• jezzi79

Rh-negativ....

Hej!
    Vill börja med att jag tänker på alla som kämparmed att få bebisar, Lycka till alla!
    Har nu en fråga. En nära vän till mig har försökt att få barn i många år, och hon har nu fått reda på att hon är Rh-negativ, och hon misstänker att hon fått missfall innan. Nån som vet ifall detta kan bero på blod gruppen, alltså att kroppen bildat antikroppar och därför har hon fått missfall?

• Svar på tråden Rh-negativ....
  • pruppa

skulle också villja veta det..
    ingen som vet???

• werner

Det är när mamman är Rh-negativ och barnet Rh-positivt som mamman kan utveckla antikroppar mot fostrets blod – om deras blod blandas. Detta kallas immunisering, och sker normalt inte förrän vid förlossningen. Därför innebär den första graviditeten oftast inga problem för vare sig mamma eller barn.
      När kvinnan sedan blir gravid på nytt kan hon däremot ha utvecklat antikroppar mot det nya fostrets blod, något som kan leda till missfall. Även om graviditeten går bra kan barnet bli sjukt efter förlossningen. Ett nyfött barn som blivit immuniserat kan drabbas av gulsot som i värsta fall kan vara dödlig.

*saxat från aftonbladet*

• pruppa

det hade jag greppat, men är det svårare att bli gravid pga
    Rh - negativ???

• jezzi79

Tack för svaren! Läste i en artikel från aftonbladet att det kan vara så, men jag tänkte att det kanske finns någon som fått detta bekräftat från någon läkare eller nåt?

• Jesse

Jag är negativ och det är inte svårare att bli gravid då. Efter båda mina ma (blivit skrapad) har jag fått en spruta just för att inte ska bli fel iom att jag är negativ.

• niiile

Att vara Rh-negativ ska inte göra det svårare att bli gravid..
    däremot blir man gravid och det slutar i missfall och om fostret är Rh-positiv..
    kan det leda till problem vid nästkommande graviditet..

Mamman bildar kan då bilda antikroppar mot fostret (om det nya fostret är Rh-positivt) och stöta ut det - åter igen missfall..

Men vet man att man är Rh-negativ och fått missfall så tror jag dem ganska snart ger en injektion för att förhindra att mamman ska bilda antikroppar vid en framtida graviditet.

• Que Sera Sera

Jag ar RH-negativ. Fick missfall for ett par ar sedan och fick ingen injektion.
    Visste da inte ens att det kunde bli komplikationer pga min blodgrupp.
    Nu ar jag gravid igen, i v. 5 - och ar meganojjig pga detta.

Tror ni att det fortfarande gar att 'ordna' eller kommer det 'ga som det gar' under denna grav och sa far jag isf ta en spruta infor nastkommande???

*Orolig!*

• Que Sera Sera

puff...

ingen som vet om det finns ngt att gora om man e Rh-neg och fatt missfall fast ingen spruta och redan hunnit bli gravid pa nytt!?
    Snalla, jag oroar ihjal mej har!!

• Alice i underlandet

Hej, jag är RH negativ och fick efter min sons födelse som är Rh positiv en injektion gammaglobulin dagen efter förlossningen.
    Nu blev jag gravid på vårt IVF försök förra året men fick då ett tidigt MF. Fick då ingen injektion.
    Är nu gravid igen efter vårt FET försök i vecka 10.

Ska på inskrivning på mödra på torsdag, ska höra med barnmorskan då.

• Tjaselisa

Que Sera Sera: oroa dig inte, du kommer att få ta extra blodprov för att kontrollera att du inte bildar antikroppar hela graviditeten.

• Que Sera Sera

Tjaselisa: Men vad hander om jag utvecklar sant? Byter dom blod pa barnet da eller? Det kan dom val inte gora hur tidigt som helst?

Forlat alla fragor...

• niiile

Har för mig att min BM sa att om jag varit gravid tidigare alt. känt missfall tidigare skulle de ta ett blodprov runt vecka 20 för att kontrollera om jag bildat antikroppar mot barnets blod.. I annatfall (inget missfall, tidigare barn) skulle ett blodprov tas mot slutet av graviditeten..

När man väl är gravid gör man nog inget annat än och kollar om man bildar antikroppar..
    Bildas det antikroppar behandlar man det - frågade inte hur..

• Que Sera Sera

Ja, jag var hos lakaren nyss och han sa sa. Annu ar det ingen fara och vi kommer ta blodprover framover for att se etc...

Kanner mej mkt lugnare nu!

Svar på tråden Rh-negativ....