Mitt & ditt? Vårt? Sambo. Bonusbarn.
Hur resonerar ni med det ekonomiska när ni blivit sambos och det är barn inblandade?
Jag vill inte vara snål men jag vill vara ekonomisk och tänka förnuftigt.
1. Jag har flyttat in i min sambos hus som hen äger.
2. Sambon har två barn boende varannan vecka. Jag har inga barn och vi kommer inte skaffa några gemensamma.
3. Vi tjänar bra båda två, tillsammans får vi ut närmare 80 000 varje månad (sambon tjänar några tusenlappar mer än mig).
4. Men? jag har mycket mer pengar sparade. Typ tio gånger så mycket.
5. Vi har varsin bil, min är tio gånger bättre än sambons.
Vi gör såhär:
1. Jag betalar ?hyra?, alla fasta kostnader för huset delar vi 50/50. Vi delar på räntan men sambon betalar amorteringarna.
2. Vi är inte så noga med matinköp, restaurangbesök osv. Vi turas om helt enkelt.
3. Sambon har ju mer utgifter kring barnen, jag betalar också lite smågrejer för att vara snäll (bjuder på mat, handlar lite kläder, inredning till rummen osv).
4. Han betalar för sina hobbys. Jag betalar för mina. (Inga gemensamma hobbys).
5. Renovering hjälps vi åt med, både inköp och jobb. (Tex tapetsering, målning osv, inte större husrelaterade grejer som ev. takbyte, fasadbyte osv, det är sambons eftersom det är hans hus.
Nu till problemet. Sambons bil är risig. Huset har större renoveringsbehov.
Vad gör jag? Sambon har inte mycket pengar att lägga på sånt och vill inte prioritera det.
Att jag ska lägga massa pengar på ett hus jag inte äger är jag inte så sugen på. Tänk om det tar slit mellan oss? Köpa gemensam bil där jag betalar 70% och sambon 30%? Vad händer vid en ev separation då?
Och nej, vi är inte på väg att separera och jag är inte orolig att det ska ske. Men jag är smart och självständig och vill kunna stå på egna ben OM det händer något.