• Japaood

Sluta söka jobb 6 mån innan BF om SGI skyddad?

Hej!

Jag är gravid, månad två, blev arbetslös för 8 månader sedan eftersom min roll drogs in. min SGI är skyddad pga aktivt arbetssökande hos arbetsförmedlingen.

Jag läste hos försäkringskassan att om man har mindre än 6 månader kvar till förlossningen kan man avstå från att aktivt söka arbete  utan att den skyddade SGIn påverkas. Stämmer det? 

Om det ovan stämmer, hur sker detta rent praktiskt ? Ska man avregistrera sig från arbetsförmedlingen, pausa arbetssökandet eller annat?

• Svar på tråden Sluta söka jobb 6 mån innan BF om SGI skyddad?
  • Anonym (Japidoo)

Kan tillägga att jag lider av illamående och har varit sängliggandes sedan utslag på gravtestet. Med min första blev jag t.o.m. inlagd på sjukhus med dropp? hoppas på en bättre graviditet denna gång dock osäker på hur jag skulle klara av att jobba nu.

• Anonym (Sjukskriven)

Om du är så dålig ska du ju vara sjukskriven för du verkar ju inte stå till arbetsmarknadens förfogande just nu. 

• Anonym (Japidoo)

Jo sant, men vill ändå förstå bestämmelsen gällande ?att avstå från arbete 6 månader innan BF?. Tydligen innefattar det även arbetssökande. Det är inte på familjeliv som förstår 6mån-regeln?

• Anonym (Japidoo)

edit: det är inte någon på familjeliv som förstår 6-mån regeln skulle det stå.Glad

• MsM84

Jag antar att du får A-kassa nu som inkomst. Den har ju inget med dessa regler att göra så om du vill fortsätta få a-kassa måste du fortsätta söka jobb rimligtvis. Dock låter det som sagt som att du borde sjukskrivas istället.

Svar på tråden Sluta söka jobb 6 mån innan BF om SGI skyddad?