• Anonym (Syster yster)

Ogillar min syster tar energi

Jag har en syster som är 5 år yngre. Sedan jag var liten har hon tagit all uppmärksamhet från mamma o pappa. Jag hann bli 18 o träffade kille. Mamma o pappa tapetserade inte om mitt gamla rum alls väntade på att lillasyster skulle ta över o jag skulle flytta.Alltid känt mig så utanför . 
    Nu när vi är vuxna är det precis likadant hon ska barnen passade total uppmärksamhet hela tiden. 
    Vi har misst mannens föräldrar tidigt o kämpar med att få ihop vardagen . Det tar sådan energi o veta att hon får allt även nu o får hon inte det surar hon ihop. 
    Just ju tar det så mycket energi från mig. Jag behöver mamma o pappa lika mycket nu som så .men jag inser att det alltid kommer vara såhär. Hur gör man för att detta inte ska äta upp en. Jag vill bara koppla bort det men fortsätter älta. Jag vill ha kontakt med mamma o pappa men ändå koppla bort ältandet. Tips tack ibland blir sååå förbannad på läget o jag vill inte ens ta av min energi på henne

• Svar på tråden Ogillar min syster tar energi
  • Yllop

Det här är något som har pågått länge och lär nog inte ändra sig.
    Om du vill umgås med dina föräldrar får du nog helt enkelt acceptera att din syster alltid kommer i första rummet och alltid kommer få mer hjälp och stöd.

Eller så kan du konfrontera dina föräldrar med risk för att det blir en brytning.

• Anonym (Syster yster)

Japp det har jag förstått . Jag hatar att hon tar min energi vet att jag bara mår dåligt av det. Vet bara inte hur jag accepterar det fullt ut utan att må dåligt själv. Varje gå g  hon o mannen lämnar alla barnen o drar o man vet att de har lika mycket stöd från svärmorn då blir jag så arg. Allt från förr blossar upp o hemskt nog känner jag att jag verkligen ogillar henne mycket . 

• Yllop

Du behöver söka professionell hjälp så du får hjälp med att tänka i andra banor.
    Att hela tiden hata din syster och älta detta kommer äta upp dig inifrån.

• Agda90

Terapi!
    Det här är inget som du "fixar" själv. 

Min mamma var ingen bra förälder, hon misshandlade mig psykiskt och min pappa blundade för det. Jag försökte flera gånger förklara för pappa men han viftade alltid bort det och skyddade henne. Det tog ÅR innan jag kunde se allt för vad det var, släppa det och gå vidare. 

Så sök hjälp! Du fyller bara på din egen spann och en vacker dag kommer den att explodera

• Anonym (Syster yster)

Väntar på terapi men tar sån tid. Testa psykodynamisk men det var lite inget för mig. Ska få kbt men hade så gärna fått tips sålänge. Förstår att det inte är en quickfix . Hade behövt hjälp i väntan 

• Anonym (livet är orättvist)

En väldigt konstig fråga kanske men: Finns det kort på dig som nyfödd ihop med dina föräldrar, du är helt säker på att du inte är adopterad?

För det var faktiskt så för en vän till mig. Han fick inte veta förrän vid över 40 att han var adopterad, och hans lillebror var biobarn. Och då fattade han äntligen varför han hela tiden blivit behandlad sämre.

Hans föräldrar kom inte ens på hans bröllop.

• Anonym (Syster yster)

Helt säker ☺️🤣

Svar på tråden Ogillar min syster tar energi