• Anonym (Esset)

Ser sämre i nya progressiva glasögon men varför?

Fick mina nya progressiva glasögon för två veckor sen men jag ser sämre och suddigare främst på långt håll, i dom nya jämfört med mina gamla.

Det är dom nyaste och dyraste glasen som finns av en värdsledande tillverkare så det kan inte hänga på att själva glaset är dåligt. Jag har alltid haft deras glas förut och aldrig haft problem men det här är en ny generation av glas däremot.

Min optiker har mätt upp att allt stämmer och kollat glaset och ser inga fel på det. Min syn snabbkollades igen också och receptet ska stämma. Det hade dessutom bara en skillnad på 0,25 från mina gamla så det är ju ingen jättestor skillnad.

Vad kan vara fel? Ös på med alla förslag ni kan så får jag försöka bena ut vad felet kanske är i just mitt fall.

• Svar på tråden Ser sämre i nya progressiva glasögon men varför?
  • EnAnonumius

Har din optiker mätt dina pupiller så att glasen sitter rätt mot pupillerna?

Mina första progressiva glasögon jag hade så såg jag inte ett skit, det var "suddigt".
    De mätte allt och de kollade och jodå styrkorna var rätt osv... Optikern fattade inget så hon gick och rådfrågade en annan optiker i butiken..
    Hon kom ut igen och så mätte hon pupillerna.  Då visade sig att mina progressiva glas hade inte blivit optimerade efter pupillerna, de hade missats av sliperiet. De var "off" med en mm.  Så det beställde in nya glas och då blev det rätt.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Esset)
    EnAnonumius skrev 2023-11-27 16:19:17 följande:

Har din optiker mätt dina pupiller så att glasen sitter rätt mot pupillerna?

Mina första progressiva glasögon jag hade så såg jag inte ett skit, det var "suddigt".
    De mätte allt och de kollade och jodå styrkorna var rätt osv... Optikern fattade inget så hon gick och rådfrågade en annan optiker i butiken..
    Hon kom ut igen och så mätte hon pupillerna.  Då visade sig att mina progressiva glas hade inte blivit optimerade efter pupillerna, de hade missats av sliperiet. De var "off" med en mm.  Så det beställde in nya glas och då blev det rätt.

Optikern ritade ut pupillerna och dubbelkollade och en kollega tittade på det också och det satt exakt där det skulle så det är inte det i mitt fall.

Jag glömde att skriva att med båda glasen (samtidigt så att säga) så ser jag suddigt på långt håll och på ena ögat är det som om det vore lite smuts på glaset men det är inte det. Det är kollat av två optiker flera gånger att det inte är fel på glaset men känslan för mig är smuts på ett öga och suddigare syn än mina gamla glasögon totalt sett.
  • Anonym (Py)
    Anonym (Esset) skrev 2023-11-27 16:38:35 följande:
    Optikern ritade ut pupillerna och dubbelkollade och en kollega tittade på det också och det satt exakt där det skulle så det är inte det i mitt fall.

Jag glömde att skriva att med båda glasen (samtidigt så att säga) så ser jag suddigt på långt håll och på ena ögat är det som om det vore lite smuts på glaset men det är inte det. Det är kollat av två optiker flera gånger att det inte är fel på glaset men känslan för mig är smuts på ett öga och suddigare syn än mina gamla glasögon totalt sett.
    Lustigt, min svärmor har exakt samma problem med sina nya progressiva. Allt ska vara rätt, men hon ser uselt. Får jag fråga om det är Synoptik du varit hos?
  • Tecum

Hade optikern någon teori? Jag har haft progressiva i många år men när jag bytte i somras upplevde jag något liknande som du. Jag såg sämre än innan på långt håll men det har blivit bättre nu. Det tog dock flera månader så jag undrar om den tiden krävdes för att ögonen skulle "ställa om sig"?

