Ingen fritidsaktivitet
Du förälder som har barn i låg och mellanstadiet, varför har inte ditt barn en fritidsaktivitet? Är nyfiken så jag själv tycker det är viktigt och fått för mig det handlar om lathet, men rätta mig gärna.
Du förälder som har barn i låg och mellanstadiet, varför har inte ditt barn en fritidsaktivitet? Är nyfiken så jag själv tycker det är viktigt och fått för mig det handlar om lathet, men rätta mig gärna.
Min yngsta dotter Vill inte. Det enda hon kan tänka sig är gymnastik o det finns inte på en 10 mils radie
Ok nu har min dotter en fritidsaktivitet då hon har sånglektion en gång i veckan i 20 minuter på lokala kulturskolan men inte mer. Orsaken är att hon ändå är totalt slut efter skolan då hon har autism. Hon orkar helt enkelt inte mer än skolan.
Menar du organiserad fritidsaktivitet? Våra barn har aldrig haft en organiserad aktivitet. Däremot har vi i familjen varit väldigt aktiva på fritiden. Vandring, löpning, cykling, spelat tennis, badminton osv. Tillbringat mkt tid i skog och mark, på sjön, i fjällen. Och barnen har hängt på oss. De har aldrig gillat att utöva lagsporter och ogillat tävlingsmoment.
Det viktiga är väl inte att barnen har en fritidsaktivitet, utan att de gör saker som stärker dom och får dom att må bra.
När föräldrar jagar runt sina barn på en massa fritidsaktiviteter handlar det inte sällan om att föräldrarna vill jobba på sin image, snarare än att det är för barnens skull.
Vi hinner inte.
Kanske är det lathet, men vi slutar 17 på dagarna, 30 min från hemmet. Vi hinner inte hem, ge barnen mat och komma i väg på nån aktivitet, det är en omöjlighet, då alla aktiviteter för deras ålder börjar typ 17.30-18.
Äldsta sonen har aktiviteter, men han är så stor att han kan ta sig själv, eller att aktiviteterna är senare.
Att ha fritid ÄR en aktivitet.
Jag har uppmuntrat mina barn att ha ett aktivt liv vilket för mig har inneburit LEK och använda fantasin och vara kreativ. Men också ha möjlighet att använda fritiden till att utforska världen på olika sätt. Tex att läsa böcker om historia, teknik, gå på museum, se utställningar, forska på internet etc. Dom har varit intresserad av djur och natur så det har blivit mycket skog och vandring och massa utflykter av olika slag.
Tvärtom så tycker jag ofta att barns organiserade aktiviteter bara är en bekväm förlängning av fritids så lata föräldrar slipper engagera sig ...
Varför har barnet aktiviteter?
För att barnet vill eller för att föräldrarna vill
Tycker absolut det kan vara bra att ha något efter skolan om barnet orkar och vill.
Men ha en bara för att det ska se bra ut
Då bättre göra saker tillsammans eller träffa kompisar och må bra
Det var fullt på det hon ville göra.
Det har varit till och från med aktiviteter då hon har slutat på allt hon har valt att börja på efter nån termin. Så, ibland hade hon ingen aktivitet för att sen hoppa på nåt nytt. Ser inget tvång i att ha det.