• Fredrik Sand i soffan

Min chef verkar inte vilja att jag ska göra något på jobbet, hur skulle ni tänka?

Hej,
    Jag har hamnat i en väldigt konstig situation på mitt jobb och ber väl egentligen inte om råd vad jag ska göra utan mer om hur jag ska tolka det som händer.

Hur hade ni tänkt om ni hade hamnat i motsvarande situation på jobbet? Har ni varit i motsvarande situation på ert jobb? Vad berodde det på och hur slutade det?

-Mina kollegor är riktigt trevliga
    -Min chef är trevlig, duktig och går att prata med
    -Arbetsgivaren är riktigt bra med möjligheter till flex, jobba hemma, förmåner osv
    -Jag tycker att mitt jobb är väldigt roligt
    -Mitt kontor är mer än bra på alla sätt
    -Jag har promenadavstånd till jobbet
    -Jag vill verkligen jobba

Med andra ord vill jag inte byta jobb. Men efter att jag fick min nya chef för lite drygt 1 år sedan har min jobbsituation blivit väldigt konstig. Jag har i stort sett inget att göra på dagarna.

Det började väldigt bra och vi har haft bra samtal och inga konflikter. Men efter tag tyckte jag situationen gick åt ett helt annat håll. På våra gruppmöten pratar vi aldrig om mina uppdrag. På flera möten har mina kollegor fått i uppdrag att prata om sina roller och hur de ska utvecklas. Min roll var t ex den enda som inte diskuterades under 1 timme på ett gemensamt möte. Den fanns inte med på agendan för diskussion. På gemensamma möten har min chef vid flera tillfällen pratat om att en annan avdelning ska göra det som jag gör utan att ha diskuterat det med mig först.

Mitt jobb är beroende av att jag får projekt eftersom jag till stor del har arbetat som projektledare på jobbet. Det vet min chef om. Men jag har inte fått ett enda projekt eller ens ett uppdrag som tar en halv arbetsdag att göra på över ett år. Jag har gett honom en mängd uppslag med saker som vår organisation behöver ta tag i en del av dom hade vi redan börjat med innan han började hos oss. Jag har gjort seriösa projektplaner och underlag som tagit en hel del tid att göra. Men några riktiga svar har jag inte fått på det som jag föreslår trots att jag tagit upp det ett antal gånger.

Under över ett års tid så har alla diskussioner handlat om att jag ska bli av med uppdrag och inget om att jag ska få nya uppdrag. Det har lett till att jag blivit tvungen att hitta på saker på dagarna på jobbet bara för att fylla ut tiden. Vissa dagar kanske jag bara får 1 mejl på hela dagen som är relaterat till mina arbetsuppgifter. 

Facket tycker situationen är väldigt udda men menar på att arbetsgivaren leder och fördelar arbetet. Så i princip har min chef rätten att inte ge mig något arbete.

Hur skulle ni tolka situationen om ni hamnat i en liknande på ert jobb? Har någon liknande erfarenheter? Dela gärna med er...

• Svar på tråden Min chef verkar inte vilja att jag ska göra något på jobbet, hur skulle ni tänka?
  • Anonym (S)

Jag hade hade diskuterat frågan öppet med chefen och frågat om min roll och planen framöver.

• AnnaSthlm

Det låter väldigt udda. En hel del av det du beskriver låter som kränkande särbehandling och det är inte okej. 
    Oavsett om din chef är allmänt dum eller har en dold agenda behöva du agera.
    Dokumentera allt i detalj. Vad du föreslagit för din chef, när, datum för möten där du ej fanns med på agendan, exakt allt. 
    Mejla din chef "jag har låg arbetsbelastningen och här är förslag:...". Gå till HR. Om detta inte ger effekt, gå till chefens chef. Du har inget att förlora men om du inte gör något kommer du att bli knäpp. 

• Fredrik Sand i soffan

Tack för svar! Jag har pratat med chefen vid rätt många tillfällen om detta. Till den omfattning att jag börjar bli jobbig. 

Egentligen ber jag inte så mycket om råd om vad jag ska göra. Där har jag redan en plan.

Min fråga var mer om andra varit i samma situation och var det slutade. Om man själv var i den situationen där man inte får några raka svar. Hur tolkar man en chefs agerande som inte ger varken arbetsuppgifter eller raka svar när man ställer frågan till varför. 

• Fredrik Sand i soffan
    AnnaSthlm skrev 2023-11-19 08:36:58 följande:

Det låter väldigt udda. En hel del av det du beskriver låter som kränkande särbehandling och det är inte okej. 
    Oavsett om din chef är allmänt dum eller har en dold agenda behöva du agera.
    Dokumentera allt i detalj. Vad du föreslagit för din chef, när, datum för möten där du ej fanns med på agendan, exakt allt. 
    Mejla din chef "jag har låg arbetsbelastningen och här är förslag:...". Gå till HR. Om detta inte ger effekt, gå till chefens chef. Du har inget att förlora men om du inte gör något kommer du att bli knäpp. 

Glad Ja det är bisarrt! 

Facket var inne på den linjen också att det är en arbetsmiljöfråga. Och just nu att jag kommer bli knäpp till slut. 

Min chef är faktiskt väldigt trevlig. Men som du skriver så tolkar jag in en dold agenda. Jag kanske övertolkar, men agendan som jag läser in är att chefen eller någon annan vill bli av med mig. Varför vet jag inte. Kanske för att man vill ha in andra typer av kompetenser i teamet. 

Gott att få bekräftelse att jag inte är paranoid som har börjat dokumentera saker. 

