• jajje

Cysta, äggstockscancer

Skulle vilja komma i kontakt med någon där ute som kanske har haft/har liknande symtom.
    För drygt tre veckor sedan fick jag en otrolig smärta i nedre delen av magen, ungefär som när jag har fött mina barn. Smärtan avtog och jag fick som mensvärk men efter några dagar försvann det. Nu sen en vecka tillbaka har jag som starkare mensvärk, kissnödig hela tiden....det trycker jättemycket på blåsan. Jag är hela tiden uppblåst, känner mig aldrig hungrig och såfort jag äter något mår jag illa och blir mätt med en gång. 
    Har varit till akuten två gånger och dom har kollat uvi vilket det inte är. Någon annan hjälp får jag inte, har varit hos vc som bara säger att jag ska avvakta och ta alvedon, gjort en egenremiss till gyn som säger att jag måste gå till vc vilket jag gjort men får ingen hjälp. Har nu kontaktat en privat gynekolog som ska höra av sig om 3 dagar. Jag har panik och gråter varje dag för att är så rädd att det skulle vara cancer. 

• Svar på tråden Cysta, äggstockscancer
  • Anonym (S)

Hur funkar magen, har du gått på toaletten som du ska?

• jajje
    Anonym (S) skrev 2023-11-29 12:02:43 följande:

Hur funkar magen, har du gått på toaletten som du ska?

Ja det är som vanligt
  • Anonym (Aurora)

Troligtvis har det med tarmarna att göra men bra att du ska till gyn. Om det mot förmodan skulle vara cancer kan det snabbt konstateras med ett specifikt blodprov. Bra att du insisterar på utredning!!

• Anonym (L)

Det är ju mer troligt att det är något annat än cancer än att det är just cancer. Jag tror inte att du behöver vara orolig. 

• jajje
    Anonym (L) skrev 2023-11-29 13:58:15 följande:

Det är ju mer troligt att det är något annat än cancer än att det är just cancer. Jag tror inte att du behöver vara orolig. 

Jag är så orolig av mig och har mycket ångest så det första jag tänker är cancer. Sen när dom sa att det inte är uvi så blir jag ännu mer orolig för det trycker så otroligt på blåsan. 
  • Anonym (L)
    jajje skrev 2023-11-29 15:37:53 följande:
    Jag är så orolig av mig och har mycket ångest så det första jag tänker är cancer. Sen när dom sa att det inte är uvi så blir jag ännu mer orolig för det trycker så otroligt på blåsan. 

Kan det vara så att du lider av hälsoångest? Jag själv lider av hälsoångest men nu har det ändå varit ganska bra ett tag. 

Förstår helt klart att du blir orolig men försök tänka att det finns mycket annat än bara cancer. Bra att du har sökt hjälp. 

• jajje
    Anonym (L) skrev 2023-11-29 16:12:43 följande:

Kan det vara så att du lider av hälsoångest? Jag själv lider av hälsoångest men nu har det ändå varit ganska bra ett tag. 

Förstår helt klart att du blir orolig men försök tänka att det finns mycket annat än bara cancer. Bra att du har sökt hjälp. 

Tror det eller vad innebär just hälsoångest?
    Innan jag fick barn hade jag mycket panikångest, kände att jag inte fick luft. Kunde inte köra bil till jobbet, kunde inte handla, stå i kö. Sen fick jag mitt första barn 2019 och då försvann all ångest, sen fick jag tvillingar 2020 och inte känt av ångest förrän nu igen, dock är det inte som förut. Nu är det att allt är cancer och det spridit sig och att allt är kört. Googlar hela dagarna och gråter/skriker. Har riktig panik. När jag läser på mina symtom så stämmer ju allt in på cancer. Vet att det kan vara något annat men känns inte så
  • Anonym (Cancer)

Varför skulle det just vara cancer? Det kan ju vara vad som helt utom just cancer. Jag tror att ts är lite hypokondrisk.

• jajje
    Anonym (Cancer) skrev 2023-11-29 16:57:17 följande:

Varför skulle det just vara cancer? Det kan ju vara vad som helt utom just cancer. Jag tror att ts är lite hypokondrisk.

