• Missyou

    Medicinering vid landstingsfinansierad

    Betalar man för medicineringen vid landstingsfinansierad IVF? Om man gör IVF via landstinget ( genom samarbetsklinik) betalar man till tills man har nått högkostnadsskyddet eller ingår det i summan för läkarbesöket ( eller ingår vid frikort) och är helt kostnadsfritt? 

  • Svar på tråden Medicinering vid landstingsfinansierad
  • Anonym (K)

    Hej

    Du betalar tills du kommit upp till högkostnadsskyddet. Så även om själva IVF-behandlingen betalas av regionen tillkommer kostnader för medicin och kostnader för förlorad arbetsinkomst.

    (Köper man privata IVF-försök i Sverige får man också medicin till högkostnadsskyd.)

    Lycka till, hoppas behandlingen lyckas för dig!

  • Missyou
    Anonym (K) skrev 2023-11-26 20:23:25 följande:

    Hej

    Du betalar tills du kommit upp till högkostnadsskyddet. Så även om själva IVF-behandlingen betalas av regionen tillkommer kostnader för medicin och kostnader för förlorad arbetsinkomst.

    (Köper man privata IVF-försök i Sverige får man också medicin till högkostnadsskyd.)

    Lycka till, hoppas behandlingen lyckas för dig!


    Ursäkta sent svar. Så man får för förlorad arbetsinkomst? Syftar du på att man får sjukskriva sig som om man skulle vara magsjuk? Eller är det något annat du syftar på?

    Jag vet faktiskt inte riktigt hur det går. Gissar på att mina embryon dött men de inte sagt något utan det kommer som ett brev på posten lagom till julledigheten.
  • Anonym (K)
    Missyou skrev 2023-12-15 23:09:35 följande:
    Ursäkta sent svar. Så man får för förlorad arbetsinkomst? Syftar du på att man får sjukskriva sig som om man skulle vara magsjuk? Eller är det något annat du syftar på?

    Jag vet faktiskt inte riktigt hur det går. Gissar på att mina embryon dött men de inte sagt något utan det kommer som ett brev på posten lagom till julledigheten.

    Nej, du får ingen ersättning för förlorad arbetsinkomst utan det jag menade var att det också blir en kostnad för dig som patient, att du förlorar lön. Sjukskrivning kan vara aktuellt för dagen för ägguttag, då brukar de inte rekommendera dig att jobba. 


    Hoopas brevet kommer snart så ni vi hur det gått.

Svar på tråden Medicinering vid landstingsfinansierad