Min chef verkar inte vilja att jag ska göra något på jobbet, hur skulle ni tänka?
Hej,
Jag har hamnat i en väldigt konstig situation på mitt jobb och ber väl egentligen inte om råd vad jag ska göra utan mer om hur jag ska tolka det som händer.
Hur hade ni tänkt om ni hade hamnat i motsvarande situation på jobbet? Har ni varit i motsvarande situation på ert jobb? Vad berodde det på och hur slutade det?
-Mina kollegor är riktigt trevliga
-Min chef är trevlig, duktig och går att prata med
-Arbetsgivaren är riktigt bra med möjligheter till flex, jobba hemma, förmåner osv
-Jag tycker att mitt jobb är väldigt roligt
-Mitt kontor är mer än bra på alla sätt
-Jag har promenadavstånd till jobbet
-Jag vill verkligen jobba
Med andra ord vill jag inte byta jobb. Men efter att jag fick min nya chef för lite drygt 1 år sedan har min jobbsituation blivit väldigt konstig. Jag har i stort sett inget att göra på dagarna.
Det började väldigt bra och vi har haft bra samtal och inga konflikter. Men efter tag tyckte jag situationen gick åt ett helt annat håll. På våra gruppmöten pratar vi aldrig om mina uppdrag. På flera möten har mina kollegor fått i uppdrag att prata om sina roller och hur de ska utvecklas. Min roll var t ex den enda som inte diskuterades under 1 timme på ett gemensamt möte. Den fanns inte med på agendan för diskussion. På gemensamma möten har min chef vid flera tillfällen pratat om att en annan avdelning ska göra det som jag gör utan att ha diskuterat det med mig först.
Mitt jobb är beroende av att jag får projekt eftersom jag till stor del har arbetat som projektledare på jobbet. Det vet min chef om. Men jag har inte fått ett enda projekt eller ens ett uppdrag som tar en halv arbetsdag att göra på över ett år. Jag har gett honom en mängd uppslag med saker som vår organisation behöver ta tag i en del av dom hade vi redan börjat med innan han började hos oss. Jag har gjort seriösa projektplaner och underlag som tagit en hel del tid att göra. Men några riktiga svar har jag inte fått på det som jag föreslår trots att jag tagit upp det ett antal gånger.
Under över ett års tid så har alla diskussioner handlat om att jag ska bli av med uppdrag och inget om att jag ska få nya uppdrag. Det har lett till att jag blivit tvungen att hitta på saker på dagarna på jobbet bara för att fylla ut tiden. Vissa dagar kanske jag bara får 1 mejl på hela dagen som är relaterat till mina arbetsuppgifter.
Facket tycker situationen är väldigt udda men menar på att arbetsgivaren leder och fördelar arbetet. Så i princip har min chef rätten att inte ge mig något arbete.
Hur skulle ni tolka situationen om ni hamnat i en liknande på ert jobb? Har någon liknande erfarenheter? Dela gärna med er...