• Kvinna 1980

Lamotrigin/Lamictal biverkningar

För 11-12 år sedan började jag behandlas med läkemedlet Lamotrigin och behandligen pågår ännu. Innan beslutet pratade min läkare med mig om vilka positiva effekter samt negativa biverkningar medicinen skulle kunna ge. Som vanligt fanns det på bipacksedeln en lång lista över biverkningar, där man också angett hur vanligt förekommande de är. Kanoners, bra att känna till för att kunna göra en egen riskbedömning och äga sitt eget beslut kring medicinering.

Det som dessvärre fattades i informationen var tillräckligt forskningsunderlag för att kunna värdera riskerna med långvarig användning av preparatet. Hjärnan lär ju definitivt påverkas, tänkte jag, det är ju själva meningen med medicinen. Kan man lita på att effekten bara är positiv?

Hur som helst började jag ta medicinen och den gör ett gott jobb.
    Mer än ett decennium har fortlöpt och det finns inga direkta planer på att trappa ned. Inte för att jag vet hur många år som anses vara lång tid i såna här sammanhang men det börjar kännas relevant för mig att veta vad forskningen säger idag. Om riskerna för negativ långtidspåverkan inte är så stora kanske det gynnar mig att fortsätta med Lamotrigin livet ut. Om det däremot är bättre att byta till något annat vill jag förstås hellre göra det.

Nu har jag läst på FASS och googlat ytterligare info men känner mig inte nöjd. Allmän info kring biverkningar vid långtidsanvändande finns att tillgå, men fakta om sannolikheter hittar jag inget om. Vad jag förstår har det inte gjorts så värst ambitiösa studier för att kartlägga frekvensen av bieffekter som beror på  långtidsintag av Lamotrigin.

Ni som läser denna tråd har förmodligen en koppling till Lamotrigin på ett eller annat sätt. Skriv gärna till mig om ni har ngn guidning eller fakta att bistå mig med.

Tack 

Svar på tråden Lamotrigin/Lamictal biverkningar