• Anonym (Esset)
    Anonym (Py) skrev 2023-11-27 16:43:41 följande:
    Lustigt, min svärmor har exakt samma problem med sina nya progressiva. Allt ska vara rätt, men hon ser uselt. Får jag fråga om det är Synoptik du varit hos?
    Det är inte Synoptik jag har varit hos. Vad ska din svärmor göra? Har optikern erbjudit sig att fixa problemet? Min optiker har sagt att dom skickar in glasen om jag vill för att testas men jag tänkte ge det ett tag till först.
    Tecum skrev 2023-11-27 16:49:15 följande:

Hade optikern någon teori? Jag har haft progressiva i många år men när jag bytte i somras upplevde jag något liknande som du. Jag såg sämre än innan på långt håll men det har blivit bättre nu. Det tog dock flera månader så jag undrar om den tiden krävdes för att ögonen skulle "ställa om sig"?

Vad jobbigt för dig, jag vet hur det är. Var det stor skillnad i styrka på dina glas?  Optikern har inte haft någon teori direkt utan har testat allt som går att testa förutom att skicka in dom.

Det enda som sades var att jag kanske inte "tål" dom allra nyaste glasen och måste gå tillbaka till generationen före. Men jag tycker det verkar märkligt. Ska man inte klara av dom nyaste och bästa glasen? Var dina glas dyra eller lite billigare? Var det samma sorts glas du har haft tidigare? Har du något extra jobbigt synfel? Det har inte jag utan bara lite "vanlig" ålderssynsproblem. Jag har haft samma märke på glas i flera år men nu hade det kommit en ny generation som jag köpte denna gång.

Jag är nyfiken på vad det ens finns för verkliga orsaker till våra problem om receptet är rätt, om pupillerna sitter rätt, om det är toppklass på glasen och inget fel på glasen  vad kan det då vara?

• Anonym (Py)
    Anonym (Esset) skrev 2023-11-27 17:35:09 följande:
    Det är inte Synoptik jag har varit hos. Vad ska din svärmor göra? Har optikern erbjudit sig att fixa problemet? Min optiker har sagt att dom skickar in glasen om jag vill för att testas men jag tänkte ge det ett tag till först.

Vad jobbigt för dig, jag vet hur det är. Var det stor skillnad i styrka på dina glas?  Optikern har inte haft någon teori direkt utan har testat allt som går att testa förutom att skicka in dom.

Det enda som sades var att jag kanske inte "tål" dom allra nyaste glasen och måste gå tillbaka till generationen före. Men jag tycker det verkar märkligt. Ska man inte klara av dom nyaste och bästa glasen? Var dina glas dyra eller lite billigare? Var det samma sorts glas du har haft tidigare? Har du något extra jobbigt synfel? Det har inte jag utan bara lite "vanlig" ålderssynsproblem. Jag har haft samma märke på glas i flera år men nu hade det kommit en ny generation som jag köpte denna gång.

Jag är nyfiken på vad det ens finns för verkliga orsaker till våra problem om receptet är rätt, om pupillerna sitter rätt, om det är toppklass på glasen och inget fel på glasen  vad kan det då vara?

Min svärmors optiker menar på att allt är rätt och att det inte finns mer att göra. Hon har haft glasögonen i flera månader och ser inte bättre med dem för det.
  • Tecum
    Anonym (Esset) skrev 2023-11-27 17:35:09 följande:

Mina tillhör de dyrare men om det var senaste modell vet jag inte. Jag uppfattade att det var samma typ av glas som tidigare. Jag är gravt närsynt men har inget annat synfel. Det jag tänkt på är däremot att när man blir äldre blir man mer långsynt och därför visade syntestet att de nya glasen behövde vara lite svagare än de jag hade innan. Kanske ligger förklaringen där, att ögonen behövde tid att vänja sig?
  • Anonym (Optiker)

En del klarar inte av de senaste generationen av progressiva glas, det är sällan men det händer.
    Ett progressivt glas har alltid störningar i glaset och ju starkare styrkor du har och framförallt ju mer hjälp du har på nära håll desto mer störningar.
    En annan sak som kan hända är att du i butiken har en mer "ödmjuk" hållning och sedan när du går sträcker på dig och hamnar fel i glaset. Ser du bättre om du sänker hakan?
    Mår du illa/känner dig yr,  eller ser du bara dåligt?
    Om du är gravt närsynt, hur sitter bågen? Kommer bågen långt ifrån ögonen störs du mer av störningarna men du får även annan effekt av styrkorna. Med gravt närsynt tänker jag minst -6 till -7D
    Sen finns det en liten liten klick som aldrig fixar progressiva glas, men de brukar ha det tufft med yrsel, suddig syn och att de inte kan läsa 

