• Anonym (Missnöjd)

Ingen löneutveckling

Hej!

Jag har haft dålig hälsa några år, vilket inneburit att jag åkte in och ut på sjukhuset och även haft en del sjukskrivningsperioder. Knaprar även en del läkemedel som jag blir rätt trött av.

Det innebär förstås konsekvenser för hur jag kan sköta mitt arbete och vad jag presterar. Känner inte att jag riktigt orkar leda utvecklingsprojekt och ta för mig. Är glad om jag önskar ta mig igenom mina dagliga uppgifter och arbeta full dag. Det här är väl inte helt obekant för arbetsgivaren.

Det har också inneburit att jag knappt fått någon lönejustering på flera år. Märktes väl inte så mycket till en början då de årliga löneökningarna ändå inte var särskilt stora, men nu är ju läget annorlunda. De flesta har fått relativt stora löneökningar och inflationen äter ju upp konsumtionsutrymmet. Fortsätter det så här känns det ju som man knappt får någon lön alls efter ett tag. 

Får arbetsgivare verkligen göra så här? Liksom svälta ut icke önskvärd personal och hoppas på att de ska försvinna? Jag kan ju inte rå för att jag är sjuk och Försäkringskassan och läkarna tycker att jag kan arbeta.

• Svar på tråden Ingen löneutveckling
  • Anonym (M)

Både försäkringskassan och dina läkare tycker du kan arbeta? Då är det ju inte så konstigt om arbetsgivaren mest ser dig som en dålig medarbetare. 
    Har du haft lönesamtal med din chef? Där borde framkommit vad som krävs för större ökning.
    Är du med i facket? Tala med dem. Du kan också tala med HR.

• Anonym (G)
    Anonym (M) skrev 2023-11-18 17:20:18 följande:

Både försäkringskassan och dina läkare tycker du kan arbeta? Då är det ju inte så konstigt om arbetsgivaren mest ser dig som en dålig medarbetare. 
    Har du haft lönesamtal med din chef? Där borde framkommit vad som krävs för större ökning.
    Är du med i facket? Tala med dem. Du kan också tala med HR.

Väldigt stor skillnad från att klara att arbeta och prestera på topp.
  • Anonym (Ja)

Ja det är klart de får. Så länge de ger dig avtalsmässig ökning så får du nöja dig med det. Byt jobb eller prestera mera om du vill ha högre lön.

De sitter inte och aktivt "svälter ut" dig, rätt självklart att de med sämst prestation också bara får det allra minsta de är tvungna att ge.

• Anonym (MM)

Men du har fortfarande avtalsenlig lön?
    Att ligga lågt får du räkna med om du inte presenterar på topp.

• Anonym (M)
    Anonym (G) skrev 2023-11-18 17:26:37 följande:
    Ja såklart, men man får ju ingen topplön av att precis klara av att befinna sig på jobbet hela dagen. 
  • Anonym (Göran)

De flesta vet att prestation och lön inte hänger ihop. Det har jag sett många gånger. Det samma gäller dem som får bättre arbete och gör karriär. 

man känner bäst själv om man orkar arbeta eller inte. Det kan ingen annan bedöma. Förmodligen har dem som bestämmer inte utfört det arbete som de säger att någon annan ska orka arbeta.  

• Anonym (Missnöjd)
    Anonym (G) skrev 2023-11-18 17:26:37 följande:
    Ja, det är ju precis så det är. Läkarna tycker man är tillräckligt frisk för att arbeta om man orkar stå på benen. Själv känner jag mig nog ungefär 50% sjuk. 
  • Anonym (Missnöjd)
    Anonym (Ja) skrev 2023-11-18 17:31:58 följande:

Ja det är klart de får. Så länge de ger dig avtalsmässig ökning så får du nöja dig med det. Byt jobb eller prestera mera om du vill ha högre lön.

De sitter inte och aktivt "svälter ut" dig, rätt självklart att de med sämst prestation också bara får det allra minsta de är tvungna att ge.

Finns ingen avtalsenlig lön på min arbetsplats. Har blivit nollad flera år i rad. Känner mig inte direkt önskvärd. 
  • Anonym (Missnöjd)
    Anonym (M) skrev 2023-11-18 17:41:52 följande:
    Ja såklart, men man får ju ingen topplön av att precis klara av att befinna sig på jobbet hela dagen. 
    Nej, så är det. Jag är rätt körd.  Inte tror jag någon annan vill anställa en sjukling heller. 
  • Anonym (Hum)

De e väl klart de sattsar på de som levererar!

Svar på tråden Ingen löneutveckling