Jag är absolut hypokrondisk. Men allting stämmer in på cancer och har läst många andras historier och det är på pricken. Äggstockscancer som spridit sig, ont i ryggen och bränner när jag andas plus alla syntom som jag skrivit innan. Sen när man har tryck på urinblåsan och äggstockar så kan det inte vara så jättemycket annat
  • Anonym (Cancer)
    jajje skrev 2023-11-29 18:27:25 följande:
    Jag är absolut hypokrondisk. Men allting stämmer in på cancer och har läst många andras historier och det är på pricken. Äggstockscancer som spridit sig, ont i ryggen och bränner när jag andas plus alla syntom som jag skrivit innan. Sen när man har tryck på urinblåsan och äggstockar så kan det inte vara så jättemycket annat
    Men kom smärtan plötsligt? Cancersmärta brukar väl komma smygandes?
  • Anonym (S)

Förstår att du är rädd och orolig ts.

Det finns såklart andra orsaker det kan vara. Det kan ju vara en beningn cysta, alltså en ofarlig. Jag förstår att din tanke fastnar vid cancer, givetvis blir man rädd vid symtom som stämmer in. Men ta inte ut något i förskott även om det är svårt.
    Det är jättebra att du ska gå och få det kollat, oavsett vad det visar sig vara.

Jag håller tummarna att det är något ofarligt och enkelt botat. Men skulle det visa sig vara en malign tumör så tänk på att du bor i ett land som har väldigt bra cancervård. 

• Anonym (L)
    jajje skrev 2023-11-29 16:53:33 följande:
    Tror det eller vad innebär just hälsoångest?
    Innan jag fick barn hade jag mycket panikångest, kände att jag inte fick luft. Kunde inte köra bil till jobbet, kunde inte handla, stå i kö. Sen fick jag mitt första barn 2019 och då försvann all ångest, sen fick jag tvillingar 2020 och inte känt av ångest förrän nu igen, dock är det inte som förut. Nu är det att allt är cancer och det spridit sig och att allt är kört. Googlar hela dagarna och gråter/skriker. Har riktig panik. När jag läser på mina symtom så stämmer ju allt in på cancer. Vet att det kan vara något annat men känns inte så

Hälsoångest är samma sak som hypokondri, bara ett nytt namn. Ett helvete att leva med..

Det låter verkligen som att du har hälsoångest. Jag själv har (vid ett flertal tillfällen) trott att jag hade cancer. Fick bland annat reda på att jag hade lågt blodvärde och dessutom hade jag många olika blåmärken som uppkom utan orsak, trodde direkt att jag hade leukemi. Bokade tid på vårdcentralen för att ta blodprover, möttes av en läkare och hennes student som skrattade åt mig. Visade sig att det inte var någonting alls. Har även trott att jag haft andra cancerformer. Har också misstänkt hjärtinfarkt och så vidare. Nu har det varit ganska lugnt på sistone, hoppas det stannar så..

Jag råder dig att undvika att googla. Ofta gör det ångesten ännu värre när man håller på och googlar. Och grejen är ju att när man googlar och läser om symptom så känner de flesta igen sig, på ett eller annat sätt. Många cancersymptom är ju dessutom symptom som även kan bero på något helt annat och som sagt, du är långt ifrån ensam om att känna igen dig vad gäller symptom. Har även hört att om man själv tror att man har en allvarlig sjukdom så kan kroppen börja utveckla dessa symptom av sig själv, just för att man är så inställd på att man är sjuk, när man egentligen inte är det.  

I samband med att jag gjorde en abort fick jag höra av barnmorskan att jag hade en vätskefylld cysta vid ena äggstocken. Blev genast orolig när jag hörde det men hon sa att det inte var något farligt och jag litade på det. Började dock googla direkt när jag kom hem och kom då in på äggstockscancer och läste om det, men det kändes så osannolikt, bland annat eftersom jag är så ung. Så jag bestämde mig för att släppa det. Har inte känt av några kroppsliga besvär i de nedre regionerna eller nåt sånt, och nu har det gått två år.

Det bästa du kan göra nu är att avvakta och se. Att stressa upp dig i förväg och på förhand bestämma dig för att du har cancer kommer bara ge dig än mer ångest. Det allra mest troliga är att det inte är cancer. 

• Anonym (Oroligg)

Hur gick det? Har liknande symptom och är orolig

Svar på tråden Cysta, äggstockscancer