• Wera78

    Har ni dålig arbetsmiljö?

    700 personer dör av jobbstress varje år. 

    Vart 20:e självmord har samband med arbetsrelaterad mobbning.

    3 000 personer dör varje år i förtid av sjukdomar eller skador som orsakats av ohälsosamma arbetsmiljöer. 
  • Svar på tråden Har ni dålig arbetsmiljö?
  • Jemp

    Vi har hyfsat bra arbetsmiljö men med för mycket stress. 

  • Mandel

    Ganska ny på jobbet och aldrig haft så ostressad tillvaro under mina 30 år som yrkesverksam och ändå har jag kollegor som är sjukskrivna pga utbrändhet.

    Min förra arbetsplats var däremot galet stressig, oflexibel och uruselt chefskap. 
    Där skällde man verkligen ut folk som råkat göra fel av misstag.
    Oavsett om felet påverkade någon eller ej.
    Stod inte saker på rätt hylla på ens egen arbetsplats kunde det bli ifrågasättande och uppskrivet på veckans fellista och sedan utskälld på veckomöte igen.

    Så jag har kommit till himmelriket och folk är utbrända?


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Wera78
    Mandel skrev 2023-11-30 21:37:07 följande:

    Ganska ny på jobbet och aldrig haft så ostressad tillvaro under mina 30 år som yrkesverksam och ändå har jag kollegor som är sjukskrivna pga utbrändhet.

    Min förra arbetsplats var däremot galet stressig, oflexibel och uruselt chefskap. 
    Där skällde man verkligen ut folk som råkat göra fel av misstag.
    Oavsett om felet påverkade någon eller ej.
    Stod inte saker på rätt hylla på ens egen arbetsplats kunde det bli ifrågasättande och uppskrivet på veckans fellista och sedan utskälld på veckomöte igen.

    Så jag har kommit till himmelriket och folk är utbrända?


    Wow. Vad jobbar du inom för bransch? 
  • blomman 2

    Jobbar inom en bransch som är extremt kvinnodominerat och här upplevs en enorm stress trots en fantastisk chef och arbetskamrater.
    Vi slår Knut på oss själva och arbetar ofta övertid,oavlönat sådan men nu ska vi se över vårt arbetschema ifall vi kan få loss personal på eftermiddagen då det är som störst tryck.
    Jag har slutat att läsa Mail utanför min arbetstid och öppnar upp dem på morgonen innan arbetet börjar. Jag har slutat att prestera till Max och riskera min hälsa. 


    Samhället har blivit helt sjukt stressigt med enorma besparingar som slår ojämt, som vanligt där det redan läggs på mer och mer arbetsuppgifter.
    Så ja,upplever stress på arbetsplatsen och fokuserar på dead lines. 

  • Mandel
    Wera78 skrev 2023-11-30 21:54:17 följande:
    Wow. Vad jobbar du inom för bransch? 
    Jag är statsanställd numera.
    Nu är jag visserligen galet effektiv som person och har inga som helst problem att släppa jobbet när jag lämnar byggnaden osv. och inte småbarnsförälder heller.
    Har gott om fritid och är nog mer stressad över för mycket dötid än att jag är överbelastad på jobbet.
    Får alltid på alla arbetsplatser jag varit på mer och mer uppgifter eftersom jag reder ut det.

    Förra jobbet var med den psykiska stressen över detta gapande och nedvärderande/nedtryckande skällande som jag blev tokig på och som gjorde att jag sa upp mig.
    Visst skällde jag ut och sa ifrån när folk betedde sig som rövhattar helt obefogat och skällde på mig för saker de själva gjort fel... Så jag kan bita ifrån, men ett sådant beteende på en arbetsplats är inte acceptabelt!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Har ni dålig arbetsmiljö?