Skola: Inget funkar, hur gör man?
Skriver lite för att söka stöd och få ventilera en frustration som gror.
Har en son som är 14. Just nu är verkligen allt en kamp.
Framförallt fungerar verkligen inget i skolan.
1. Han har haft det tufft med skolan i alla år. Nu går han i åk 8.
Han är underkänd i sv, ma, eng, so, no... Sedan åk 6.
Vi strider mot skolan att han ska få mer hjälp. Men det bara duttas runt. Man testar olika saker i korta perioder.
Han själv är helt ointresserad och saknar driv. Jag förstår honom. Vi och skolan har tjatat sänder honom.
Vi kämpar på med så mycket arbete hemma som möjligt, men det räcker aldrig när det inte sker tillräckligt i skolan.
Han har dyslexi från åk 5. Vi har gjort adhd utrednig som var negativ.
Han passar bara inte in i skolan. Skolan kan inte anpassa sig för det han skulle behöva. Känns helt kört.
Jag och min fru har bråkat med skolan så många gånger nu att vi börjar ge upp. Skolan ger han anpassningar i klassrummet men det räcker inte. Deras elevhälsa kopplas inte in då man uttryckligen sagt att det gör man i åk 9.
Hemma är han en tonåring. Humöret går upp och ned. Tänker man efter så känns det helt normalt. Men skolan tar kål på hela familjen.
Är det värt att bråka?
Eller ska vi släppa det helt och satsa på att ha en bra familjesituation?
Jag är såklart orolig för åk 9, gymnasiet och betygen. Jag hoppas att han ska mogna men det har vi sagt sen åk 4.
Socialt har han vänner. Han sitter sällan vid datorn. Han passar de tider han har. Men som sagt gör korkade val ibland, som tonåringar gör. Känner inget här som jag är oroad över, det är verkligen skolan som är ett aber.