• husdjursdisco

    Vilket är finast?

    Väljer mellan två kombinationer av namn. Antingen tre namn eller fyra. Behöver input! Inte på namnen i sig utan vilket av alternativen som blir bäst, helt enkelt.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket är finast?
  • trollhona

    Standard brukar ju vara tre namn som mest, men vill ni ha ett till så är det ju upp till er. Fina namn.

  • Anonym (Linnea)

    Vad har Yva för ursprung? Aldrig hört det förr. 

  • Mrs Moneybags

    Tycker om Marianne! Jag röstade på alternativ 1, men jag röstar egentligen för att ni byter ut Barbro mot Marianne. 

    Yva har jag inte hört förut, Ylva känner man ju igen. 

  • Anonym (Y)

    Yva? klyva? Yviga svansen..
    Snälla säg att ni stavat fel på YLVA och ni tänkt ge ert barn ett riktigt namn och inte bara ett läte. yyyy-va? som man säger i förorten...

  • Anonym (Ym)

    Tycker Marianne låter vackert ihop med Yva, det blir bra rytm - kort namn, långt namn. Däremot blir det lite många namn staplade på varandra I andra exemplet, det går inte att offra Elsa eller Barbro? 

  • Anonym (qwerty)

    yva? Låter som IVA intensivvårdsavdelning på sjukhus där folk dör. Det är inte ett namn väl?
    Ta de andra två-tre som var fina gamla namn.

  • Cathariiina

    Jag skulle "bara" ta tre namn. Det är väl bara kungafamiljen som har fyra namn? Dessutom blir det ingen plats alls för barnet att lägga till ett förnamn, om han/hon skulle vilja det. I alla fall inte utan att ta bort minst ett av de givna namnen först.

    Och Yva - finns det ens? Du menar inte Ylva? Alla kommer nog alltid att tro att Yva är Ylva felstavat.

    De andra namnen är tantnamn... Barbro är värst eftersom det påminner om Lill-Babs (och hennes många karlar...). 

    Marianne är det vettigaste namnet, det är fint i sig även om jag bara kan se det för mig på 75-80-åriga tanter. Kanske dags för en renässans dock..?

    Elsa är ett smeknamn för Elisabet, som är mycket finare. Eller så Elise, som också är ett smeknamn för Elisabet, men mer tyskt och kulturellt.

    Ylva Elise Marianne skulle jag ta (Inte "Yva".) Eller
    Ylva Marianne Elisabet. Båda de kombinationerna flyter på bra.

  • Goneril

    Kul att de äldre namnen tas till heders. "Ylva Marianne" tycker jag är bra, tveksamt om det bli bättre med 3 eller 4. Tilltalsnamn Marianne? 

Svar på tråden Vilket är finast?