• JenniferO

    Studera medan man är sjukskriven?

    Hej! 


    Jag har sökt runt och hittar inte riktigt svar på min fråga. Om man blir sjukskriven från sitt arbete en begränsad tid innan föräldraledighet, kan man ändå studera på distans under samma period? Självklart UTAN att ta ut pengar från CSN. 


    Ska givetvis ringa FK och fråga om det skulle bli aktuellt. 

  • Svar på tråden Studera medan man är sjukskriven?
  • Jårdi

    Nej, jag Är rätt säker på att studier likställs med jobb 

  • Anonym (Fk)

    Ring FK och fråga. Deras regler är rätt snåriga.
    Vet att det finns möjlighet att studera vid rehabersättning. Hör med FK

  • JenniferO
    Jårdi skrev 2023-11-22 18:22:07 följande:

    Nej, jag Är rätt säker på att studier likställs med jobb 


    Har ett tungt och riskfyllt arbete som jag varken kan eller får genomföra nu under resten av graviditeten. Finns ingen möjlighet till omplacering. Hade tänkt studera under föräldraledigheten och programmet startar i januari. Blir klurigt hur jag ska få till det utan att råka göra fel. Är ju bara pga rent fysiska hinder jag inte kan arbeta och studierna är på distans..
  • Anonym (Fick ett nej)
    Anonym (Fk) skrev 2023-11-22 18:28:39 följande:

    Ring FK och fråga. Deras regler är rätt snåriga.
    Vet att det finns möjlighet att studera vid rehabersättning. Hör med FK


    Jag frågade Försäkringskassan förra veckan om det gick att studera gymnasiekurser med rehabersättning och de sa nej. 
  • Anonym (...)

    KAN kan du väl, men om försäkringskassan får reda på att du studerar så kan du bli återbetalningsskyldig och så förlorar du SGIn antar jag.

  • Anonym (Nja)
    JenniferO skrev 2023-11-22 18:45:18 följande:
    Har ett tungt och riskfyllt arbete som jag varken kan eller får genomföra nu under resten av graviditeten. Finns ingen möjlighet till omplacering. Hade tänkt studera under föräldraledigheten och programmet startar i januari. Blir klurigt hur jag ska få till det utan att råka göra fel. Är ju bara pga rent fysiska hinder jag inte kan arbeta och studierna är på distans..

    Jag tror att du får studera, men då ta ut CSN men inte sjukersättning. Sjukersättning är
    för personer som inte kan arbeta. Sen är väl SGI:n ändå skyddad från ganska tidigt i graviditeten. 


    Och oavsett hade jag ringt FK och frågat. Kanske kan du skjuta upp starten på din plats om du frågar lärosätet?

  • JenniferO
    Anonym (Nja) skrev 2023-11-23 06:23:11 följande:

    Jag tror att du får studera, men då ta ut CSN men inte sjukersättning. Sjukersättning är
    för personer som inte kan arbeta. Sen är väl SGI:n ändå skyddad från ganska tidigt i graviditeten. 


    Och oavsett hade jag ringt FK och frågat. Kanske kan du skjuta upp starten på din plats om du frågar lärosätet?


    Känns ju bara så meningslöst att behöva gå hemma sjukskriven med foglossning men inte få studera från soffan?
  • Anonym (...)
    JenniferO skrev 2023-11-23 06:42:05 följande:
    Känns ju bara så meningslöst att behöva gå hemma sjukskriven med foglossning men inte få studera från soffan?
    Är det heltidsstudier?
  • Anonym (Nja)
    JenniferO skrev 2023-11-23 06:42:05 följande:
    Känns ju bara så meningslöst att behöva gå hemma sjukskriven med foglossning men inte få studera från soffan?

    Alltså jag både fattar och håller med. Men graviditet år ju ändå speciellt. Du får tänka dig att reglerna är till för en ogravid person, som bedöms inte kunna arbeta. Annars hade ju alla försökt bli sjukskrivna istället för att ta CSN. Till saken hör att man ju också vara sjukskriven som studerande. 


    Sen fattar jag att det är smidigt för dig. Men ta CSN då?

  • JenniferO
    Anonym (...) skrev 2023-11-23 11:44:56 följande:
    Är det heltidsstudier?
    75% och jag hade tänkt fortsätta under föräldraledigheten.
Svar på tråden Studera medan man är sjukskriven?