• Anonym (Mamma mu)

Barns träning efter sjukdom?

Hur resonerar ni kring träning efter sjukdom, i det här fallet feber och allmänpåverkan, typ influensa/covid? Det gäller ett lågstadiebarn som blev feberfri i fredags, men som fortsatt låter ?tjock? och snuvig och som lätt blir trött. Igår var barnet på ett kalas ett par timmar och ägnade sen eftermiddagen åt lugnare aktiviteter då hen var lite påverkad. 

Barnet i fråga lovar på heder och samvete att hen inte har ont i halsen längre och ikväll är det träning. Det är en timmes, ganska krävande kondition. Mycket lite tid för vila och instruktioner, utan en timmes hinderbana, löpning och stafetter. Mycket mer ansträngande än rast-lek.

Jag är ju vuxen, men senast jag hade influensa, tog det en månad innan jag kunde träna igen. Och nu är vi inte helt ense hemma. Jag tycker att det är lämpligt att vila den här veckan. Barnet kommer absolut inte att ta det lugnt eftersom hen tycker att det är så roligt. 

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Barns träning efter sjukdom?
  • Anonym (mom)

Jag skulle låta barnet träna. Det är väl bara att säga till ledaren att barnet kanske behöver vila då och då, men mår bra i övrigt. 

Barn hämtar sig ju betydligt snabbare än oss vuxna, som tur är! 

• Anonym (Förkylning)

Vid snuva/halsont får barnen här avstå träning ca 1 vecka. Förkylningar räknas som "gamla" vid ca 1 vecka. 

Man om barnet var på kalas igår och var trött hade jag sagt nej idag. Även kollat hur barnet var när det kom hem från skolan. 

www.mindoktor.se/journalen/trana-forkyld/

Svar på tråden Barns träning efter sjukdom?