• Anonym (M)

Helt krasst så skulle jag tänka att chefen vill att jag ska säga upp mig själv. Det finns ingen anledning att du inte ska ha arbetsuppgifter att utföra och att inte kunna ge dig ett rakt svar när du frågar är ännu mer suspekt. En annan möjlighet är att chefen försöker rationalisera bort din roll genom att flytta arbetsuppgifter till andra personer/avdelningar.

Jag hoppas att jag har fel men hela situationen låter väldigt underlig. Trist om det skulle vara så då du verkar trivas väldigt bra i övrigt. Det är förstås aldrig roligt att bli utsatt för denna typ av behandling heller.

• Fredrik Sand i soffan
    Anonym (M) skrev 2023-11-19 10:27:38 följande:

Helt krasst så skulle jag tänka att chefen vill att jag ska säga upp mig själv. Det finns ingen anledning att du inte ska ha arbetsuppgifter att utföra och att inte kunna ge dig ett rakt svar när du frågar är ännu mer suspekt. En annan möjlighet är att chefen försöker rationalisera bort din roll genom att flytta arbetsuppgifter till andra personer/avdelningar.

Jag hoppas att jag har fel men hela situationen låter väldigt underlig. Trist om det skulle vara så då du verkar trivas väldigt bra i övrigt. Det är förstås aldrig roligt att bli utsatt för denna typ av behandling heller.

Jag är verkligen tacksam för ditt raka svar! Det du skriver är precis vad jag tänkt är de anledningarna som jag kan tänka mig till det här märkliga beteendet:

-Man vill att jag ska säga upp. Vilket i sig är konstigt med tanke på att vi kommer bra överens och jag visar verkligen att jag vill vara 

-Det kan också vara så att man vill rationalisera bort mig genom att flytta mina uppgifter till andra avdelningar. Senast i fredags hade vi ett möte om ett projekt som jag blivit satt att leda av min tidigare chef där verksamheterna verkligen vill att vi kör igång. Svaret jag fick var "kan inte någon annan göra detta"

Samtidigt förstår jag inte riktigt anledningen eftersom jag är kompetent och är villig att hugga i. Chefen är ny och kan inte ha hunnit bilda sig några negativa uppfattningar om min kompetens utan har snarare varit helt ointresserad av vad jag kan, gör och har för bakgrund. 

Vi var tidigare tre personer på min sektion i dag är bara jag kvar. Vår sektion hamnade lite utanför på något sätt för några år sedan och vi fick sämre och sämre uppdrag och mindre att göra. Det ledde till att mina två närmaste kollegor sa upp sig. Nu är jag konspiratorisk, men ibland har det känts som man ville bli av med hela vår sektion. 

• Anonym (M2)

Märkligt. Men ännu märkligare att du efter ett år fortfarande är kvar.

• Anonym (M)
    Fredrik Sand i soffan skrev 2023-11-19 10:55:13 följande:

Jag är verkligen tacksam för ditt raka svar! Det du skriver är precis vad jag tänkt är de anledningarna som jag kan tänka mig till det här märkliga beteendet:

-Man vill att jag ska säga upp. Vilket i sig är konstigt med tanke på att vi kommer bra överens och jag visar verkligen att jag vill vara 

-Det kan också vara så att man vill rationalisera bort mig genom att flytta mina uppgifter till andra avdelningar. Senast i fredags hade vi ett möte om ett projekt som jag blivit satt att leda av min tidigare chef där verksamheterna verkligen vill att vi kör igång. Svaret jag fick var "kan inte någon annan göra detta"

Samtidigt förstår jag inte riktigt anledningen eftersom jag är kompetent och är villig att hugga i. Chefen är ny och kan inte ha hunnit bilda sig några negativa uppfattningar om min kompetens utan har snarare varit helt ointresserad av vad jag kan, gör och har för bakgrund. 

Vi var tidigare tre personer på min sektion i dag är bara jag kvar. Vår sektion hamnade lite utanför på något sätt för några år sedan och vi fick sämre och sämre uppdrag och mindre att göra. Det ledde till att mina två närmaste kollegor sa upp sig. Nu är jag konspiratorisk, men ibland har det känts som man ville bli av med hela vår sektion. 

Det kan ju finnas lite olika anledningar. Det vanligaste är väl att det finns en bristande tilltro/tillit i någon form om inte chefen vill att medarbetaren ska hantera en viss arbetsuppgift. Men är du väldigt bra på ditt jobb och kompetent som du säger kan det också vara så att chefen känner sig hotad av dig. 

Oavsett vilket så tror jag din chef är rätt slipad då han verkar vara bra på att hålla fasaden uppe. Det märks ju ofta annars om någon ogillar en eller vill bli av med en. Det kanske är så att du får ta en funderare om du ska vara kvar där och behöva gå runt med en klump i magen. Men innan det går så långt kan du försöka komma vidare med facket eller om chefen har någon över sig.
  • Fredrik Sand i soffan
    Anonym (M2) skrev 2023-11-19 11:18:57 följande:

Märkligt. Men ännu märkligare att du efter ett år fortfarande är kvar.

Hoppas självklart på en förändring. Men du hade slutat efter femton år på en arbetsplats som du trivs på pga att en ny chef ger dig märkliga signaler?
  • MsM84
    Fredrik Sand i soffan skrev 2023-11-19 12:34:07 följande:
    Hoppas självklart på en förändring. Men du hade slutat efter femton år på en arbetsplats som du trivs på pga att en ny chef ger dig märkliga signaler?
    Inte jag som skrev första inlägget, men jag hade blivit negativt mentalt påverkad och absolut börjat söka andra tjänster. 
Svar på tråden Min chef verkar inte vilja att jag ska göra något på jobbet, hur skulle ni tänka?