Anonym (Optiker) skrev 2023-11-27 19:41:08 följande:
En del klarar inte av de senaste generationen av progressiva glas, det är sällan men det händer.
Ett progressivt glas har alltid störningar i glaset och ju starkare styrkor du har och framförallt ju mer hjälp du har på nära håll desto mer störningar.
En annan sak som kan hända är att du i butiken har en mer "ödmjuk" hållning och sedan när du går sträcker på dig och hamnar fel i glaset. Ser du bättre om du sänker hakan?
Mår du illa/känner dig yr, eller ser du bara dåligt?
Om du är gravt närsynt, hur sitter bågen? Kommer bågen långt ifrån ögonen störs du mer av störningarna men du får även annan effekt av styrkorna. Med gravt närsynt tänker jag minst -6 till -7D
Sen finns det en liten liten klick som aldrig fixar progressiva glas, men de brukar ha det tufft med yrsel, suddig syn och att de inte kan läsa
Vad roligt att en optiker tar sig tid.
Jag har haft progressiva glasögon i 7-8 år och jag har alltid haft det "bästa" glaset av en specifik världsledande tillverkare och det har inte varit något problem förut. Men nu med det sprillans nya glaset från samma tillverkare så blev det problem. Fast det behöver kanske inte vara glasets fel förstås.
Mina styrkor är 2,25 och 2,50 och astigmatism så jag tror inte att synen är så illa väl? Det ökades nu med bara 0,25.
Jag testade att sänka och höja huvudet men det blir ingen nämnvärd skillnad. Med mina gamla glasögon så är det även klarare bild om jag inte ändrar huvudet men vrider blicken i sidled medans dom nya har suddig bild åt sidan också.
Jag mår inte illa eller känner mig yr men det känns inte toppen heller. Does that make sense? Bortsett från att jag inte får bra skärpa på främst långt och lite på mellanlångt håll så känns det som sagt som att ena ögat har ett smutsigt glas, något som konstant stör där liksom. När jag tar på mina gamla glasögon så känns allting så bra och jag andas ut.
Optikern fick justera bakom öronen 10 gånger (!!!) men det skaver och trycker fortfarande men dom sitter bra framtill. På näsan, ögonen och ansiktet sitter dom som dom ska och det har två optiker även kollat alla gånger dom justerade bågarna.
Om du fick gissa; tror du att det är just dom glasen jag inte fixar eller att det är något annat fel? Jag har haft samma optiker alla år och det har alltid funkat bra innan.