• Anonym (Orolig)

    Smärta i magen - P-piller

    Hej!

    Jag har gått på P-piller i lite över 1 år nu och detta har aldrig hänt förut men

    idag fick jag ont i magen, lite värre än vad en vanlig mensvärk är, och sedan blödde jag lite. Är lite orolig för jag har inte haft samlag på någon månad nu och jag tar pillerna som jag ska.


    är det vanligt att kunna få smärta i magen samt blödningar när man går på P-piller.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Smärta i magen - P-piller
  • zz22zz

    Har du tagit dem kontinuerligt med bara den aktiva substansen och hoppat över placebotabletterna som tas för att få mens? Det är i så fall inte fel att göra det men får man en genombrottsblödning så bör man göra uppehåll i några dagar enl instruktion från barnmorskan/gynekologen/husläkaren så slemhinnan i livmodern får störas bort och kan börja byggas upp på nytt. Vid kvarstående besvär eller rikliga blödningar kan du behöva kontakta en gynekolog för att säkerställa att det inte rör sig om t ex ett blödande myom (godartad tumör, muskeöknuta) i livmodern som börjat blöda eller något annat som eventuellt kan behöva observeras alt åtgärdas. 

Svar på tråden Smärta i magen - P-piller