• xnfsm

    Bebis med tyst reflux

    Min bebis 3 mån har tyst reflux. Hon är jättejättebesvärad av det och det påverkar allt. Medicinerar med nexium en dos morgon och kväll och det hjälpte lite ett tag men nu är vi tillbaks till att typ bara försöka ta oss igenom dagarna. Har kontakt med barnläkare men finns inte så mycket mer att göra än att vänta till det växer bort, är så uppgiven. Någon därute som har erfarenhet av tyst reflux? När blev det bättre? Tips som faktiskt gör skillnad? 


    Helammar, rapar henne alltid, använder sittdelen i vagnen och höjt upp huvudändan i sängen så att hon ska slippa ligga ned. Hon är besvärad i alla positioner men givetvis värst på rygg..

  • Svar på tråden Bebis med tyst reflux
  • Elli2022

    Kunde varit jag själv som skrev, vi matade bebis liggandes på sidan med dammsugaren på..
    Nexiumdosen kan behövas höjas. Prata med barnmottagningen angående detta.

    Vi fick även mjölkfritt utskrivet vilket hjälpte lite.

  • Elli2022

    Vill även tillägga att reflux har en förmåga att ändras med tiden, min son hade tyst reflux och uppstötningar tills han var ca 7 månader och började kräkas dagligen.. 

    Fick då höjd dos nexium 1/2 dospåse 1ggr/dag.
    Det hjälpte

  • xnfsm
    Elli2022 skrev 2023-11-18 09:34:59 följande:

    Vill även tillägga att reflux har en förmåga att ändras med tiden, min son hade tyst reflux och uppstötningar tills han var ca 7 månader och började kräkas dagligen.. 

    Fick då höjd dos nexium 1/2 dospåse 1ggr/dag.
    Det hjälpte


    Tack för svar. Vi tar högsta dos, ges morgon och kväll. Har testat mjölkfritt men utan effekt. Hur är det nu då? Har det blivit bättre? Medicinerar ni fortfarande? Läkaren sa att nexium nästan alltid har bra effekt på reflux med kräkningar men att tyst reflux är svårare att behandla. 
  • Elli2022

    Nu är bebis 12 månader, besväras i perioder.
    Äter dåligt i perioder.
    Han har fortfarande Nexium 😊

  • Fyrklöverns

    Hej,

    Jag har nog inga bra råd att ge men har saknat en färsk tråd kring reflux. Vår dotter är 3 månader och har svår reflux med andningsuppehåll. Hon blev helt blå i mina armar och det tog en stund att ruska liv i henne så vi blev inlagda på neo för utredning. Vid den tidpunkten gick det inte att lägga ner henne pga refluxen. Hon medicinerar nu med Nexium och det har blivit bättre med kräkningarna men hon har fortfarande andningsuppehåll när hon sover och dagtid sover hon mest i mina armar för annars väcker refluxen henne när hon ligger ner. På natten sover hon antagligen djupare och vaknar oftast inte av refluxen. Hon ligger dock och ostbågar sig, dvs kröker ryggen och vrider huvudet helst åt vänster sida. Vi har andningslarm på henne trots att det inte ska vara farligt enligt barnläkaren men larmet gör så att vi själva kan sova. Hon sover med upphöjd huvudända och har det även i vagnen. Babyskyddet förvärrar symtomen då det antagligen trycker på magen så vi vågar inte åka iväg nånstans långt med henne. Jag upplever att det går i perioder, ibland blir det sämre och ibland lite bättre. Jag har försökt förlika mig med att det är så här hon får ha det tills magmunnen mognat och tyvärr kan ingen svara på när det kommer hända. I övrigt är hon en glad tjej som sprider en massa glädje och en riktig krigare som kämpar in i det sista med refluxen istället för att skrika.

  • xnfsm
    Fyrklöverns skrev 2023-12-16 12:55:30 följande:

    Hej,

    Jag har nog inga bra råd att ge men har saknat en färsk tråd kring reflux. Vår dotter är 3 månader och har svår reflux med andningsuppehåll. Hon blev helt blå i mina armar och det tog en stund att ruska liv i henne så vi blev inlagda på neo för utredning. Vid den tidpunkten gick det inte att lägga ner henne pga refluxen. Hon medicinerar nu med Nexium och det har blivit bättre med kräkningarna men hon har fortfarande andningsuppehåll när hon sover och dagtid sover hon mest i mina armar för annars väcker refluxen henne när hon ligger ner. På natten sover hon antagligen djupare och vaknar oftast inte av refluxen. Hon ligger dock och ostbågar sig, dvs kröker ryggen och vrider huvudet helst åt vänster sida. Vi har andningslarm på henne trots att det inte ska vara farligt enligt barnläkaren men larmet gör så att vi själva kan sova. Hon sover med upphöjd huvudända och har det även i vagnen. Babyskyddet förvärrar symtomen då det antagligen trycker på magen så vi vågar inte åka iväg nånstans långt med henne. Jag upplever att det går i perioder, ibland blir det sämre och ibland lite bättre. Jag har försökt förlika mig med att det är så här hon får ha det tills magmunnen mognat och tyvärr kan ingen svara på när det kommer hända. I övrigt är hon en glad tjej som sprider en massa glädje och en riktig krigare som kämpar in i det sista med refluxen istället för att skrika.


    Lider med dig. Känner igen så mycket av det du skriver. Andningsuppehåll låter oerhört obehagligt.


    Jag köper dock inte vårdens snack om att det är en outvecklad magmun som är orsaken. Alla bebisar har outvecklad magmun men långt ifrån alla har reflux. Reflux är ett symptom på något, inte ett tillstånd. Men men vet inte vad pga små barn är svåra att forska på pga risker och etik. 


    Jag har testat strikt mjölkproteinfri kost igen och upolever faktiskt en förbättring! 


    Styrkekram och kämpa på!

  • Fyrklöverns
    xnfsm skrev 2023-12-26 22:54:05 följande:

    Lider med dig. Känner igen så mycket av det du skriver. Andningsuppehåll låter oerhört obehagligt.


    Jag köper dock inte vårdens snack om att det är en outvecklad magmun som är orsaken. Alla bebisar har outvecklad magmun men långt ifrån alla har reflux. Reflux är ett symptom på något, inte ett tillstånd. Men men vet inte vad pga små barn är svåra att forska på pga risker och etik. 


    Jag har testat strikt mjölkproteinfri kost igen och upolever faktiskt en förbättring! 


    Styrkekram och kämpa på!


     


    Tack för ditt svar och stöd! Vad kan det vara symtom på tror du? Jag körde strikt mjölkfritt i 2 månader för säkerhets skull men upplevde ingen förbättring av det. Jag har även provat utesluta mycket annat bla ägg och koffein. Hon har haft jättemycket problem med sina tarmar/kolik sen första tiden och det upplever jag gör att refluxen blir värre eftersom det bildas ett tryck uppåt av hennes uppblåsta mage. Vad skönt att det verkar ha gett en förbättring med mjölkfritt nu när du provat igen! 

  • Linsloppan

    Hej på er!

    Jag har en flicka som också lider av tyst reflux, hon är 9 veckor nu. Vi har precis börjat med Nexium.

    Svårt att hitta färska trådar om detta. Iaf någon månad sedan ni skrev, hur mår era småttingar idag? ❤️

Svar på tråden Bebis med tyst reflux