett stort sugnehov och han trivdes verkligen med nappen. Ett tag höll vi tillbaka lite ich då började han suga på tumme istället - bättre napp tänkte vi (lättare att hålla hygieniskt och lättare att sluta). 

Det var väl någon gång i ett-årsåldern som vi sen försökte hålla det till nattningar och när han behövde extra tröst. I två-årsåldern slutade han utan minsta problem.

Det är väl först runt tre år som jag har hört att det kan bli problematiskt för tänder och talet. Men så länge de är bebisar och små ser jag inte varför man ska undvika om de vill ha napp. 

• Anonym (Här var fel)
    Aliona skrev 2023-12-02 21:29:17 följande:

Vi gav napp utan att tveka en sekund. Bebisar har ett stort sugnehov och han trivdes verkligen med nappen. Ett tag höll vi tillbaka lite ich då började han suga på tumme istället - bättre napp tänkte vi (lättare att hålla hygieniskt och lättare att sluta). 

Nu tänker du galet: Det är svårare att sluta suga på tummen för den har man ju alltid med sig. Att kasta nappen eller hänga upp den i ett nappträd är en tydlig övergång från det lilla barnet till det lite större.

Jag hade en tjej i en parallellklass som sög på tummen fortfarande i gymnasiet när hon blev trött. Rätt pinsamt.
  • Aliona
    Anonym (Här var fel) skrev 2023-12-02 21:41:32 följande:
    Nu tänker du galet: Det är svårare att sluta suga på tummen för den har man ju alltid med sig. Att kasta nappen eller hänga upp den i ett nappträd är en tydlig övergång från det lilla barnet till det lite större.

Jag hade en tjej i en parallellklass som sög på tummen fortfarande i gymnasiet när hon blev trött. Rätt pinsamt.
    Ja det är ju det jag skrev - nappen är bättre då det är lättare att sluta. 
  • Spucks

Nej, det är ingen dålig vana utan det är att tillåta bebisen/småbarnet att stilla sitt helt naturliga behov att suga. Om vi levde som "naturen avsedde" för bebisar/småbarn, så hade de tillgång till brösten nästan jämnt och skulle suga lite flera gånger i timmen. Men så ser våra liv inte ut numera, därför är en napp en bra alternativ.

• ssafeheaven

Tack så mycket för allas input, det käns så mycket bättre att veta att det inte är någon fara och att det fyller ett syfte som bara ger barnet trygghet och ro. Tack än en gång för att ni tog er tid att skriva 🙏

• Anonym (N)

Ha!
    Mina barn vrålade så mycket att jag tvingade dem att använda napp! 

Dottern vägrade, men skrek så öronen föll av. Jag doppade nappen i lite blåbärssylt och gav henne nappen. Efter det ville hon ta den och skrikandet slutade. 

När de fyllde tre år skyllde jag på tandläkaren som säger Att man ska sluta med napp och det funkade det med. Lite gnöl ett par dagar men sedan var det klart. 

Använd napp ni. Ingen fara. 

Svar på tråden Det här med napp till bebis - en dålig vana?