• Anonym (Esset)
    Anonym (Py) skrev 2023-11-27 17:39:05 följande:
    Min svärmors optiker menar på att allt är rätt och att det inte finns mer att göra. Hon har haft glasögonen i flera månader och ser inte bättre med dem för det.
    Så hennes optiker vill inte byta glas eller skicka in det? Vad dåligt isf. Min optiker ska det inte falla någon skugga på för dom försöker alltid tills kunden är nöjd. Frågan är bara hur jag ska bli nöjd när vi inte vet vad som är fel.
    Tecum skrev 2023-11-27 19:08:12 följande:
    Mina tillhör de dyrare men om det var senaste modell vet jag inte. Jag uppfattade att det var samma typ av glas som tidigare. Jag är gravt närsynt men har inget annat synfel. Det jag tänkt på är däremot att när man blir äldre blir man mer långsynt och därför visade syntestet att de nya glasen behövde vara lite svagare än de jag hade innan. Kanske ligger förklaringen där, att ögonen behövde tid att vänja sig?
    Det glaset jag fick kom för bara ett par månader sen så då gissar jag att du har "äldre" modell. Får se om jag hänger med i hur du menar; Du hade starkare glas innan och nya sänktes lite pga att du är äldre nu? Och att dom då är för starka eller svaga nu? Det jag har hört av en annan optiker förut är att om det är suddigt så är det fel recept, dvs för starkt eller för svagt recept. Såvida glaset inte har något fel eller sitter fel såklart. Men det känns bra nu för dig?

• Anonym (Esset)
    Anonym (Optiker) skrev 2023-11-27 19:41:08 följande:

En del klarar inte av de senaste generationen av progressiva glas, det är sällan men det händer.
    Ett progressivt glas har alltid störningar i glaset och ju starkare styrkor du har och framförallt ju mer hjälp du har på nära håll desto mer störningar.
    En annan sak som kan hända är att du i butiken har en mer "ödmjuk" hållning och sedan när du går sträcker på dig och hamnar fel i glaset. Ser du bättre om du sänker hakan?
    Mår du illa/känner dig yr,  eller ser du bara dåligt?
    Om du är gravt närsynt, hur sitter bågen? Kommer bågen långt ifrån ögonen störs du mer av störningarna men du får även annan effekt av styrkorna. Med gravt närsynt tänker jag minst -6 till -7D
    Sen finns det en liten liten klick som aldrig fixar progressiva glas, men de brukar ha det tufft med yrsel, suddig syn och att de inte kan läsa 

Vad roligt att en optiker tar sig tid.
    Jag har haft progressiva glasögon i 7-8 år och jag har alltid haft det "bästa" glaset av en specifik världsledande tillverkare och det har inte varit något problem förut. Men nu med det sprillans nya glaset från samma tillverkare så blev det problem. Fast det behöver kanske inte vara glasets fel förstås.

Mina styrkor är 2,25 och 2,50 och astigmatism så jag tror inte att synen är så illa väl? Det ökades nu med bara 0,25.

Jag testade att sänka och höja huvudet men det blir ingen nämnvärd skillnad. Med mina gamla glasögon så är det även klarare bild om jag inte ändrar huvudet men vrider blicken i sidled medans dom nya har suddig bild åt sidan också.

Jag mår inte illa eller känner mig yr men det känns inte toppen heller. Does that make sense? Bortsett från att jag inte får bra skärpa på främst långt och lite på mellanlångt håll så känns det som sagt som att ena ögat har ett smutsigt glas, något som konstant stör där liksom. När jag tar på mina gamla glasögon så känns allting så bra och jag andas ut.

Optikern fick justera bakom öronen 10 gånger (!!!) men det skaver och trycker fortfarande men dom sitter bra framtill. På näsan, ögonen och ansiktet sitter dom som dom ska och det har två optiker även kollat alla gånger dom justerade bågarna.

Om du fick gissa; tror du att det är just dom glasen jag inte fixar eller att det är något annat fel? Jag har haft samma optiker alla år och det har alltid funkat bra innan.

Svar på tråden Ser sämre i nya progressiva glasögon men varför?