JO anmäla Familjerätten?
Hej, jag har en väldigt konstig erfarenhet från Familjerätten i min stad som jag är jätte missnöjd med. Jag och mitt ex har separerat nyligen, vi har väldigt svårt att komma överens om hur vi ska ha vårt gemensamma barn, då hen inte vill samarbeta speciellt mycket och vill ha barnet mest själv, samt att jag har typ inget att säga till om. Då väljer jag att vända mig till Familjerätten för samarbetssamtal för att lösa situationen, jag tänker då att dom hjälper till att försöka nå en framtida hållbar lösning för oss.Jag bokar tid hos Familjerätten, och får också ett första inledande samtal med en familjerättssekreterare, nu kommer det märkliga, hen ser jätte sur ut när jag hämtas i väntrummet, så första intrycket blir en smärre chock för mig. Sen fortsätter det, och hen är otrevlig mot mig samt väldigt nedvärderande och otrevlig hela samtalet igenom, mitt ex har varit där på inledande samtal tidigare, där hen har pratat väldigt illa om mig och smutskastat mig. Den här smutskastningen kör familjerättssekreteraren stenhårt mot mig hela samtalet. När jag går därifrån så undrar jag vad det var som hände! Jag förstod ingenting, jag trodde de skulle hjälpa till att medla mellan oss.
Sen börjar samtalen tillsammans med mitt ex, här går det precis likadant som första enskilda samtalet, Familjerättssekreteraren bara kör över oss och pratar bara nedvärderande om mig, och jag förstår ingenting, vi får inte ens säga något själva hur vi vill ha det. Hen känns väldigt partisk mot mitt ex, lyssnar absolut ingenting på vad jag har att säga. Jag känner mig helt överkörd av denna Familjerättssekreterare. Jag börjar känna att något är jättekonstigt, för jag trodde de skulle lyssna på oss och försöka hjälpa och medla så gott det går mellan oss. Mitt ex behöver knappt inte ens säga något, eftersom familjerättssekreteraren sköter detta på ett så bra sätt åt hen.
Efter ett par gånger hos Familjerätten, så kommer vi ingenstans, för att sekreteraren styr hela samtalet hela tiden mot mig, och det är bara mot mig, så det är helt omöjligt att komma någonstans överhuvudtaget med denne person.
Nu börjar jag ana oråd, för någonting är väldigt fel när en medlare hela tiden styr allt, så att vi inte ska lyckas komma överens. Jag känner att något är väldigt konstigt, så jag börjar söka på nätet på denne Familjerättssekreterare, och jag hittar en väldigt intressant närstående koppling mellan mitt ex och en kollega till Familjerättssekreteraren, när jag ser denna koppling, så förstår jag direkt vad som skulle kunna försiggå här. så jag börjar misstänka att det kan finnas fuffens i det hela. Nu är ju frågan vad jag ska göra?